تاریخچه ی:
جک هیدرولیک
!دید کلی
((مایع|مایعات)) تقریبا تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال ((کار)) استفاده شود. بنابراین میتوان از آنها برای طراحی ((ماشین|ماشینهایی)) که در عین سادگی ، با ((نیروی محرک)) خیلی کم بتواند ((نیروی مقاوم)) فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود.
!جک هیدرولیک چیست؟
جک هیدرولیک وسیلهای است که در آن نیرویی بر ((روغن موتور|روغن)) موجود در یک استوانه کوچک وارد میشود. این نیرو سبب میشود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به ((پیستون)) استوانه بزرگ فشار میآورد و باعث بلند شدن بار روی ((استوانه)) (مثلا ماشین) میشود. مکانیزم کار ((ماشین جرثقیل|ماشینهای جرثقیل)) ، و غیره نیز چنین میباشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام می دهد.
در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده میشود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل میکند. فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل میشود و آنرا به طرف بالا میراند.
!مزیت مکانیکی جک هیدرولیک
((فشار|فشارهای)) وارد بر استوانهها که همان نیروی وارد بر ((سطح|واحد سطح)) یعنی P=F/A است، باهم برابرند.بنابراین
::Pe=Pl::
به عبارت دیگر میتوان نوشت:
::Fe/Ae=Fl/Al::
که در آن F همان نیروهای مقاوم و محرک ، A همان ((سطح مقطع)) دو پیستون میباشد. در حالت سادهتر ((مزیت مکانیکی)) قسمت هیدرولیکی جک به صورت زیر در می آید:
::AA=Ml/Ae::
دسته جک نیز یک ((اهرم نوع دوم)) است و مزیت مکانیکی مخصوص به خود را دارد. دسته اهرم نیروی محرک را افزایش میدهد. بر جک هیدرولیک نیروی مفید دسته وارد میشود و جک این ((نیرو)) را افزایش میدهد. از اینرو مزیت مکانیکی کل دستگاه برابر مزیت مکانیکی این دو قسمت میباشد.
!آیا جک هیدرولیک مقدار کار را افزایش میدهد؟
دستگاهی وجود ندارد که بتواند مقدار ((کار)) را افزایش دهد. هر مقدار روغن که از ((استوانه)) کوچک خارج شود، همان مقدار وارد استوانه بزرگ میشود. در هر دو استوانه این حجم روغن برابر است با حاصلضرب سطح مقطع استوانه در فاصلهای که پیستون جابجا میشود. چون این حجمها باهم برابرند، بنابراین
::AeΔSe=AlΔSl::
اگر ماشین را بدون ((نیروی اصطکاک|اصطکاک)) در نظر بگیریم داریم:
::MA=Al/Ae=ΔSe/ΔSl::
و چون MA=Fl/Fe بنابراین FlΔSl=FeΔSe که نشان میدهد در حالت ایدهآل ((کار|کار خروجی یا مفید)) با ((کار|کار ورودی یا داده شده)) برابر است.
در ((قرقره)) ، ((اهرم)) و جک هیدرولیک ، وقتی اصطکاک وجود ندارد، کار خروجی با کار ورودی برابر است. این گفته در مورد سایر ماشینها نیز برقرار است. در چنین شرایطی مزیت مکانیکی ایدهآل (یعنی بدون اصطکاک) هر ((ماشین ساده|ماشینی)) را میتوان با بررسی هندسه ماشین به دست آورد. با ملاحظه معادله MA=ΔSe/ΔSl حتی در پیچیدهترین ماشین ، میتوان مزیت مکانیکی ایدهآل را فقط با دانستن اینکه وقتی نیروی محرک را در مسافت معینی حرکت میدهیم، نیروی مقاوم چقدر جابجا میشود، پیدا کرد.
!کاربردهای جک هیدرولیک
در بلند کردن ((ماشینآلات سنگین)) ، ((ماشینهای کمپرسور)) ، ((ماشین جرثقیل|جرثقیلها)) ، ((پالایشگاه|پالایشگاهها)) ، ((حفاری زیر زمینی|حفاریهای زیر زمینی)) ، ((برج سازی)) و ((معماری)) ، کلیه ((وسایل نقلیه)) و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کارش استفاده میشود.
!مباحث مرتبط با عنوان
*((اهرم نوع دوم))
*((پیستون))
*((فشار))
*((روغن موتور))
*((ماشین))
*((ماشین جرثقیل))
*((ماشینآلات سنگین))
*((ماشینکمپرسور))
*((نیروی محرک))
*((نیروی مقاوم))