منو
 کاربر Online
425 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  جمعه 14 بهمن 1384 [14:36 ]
  رفتار با کودکان:مرحله خود مختاری در مقابل شرم و تردید
 

مرحله خود مختاری در مقابل شرم و تردید (1 تا 3 سالگی - اریکسون)

در سال دوم و سوم زندگی کودک یاد می‌گیرد به تنهایی راه برود ، به تنهایی غذا بخورد ، حرف بزند و ...این پختگی عضلانی ، زمینه ساز این مرحله از رشد است. خود مختاری به احساس تسلط کودک بر خود و انگیزه‌ها و تکانه‌های خود اطلاق می‌شود. کودک نوپا احساس جدا بودن خود را از دیگران به دست آورده و کلمات " من " ، "تو" ، " مال من" در این دوره از کودک فراوان شنیده می‌شود. کودک می‌تواند هر چیزی را که بخواهد نگهدارد یا بدهد ، همکاری کند یا نکند.اصطلاح "دوهای وحشتناک " ( terrible twos) به خودسری‌های کودک در این دوره اطلاق می‌شود.

اگر والدین اجازه کم یا بیش مختاری را به کودک بدهند و بدون محافظت مفرط از او حمایت کنند، بچه نو پا اعتماد به نفس پیدا کرده و احساس خواهد کرد که قادر است خود و دنیای خود را کنترل کند. اما اگر بچه به خاطر خودمختاری تنبیه شده یا بیش از حد کنترل شود، دچار شرم و خشم خواهد شد.

اگر والدین خویشتنداری کودک را تایید نمایند، احترام به نفس کودک بالا رفته و احساس غرور در او بوجود خواهد آمد. اگر والدین در برخورد با کودک ناصحیح عمل نمایند ، باعث ایجاد شرارت در کودک خواهند شد یعنی کودک می‌گوید : " اگر آنها در مورد من اینگونه فکر می‌کنند ، من هم به همان طریق رفتار خواهم کرد."


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  شنبه 15 بهمن 1384 [15:46 ]
  > رفتار با کودکان:مرحله خود مختاری در مقابل شرم و تردید
 

مرحله ابتکار درمقابل احساس گناه ( 3 تا 5 سالگی ) ( اریکسون)

بچه با رسیدن به سن سه سالگی ، قدرت شروع فعالیت حرکتی و هوشی را پیدا می‌کند. تقویت این اقدام‌های ابتکاری بستگی به این دارد که میزان آزادی فیزیکی کودک تا چه حد بوده و کنجکاوی هوشی او تا چه میزان اقناع شود. اگر با کودک نوپا طوری رفتار شود که نسبت به رفتارها و تمایلات خود احساس بی‌کفایتی کند ممکن است احساس گناه در مورد فعالیتهای ابتکاریش به او دست بدهد و در پیدایش احساس جاه طلبی و بلند همتی که در این مرحله بوجود می‌آید ، ایجاد اختلال نماید.

در اواخر این مرحله کودک قادر است بطور مستقل و با قدرت فعالیت نماید. بازی کردن با بچه‌های هم سن و سال راه تکامل را به او می‌آموزد. اگر با خیالات پرخاشگرانه کودک به خوبی مدارا شود ( نه تنبیه شود و نه تشویق) کودک احساس ابتکار و جاه طلبی پیدا می‌کند.


  امتیاز: 0.00