این روزها بازار اکلیل سرنج و ترقه و سیگارت توی همه ایران بدجوری داغه
به نظرتون چرا مامان و بابا هامون همیشه از چهارشنبه سوری خاطرات خوب دارن و ما همیشه با اسم چهارشنبه سوری تنمون میلرزه که نکنه آتیش بگیریم......
از مامان و بابا تون بپرسید اون موقع ها برای چهارشنبه سوری چی کار میکردند؟
همش ترقه زیر پای هم میزدن و قاه قاه میخندیدن؟
جوابشو اون پایین بنویسین
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : یکشنبه 07 اسفند 1384 [17:38 ]
چهار شنبه سوری
@#30:Chahar shanbeh soori ra ... ba zibayi tamam jashn megeereem .
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : یکشنبه 14 اسفند 1384 [15:03 ]
نه والا
نه والا اونا از این دیونه بازی ها نداشتن هیچ وقت هم چشم یا دست یا پایی هم قطع نمی شد.همیشه هم اون روز براشون روز خوبی بوده . افسوس که ما از این روزا نداریم
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : دوشنبه 15 اسفند 1384 [16:28 ]
چهارشنبه سوری
من که از مامان و بابام پرسیدم هر دو گفتن که اون موقع ها اینجوری وحشی بازی نمیکردن.
مثلا اون موقع ها قاشق زنی میکردن.
خیلی هم مراسم با حالی بوده
یه پتو مینداختن رو سرشون و می رفتن دم خونه همسایه ها و با قاشق به ظرفی که دستشون بوده میزدن
اونقدر میزدن تا اون همسایه یه خوراکی یا یه چیزی توی ظرفشون میریخته.
یه چیزی تو مایه های هالوین اروپایی ها....
دست و پایی هم نمیشکسته...
چشمی هم کور نمیشده
کسی هم نمی مرده...
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
سلام
شما خوب می دانید که پیام تان سانسور نشده است وفقط حرف های زنند ه ای در آن بوده که به جایش ... گذاشته شده است
بنابراین اگرمی خواهید نقد کنید سالم وسازنده نقد کنید.
در ضمن اسلام هیچ وقت از نقد نترسیده است وبنده با تمام جرات ادعا می کنم هیچ دینی به اندازه اسلام مورد نقد قرار نگرفته وهیچ دینی هم به اندازه آن برای این کار دست به ایجاد نهاد پاسخگو نزده است وعلم فقه ثمره ی چنین دیدگاهی است.
يکی از آئينهای سالانه ايرانيان چهارشنبه سوری يا به عبارتی ديگر چارشنبه سوری است. ايرانيان آخرين سه شنبه سال خورشيدی را با بر افروختن آتش و پريدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.
مردم در اين روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهايشان مراسمی را برگزار می کنند که ريشه اش به قرن ها پيش باز می گردد.
قاشق زنی، آجيل مشکل گشا، پريدن از روی آتش، فالگوش ايستادن و... از مراسم اصلی شب چهارشنبه سوری است.
ظاهرا مراسم چهارشنبه سوری برگرفته از آئينهای کهن ايرانيان است که همچنان در ميان آنها و با اشکال ديگر در ميان باقی بازماندگان اقوام آريائی رواج دارد.
اما دکتر کورش نيکنام موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ايران باستان، عقيده دارد که چهارشنبه سوری هيچ ارتباطی با ايران باستان و زرتشتيان ندارد و شکل گيری اين مراسم را پس از حمله اعراب به ايران می داند.
دکتر نيکنام در اين باره می گويد:"ما زرتشتيان در کوچه ها آتش روشن نمی کنيم و پريدن از روی آتش را زشت می دانيم.
به هر حال مردم در حال پریدن از روی آتش ترانه هایی می خوانند.زردی من از تو ، سرخی تو از من ،غم برو شادی بیا ، محنت برو روزی بیا ،ای شب چهارشنبه ، ای کلیه جاردنده ، بده مراد بنده .
خاکستر چهارشنبه سوری، نحس است، زیرا مردم هنگام پریدن از روی آن، زردی و ییماری خود را، از راه جادوی سرایتی، به آتش می دهند و در عوض سرخی و شادابی آتش را به خود منتقل می کنند.
bbc
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
قاشق زنی، آجيل مشکل گشا، پريدن از روی آتش، فالگوش ايستادن و... از مراسم اصلی شب چهارشنبه سوری است
خاکستر چهارشنبه سوری، نحس است، زیرا مردم هنگام پریدن از روی آن، زردی و ییماری خود را، از راه جادوی سرایتی، به آتش می دهند و در عوض سرخی و شادابی آتش را به خود منتقل می کنند
اما دکتر کورش نيکنام موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ايران باستان، عقيده دارد ....
خیلی جالب و تکان دهنده بود!
راستی اگر یک غربی یا این متمدن های همسایه بعضی ها،
بیاید و این ها را بشنود که در ایران در یک شب این کارها را برای رفع شر و ... می کنند ....
حتما ایرادی که ندارد هیچ، تازه خیلی خوب هم هست!!!
تازه اوناهم تو کشورهای مترقی، از این توهمات! (آنها به خرافات اعتقاد ندارند!) دارند. روز فلان و فلین!
نتیجه:
اگر کارهای ما هیچ منبع منطقییا عقیدتی نداشته باشد خیلی خوب است.
وگرنه مثل انرژی اتمی یا مراسم عاشورا می شود، که عقب افتادگی یا زیادی جلو افتادگی است!
با سلام
یکی از مسائلی که باید در کنار این موضوع بررسی بشود این است که چرا بچه ها این قدر برای چهارشنبه سوری و چیزهای مشابه آن سرو دست می شکنند و به انتظار این روزها هستند. این برای این نیست که بچه های ما چیزی برای تفریح کردن و یا به اصطلاح خالی کردن انرژی شان ندارند. این برای این نیست که مراکز تفریحی در کشور ما بسیار کم است و اگر هم هست آنقدر گران است که خانواده ها نمی توانند از پس مخارجشان بر بیایند. بچه های ما اگر راهی به ورزشگاه ها و مراکز تفریحی سالم پیدا کنند ، بتوانند با دوستانشان خوش باشند و ... دیگر به سراغ منفجر کردن خود و دیگران نمی روند.
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : سه شنبه 23 اسفند 1384 [14:07 ]
بچه ها چهازشنبه سوری
بچه ها این پیام به شما هاست از خانه ها بیرون بروید
بچه ها چهارشنبه سوری یادتان نرود ما نگهبانان فرهنگ ایرانی هستیم این آخرین یاد آوری به شما هاست ، ننشینید و بحث تهاجم فرهنگی بکنید ، تهاجم فرهنگی همین است که به شما ها کرده اند و در پی از بین برداشتن فرهنگ ماهستند . چهار شنبه سوری زیبایی داشته باشید و از هیچ چیز نهراسید . همهء ما ایرانیان برونمرز روی شما ها را از دور میبوسیم.
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : پنج شنبه 25 اسفند 1384 [15:42 ]
چهار شنبه سوری
ازجمله جشن هاي آريايي ، جشن هاي آتش است . امروزه تنها « جشن سوري » ، معروف به « چهارشنبه سوري » و نيز « جشن سده » برايمان به يادگار مانده است و در مورد جشن هاي فراموش شده ي آتش ، به « آذرگان » در نهم آذر ماه و « شهريورگان » يا « آذر جشن » مي توان اشاره داشت . آتش نزد ايرانيان مظهر روشني ، پاكي ، طراوت ، سازندگي ، زندگي ، سلامت و تندرستي و در نهايت بارزترين تجلي خداوند در روي زمين است . ( هاشم رضي ، صص 145 و 148 )
مجموعه ي آيين هاي نوروزي از « جشن سوري » ( چهارشنبه سوري ) آغاز مي شود و با آيين سيزده بدر نوروز به سر انجام خود مي رسد . ( بهرام فره وشي ، ص 43 )برخي را باور اين است كه با در نظر آوردن واژه ي « چهارشنبه » كه بر آمده از فرهنگ عرب و سامي است ، پس « چهارشنبه سوري » ارمغاني از سوي عربهاست ، چرا كه همانطور كه مي دانيم ، در ايران قديم هر روزي نامي ويژه داشته است ( هرمزدروز ، وهمن روز ، اردوهشت روز ، شهروَر روز ، خرداد روز ، سروش روز ، مهر روز ، زامياد روز و … ) و نشاني از بخش بندي امروزين چهار هفته ايي و نام هاي آنان به چشم نمي خورد .
اما مي بينيم كه در ميانه سده چهارم هجري ، از اين جشن و چگونگي بر پايي و هنگام آن و نيز ديرينگي اش سخن به ميان است . برابر اين آگاهي كه در كتاب تاريخ بخاراي ابوبكر محمد بن جعفر نرشخي آمده ، در زمان منصور پسر نوح از شاهان ساماني ، در ميانه سده چهارم هجري ، اين جشن با شكوهي تمام برقرار بوده و به نام « جشن سوري » ناميده مي شده است .
چون در روز شماري تازيان ، چهارشنبه و شب آن نحس و نا مبارك به شمار مي رفته شب چهارشنبه ي آخر سال را با « جشن سوري » به شادماني پرداخته و بدين گونه مي كوشيدند تا نحسي و نا خجستگي چنين شب و روزي را بر كنار كنند . همچنين جاحظ در كتاب خود با نام المحاسن و الاضداد (ص 277 ) به نامباركي چهارشنبه نزد عربها اشاره مي كند . منوچهري در اين روز مردمان را به شادماني مي خواند تا از نا خوبي و بد يمني آن رها شوند . ( عبدالعظيم رضايي ، صص 119 –118 )
اما بر پايه ي پژوهش هاي انجام شده ، زمان باستاني « جشن سوري » را مي توان در اين سه گاه باز جست : شب بيست و ششم از ماه اسفند ، يعني در نخستين شب از پنجه ي كوچك ، يا در اولين شب پنجه ي بزرگ يا پنجه ي وه كه پنج روز كبيسه است و نخستين شب و روز « جشن همسپهمديم » ( آخرين گاهنبار سالانه ) و ديدگاه سوم ، آخرين شب سال است كه ارجمندترين روز « جشن همسپهمديم » و جشن آفرينش انسان است . ( هاشم رضي ، ص 149 ) .
افزون بر اين و بنا به سنتي كه براي برخي رويدادهاي بزرگ و جشن هاي باستاني ، برابر نهادي اسلامي نيز بدست داده شده است ، آتش افروزي و شادماني شب چهارشنبه ي آخر سال را برخي به قيام مختار ثقفي كه به خونخواهي حسين علیهالسلام و فرزندانش قيام كرده بود ، نسبت مي دهند : « مختار سردار معروف عرب وقتي از زندان خلاصي يافت و به خونخواهي شهيدان كربلا قيام كرد ، براي اين كه موافق و مخالف را از هم تميز دهد و بر كفار بتازد ، دستور داد كه شيعيان بر بام خانه ي خود آتش روشن كنند و اين شب مصادف با چهارشنبه آخر سال بود و از آن به بعد مرسوم شد . » ( محمود روح الاميني ، ص 50 ) .
واژه « سوري » فارسي به معني « سرخ » مي باشد و چنان كه پيداست ، به آتش اشاره دارد . البته « سور » در مفهوم « ميهماني » هم در فارسي به كار رفته است . ( رضايي ، ص 122 ) . بر پا داشتن آتش در اين روز نيز نوعي گرم كردن جهان و زودودن سرما و پژمردگي و بدي از تن بوده است . در قديم جشن هاي آتش كاملا\" حالت جادويي داشته و بسيار بدوي بوده است . چگونگي اين جشن ، همساني و مانندگي هاي فراواني به جشن سده دارد . ( مهرداد بهار ، ص 233 ) .
استاد پورداود ، پس از بزرگداشت اين جشن باستاني ، به موضوع ويژه اي اشاره دارد و بر اين باور است كه رسم پريدن از روي آتش و خواندن ترانه هايي همچون « سرخي تو از من ، زردي من از تو و … » از افزونه هاي پسا – اسلامي است و از ديدگاهي ، بي احترامي به جايگاه ارجمند آتش به شمار مي رود . ( ابراهيم پور داود ، ص 75 ) .
برخي رسوم « جشن سوري » به شمار ذيل است : بوته افروزي ، آب پاشي و آب بازي ، فالگوش نشيني ، قاشق زني ، كوزه شكني ، فال كوزه ، آش چهارشنبه سوري ، آجيل مشگل گشا ، شال اندازي ، شير سنگي ( توپ مرواريد ) و … ( علي بلوك باشي ، صص 63 – 57 ، بهرام فره وشي ، صص 49-44 ) .
همچنين در مناطقي همچون شيراز ، كردستان و آذربايجان ، آداب و رسوم ويژه و كهن تري وجود دارد . به طور مثال ، سفره حضرت خضر علیهالسلام و يا آب پاشي در سعديه كه ويژه شيراز است و يا سفره هاي خوراكي رنگيني كه در كردستان و آذربايجان آماده ميشود و نيز مراسم آتش افروزي و شادماني همگاني مردم . برخي را عقيده بر اين است كه « جشن سوري » ( چهارشنبه سوري ) با مراسم مربوط به بزرگداشت فروهر درگذشتگان نيز پيوند و بستگي دارد . ( هاشم رضي ، صص 164-156 ) البته استاد مهرداد بهار با اين ايده ي فرجامين مخالفت مي ورزد . ( مهرداد بهار ، ص 234 )
سرانجام سخن آنكه ، اميد است اين روشني بخشي ها و آتش افروزيها ، اخگري شود بر بيشه ي اندشه هاي پر طراوت مردمان خردمند ايراني تا به پشتوانه فرهنگ پر بار و ارجمند خويش و به يادمان شادباش ها و خشنودي هاي كهني كه همگي داراي بستري ديني ، اخلاقي و فرهنگي بوده ، خردمندانه و در روشنان پندار و گفتار وكردار نيك ، پاي كوبانه و خرسند در راه راستي گام زنند .
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : جمعه 26 اسفند 1384 [19:08 ]
سنت چهارشنبه سوری
در قدیم چهارشنبه سوری یکجور سنت به شمار می رفت که همه فامیل دور هم جمع میشدند وبرای خود مراسم خاصی داشتند ولی متاسفانه امروزه چهارشنبه سوری یکجور تفریح است که هم موجب مزاحمت وحتی مرگ میشود.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!