منو
 صفحه های تصادفی
غبار کیهانی
کوره آفتابی
مرحله سوم : دوران شکوفایی و اوج قدرت نیروی مذهبی در حکومت صفویان
طرح بحث هفتگی
کنیه و القاب امام حسن عسگری علیه السلام
مادران دختر و پسر
رشته ایمنی و حفاظت مترو
بخشش به شاعران
خانواده ی زبان های آلتای
نام های امام زمان در قرآن - هود : 86
 کاربر Online
1316 کاربر online
تاریخچه ی: گالیله در تنگنای علم

!نگاه اجمالی
اگر زندگی دانشمندان مختلف علوم را از نظر بگذارانیم ، ملاحظه می کنیم که همواره در بیان عقاید و نظریات خود از آزادی عمل کامل برخوردار نبوده اند و لذا برای اینکه بتوانند نظریه ای را به اثبات رسانده و به دیگران بفهمانند ، چه سختیها و ناراحتی هایی کشیده اند. مخصوصا اینکه در بعضی موارد سعی می کنند ، مذهب را در مقابل علم قرار دهند که در این صورت مشکلات دانشمندان صد چندان خواهد شد. از جمله دانشمندان فیزیک که بیشتر از دیگران با این مخالفتها و صف آرایی ها روبرو بوده است ، گالیله می باشد.
!تفاوت بنیادی گالیله با دیگران
در سال 1616 میلادی از سوی مقامات بلند پایه کلیسای کاتولیک روم به گالیله اخطار شد که از تعلیم کوپرنیکی به عنوان واقعیت دست بردارد. تدریس آن فقط به عنوان یکی از چندین روش ممکن برای محاسبه حرکت سیاره ها مجاز بود. سازمان تفتیش عقاید اعلام داشت که این تئوری با کتاب مقدس سازگار نیست. در همان هنگام ، کتاب کوپرنیک (تا وقتی که تصحیح شود) در فهرست کتابهای ممنوع قرار گرفت. کوپرنیک اندیشه های ارسطویی را برای تایید تئوری خود به کار می برد. اما گالیله به نظرگاه نوینی دست یافته بود. وی اصرار می کرد که منظومه خورشید مرکزی تنها به سبب شایستگی آن مورد پذیرش قرار گیرد. گالیله خود قلبا فردی مذهبی بود. اما از روی تامل ، مسائل مربوط به اعتقادات مذهبی را از بخشهای عملی جدا می کرد و این تمایزی بنیادی با گذشته بود.
!تنبیه گالیله
کاردنیال باربرینی ، که زمانی دوست نزدیک گالیله بود ، در سال 1623 به عنوان پاپ اوربانوس هشتم انتخاب شد. گالیله با او درباره حکمی که علیه اندیشه های کوپرنیکی بود ، گفتگو کرد. از نتیجه بحث ، گالیله احساس امنیت کرد و تصمیم گرفت که بار دیگر درباره موضوع مورد بحث ، مطالبی بنویسد. در سال 1632 با تغییراتی که در کتاب « دو منظومه جهانی بزرگ» پدید آورد ، رضایت به چاپ مجدد آن را داد. در این کتاب نقطه نظرهای بطلیموس و کوپرنیکی و شایستگی های نسبی آنها به نحو قاطع ارائه شده بود. پس از انتشار کتاب مخالفان گالیله اظهار می کردند که او از اخطار سال 1616 سرباز زده است ، از این گذشته گالیله ، گاه در گفتار و کردار خود رعایت آداب را نمی کرد. این واقعیت ، و نیاز سازمان تفتیش عقاید به نمایاندن قدرت خود به دیگر بدعت گذاران ، سبب شد که گالیله برای تنبیه برگزیده شود.
!گالیله دانشمند مذهبی
در میان عوامل بسیاری که در این داستان پیچیده دخیل بوده اند ، باید بار دیگر بر این نکته تاکید ورزیم که گالیله خود را صاحب ایمان مذهبی می دانست. او در نامه های سالهای 1613 و 1615 نوشته بود که اندیشه خداوند در بردارنده همه قوانین طبیعی است. در نتیجه ، بینش اتفاقی دانشمندان نسبت به این قوانین به اندازه آنچه در کتابهای آسمانی آمده است در شناخت خداوند سودمند است.

گالیله می نویسد «... کتاب مقدس و طبیعت به طور یکسان از کلام الهی نشات یافته اند ... و خداوند خویشتن را در عملکرد طبیعت کمتر از عبارتهی مقدس کتاب مقدس آسمانی ستودنی نمی نمایاند.» این گونه اعتقادها در میان مردم امروز ، چه دانشمند چه غیر دانشمند ، طرفداران بسیار دارد. اندک مردمی آنها را مغایر با مذهب می دانند. اما در عصر گالیله چنان اندیشه هایی عموما از آثار چندتا پرستی تلقی می شد. چند تا پرستی یکی از بدعتها یا گناهانی بود که به عنوان نقض مقررات مذهبی سبب شد جوردانو برونو را در عصر گالیله زنده زنده در آتش بسوزانند. سازمان تفتیش عقاید از آن بیم داشت که گالیله انجیل ، منبع مسلم دانش درباره علوم طبیعی را آشکارا تکذیب کند. گالیله با غروری که اغلب داشت در مقابل کاردینال بارونوس می گفت: «روح القدوس می خواست به ما بیاموزد که چگونه به بهشت برویم ، نه اینکه چگونه آسمان تغییر می کند.»

گالیله ، اگر چه پیر و مریض بود ، فرا خوانده شد و چند ماه زندانی شد. بخشی از مدارک مربوط به محاکمه او هنوز هم جزو اسرار است. اما می دانیم که او محکوم و به شکنجه تهدید شد ، و او را مجبور کردند که اعتراف رسمی مبنی بر اعتقاد به اندیشه های ممنوع و تدریس آنها بنویسد. همچنین او را مجبور کردند که تئوری محو پرنیکی را تکذیب کند. به ازای این اعتراف و تکذیب ، محکومیت او این بود که پیوسته در خانه خودش تحت نظر قرار گیرد. دوستان گالیله در ایتالیا جرات نکردند که آشکارا به دفاع از او برخیزند. کتاب او نیز در فهرست کتابهای ممنوع قرار گرفت. کتاب او به همراه کتاب کپرنیک و یکی از کتابهای کپهر تا سال 1835 در فهرست کتابهای ممنوع باقی بود. به این ترتیب گالیله عبرتی بود برای همه مردم تا بدانند که سازش شرعی نیازمند سازش معنوی هم هست.
!آیا پیشرفت علمی بدون آزادی معنوی ممکن است؟
بدون آزادی معنوی ، علم مدتها از پیشرفت و شگفتی باز خواهد ماند. ایتالیا دانشوران برجسته ای در خود پرورده بود. اما به مدت دو قرن پس از گالیله ، ایتالیا به ندرت دانشمندی بزرگ به خود می دید ، در حالی که در دیگر نقاط اروپا دانشمندان بسیار پیدا شدند. امروزه ، دانشمندان زیر کانه به این بخش از داستان گسترش تئوریهای سیاره ای آگاهی دارند. معلمان و دانشمندان زمان ما با دشمنان نیرومند آزادی اندیشه و بیان مقابله کرده اند. امروز ، مانند روزگار گالیله ، مردان و زنانی که به آفرینش و انتشار افکار نوین می پردازند باید آماده مواجهه با این دشمنان باشند. زیرا هنوز هم مردمی هستند که از بررسی آزادانه اندیشه ها و شواهد جدید در هراسند و میل به خاموش کردن آنها دارند.
!مباحث مرتبط با عنوان


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 28 آذر 1383 [13:27 ]   2   حسین خادم      جاری 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [14:56 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..