منو
 صفحه های تصادفی
شرایط دوست
تکنیک حفر چاه
عاق والدین
آشکارسازی نوری
امام علی علیه السلام و نیکی به شخص نیازمند
حبیب بن مظاهر
زندگی مادی یا فرهنگی
امام خمینی و آسیب شناسی انقلاب اسلامی - اختلاف و تضعیف دستگاهها و قوای دیگر کشور
طبقه بندی خاک
دستگاه عصبی
 کاربر Online
1401 کاربر online
تاریخچه ی: افراط در عشق

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:2


گاهی عشق مثل آنچه که در عرفان و تصوف و در غزلیات عرفانی ما هست‏ تنها ارزش انسانی می‏شود .




" جلوه‏ای کرد رخش دید ملک عشق نداشت "

فرشته عشق نداند که چیست ، قصه مخوان

بخواه جام و گلابی به خاک آدم‏ ریز

عرفا که گرایششان به ارزش عشق است اصلا گرایش ضد عقل دارند و رسما با عقل مبارزه می‏کنند.

حافظ می‏گوید :

صوفی از پرتو می‏راز نهانی دانست

گوهر هر کس از این لعل توانی‏ دانست


شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس

که نه هر کو ورقی خواند معانی‏ دانست


می‏خواهد بگوید فقط و فقط عارف با مرکب عشق ، به عرفان حق می‏رسد . در چند بیت بعد می‏گوید :

ای که از دفتر عقل آیت عشق آموزی

ترسم این نکته به تحقیق ندانی‏ دانست


مخاطبش در این بیت ، ابوعلی سیناست که در آخر اشارات سخن از عشق‏ گفته است.


پس ، از نظر اینها اساسا انسان و انسانیت عبارت از " عشق " می‏شود و عقل به دلیل اینکه عقال و پای‏بند است ، به کلی محکوم‏ می‏شود. این دید هم تک بعدی نگری است و افراط است.


یک وقت هم می‏بینید تنها ارزش ، می‏شود ارزش " عقل و فکر ". انسان می‏گوید این حرفها چیست، اینها همه خیالات است، اینها چنین و چنان‏ است. ابوعلی سینا گاهی در بین صحبتهایش می‏گوید: " این حرفها ، اشبه‏ به خیالات صوفیه است، باید با مرکب عقل جلو رفت ".

منبع

انسان کامل ، شهید مطهری ، ص 50

مباحث مرتبط با عنوان

گاهی عشق مثل آنچه که در عرفان و تصوف و در غزلیات عرفانی ما هست‏ تنها ارزش انسانی می‏شود .


" جلوه‏ای کرد رخش دید ملک عشق نداشت "

فرشته عشق نداند که چیست ، قصه مخوان

بخواه جام و گلابی به خاک آدم‏ ریز

عرفا که گرایششان به ارزش عشق است اصلا گرایش ضد عقل دارند و رسما با عقل مبارزه می‏کنند .

حافظ می‏گوید :

صوفی از پرتو می‏راز نهانی دانست

گوهر هر کس از این لعل توانی‏ دانست

شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس

که نه هر کو ورقی خواند معانی‏ دانست


می‏خواهد بگوید فقط و فقط عارف با مرکب عشق ، به عرفان حق می‏رسد . در چند بیت بعد می‏گوید :

ای که از دفتر عقل آیت عشق آموزی

ترسم این نکته به تحقیق ندانی‏ دانست


مخاطبش در این بیت ، بوعلی سینا ست که در آخر اشارات سخن از عشق‏ گفته است .

پس ، از نظر اینها اساسا انسان و انسانیت عبارت از " عشق " می‏شود و عقل به دلیل اینکه عقال و پای‏بند است ، به کلی محکوم‏ می‏شود . این دید هم تک بعدی نگری است و افراط است.


یک وقت هم می‏بینید تنها ارزش ، می‏شود ارزش " عقل و فکر " . انسان می‏گوید این حرفها چیست ، اینها همه خیالات است ، اینها چنین و چنان‏ است . بوعلی سینا گاهی در بین صحبتهایش می‏گوید : " این حرفها ، اشبه‏ به خیالات صوفیه است ، باید با مرکب عقل جلو رفت " .





منبع :انسان کامل
شهید مطهری
صفحه 50



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 18 دی 1384 [11:58 ]   3   حسین خادم      جاری 
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [10:18 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 اردیبهشت 1384 [03:22 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..