1- اولین امر ضروری برای معلم این است که در سلامت و آزمایش حواس دانش آموزان و شایستگی آنها برای ادراک حسی بکوشد و کمترین کارش در این خصوص ،این است که در تدریس دانش آموزان مبتلا به ضعف بینایی یا شنوایی را رعایت کند و آنان را در جای از کلاس قرار دهد که نوشته ها و گفته های او را بهتر ببینند و بشنوند .
2- بعد از آزمایش ، باید تمام عوامل مؤثر در تربیت ادراک را در تدریس خود ، در نظر بگیرد . حداکثر کوشش را در تحریک دانش آموزان ، با تشویق آنان به درس با روشهای مناسب و طبیعی ،مبذول دارد .
3- معلم باید در تدریس ، روش تجزیه و تحلیل بعد ترکیب را در پیش بگیرد یعنی با روش استقرایی تدریس کند
4- بهتر است قواعد اساسی تدریس را که هربرت اسپنسر وضع کرده است ،که پیروی از این قواعد معلم را در تربیت حواس کودکان کمک می کند :
الف - از مطالب ساده آغاز کردن و به مطالب مرکب و پیچیده رسیدن .
ب- از اشیای محسوس به اشیا و مسائل نامحسوس رفتن .
ج- از راه آزمایش به علتها و دلیل ها پی بردن .
5- تنها پیروی از قواعد برای تربیت حواس کافی نیست بلکه باید به دانش آموزان حداکثر آزادی در فعالیت های درسی داده شود .
فروبل مربی بزرگ آلمانی در خطاب به معلمان می گوید : « بیایید با کودکان خود زندگی کنیم » و « بگذارید کودک به عمل و تجربه خود یاد بگیرد »
امتیاز: 1.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
"درس معلم ار بود زمزمه محبتی
جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را "
رسالت معلم ،همچون رسالت انبیاست . امید که همه این عزیزان دلسوز این رسالت عظیم را با تمام وجود بر دوش خود احساس کرده و به آن عمل نمایند.
البته اکثر قریب به اتفاق معلمان ما اینگونه اند. اجرکم عندالله.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یک معلم باید دانش آموز را به تجاربی که می تواند شخصا" انجام دهد برانگیزد و مأمور کند .
معلم باید به هر دانش آموز فرصت کافی بدهد و شخصا" اشیا را آزمایش کند ، به بررسی و مطالعه ماده آنها بپردازد ، ابعاد آن را بشناسد و فایده شان را عملا" در یابد .
یک معلم باید هر دانش آموز به تربیت گیاهی مأمور کند و به گفتن و نوشتن مشاهدات و ملاحظاتش تشویق و تحریک شود .
معلم باید از دانش آموز بخواهد که نمونه اشیای مورد مطالعه را از خاک درست کند یا شکل آنها را کشیده رنگ بزنند .
روسو معتقد بود که باید به کودک فرصت داد آزادانه و بدون تقلید کورکورانه ، رشد کند و پرورش یابد راه طبیعت را پیش بگیرد نه اینکه بر حسب دستور و فرمان عمل کند .
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!