افت تحصیلی چیست؟
منظور از افت تحصیلی زمانی است که فاصله قابل توجهی بین توان واستعداد بالقوه و توان بالفعل فرد درفعالیتهای درسی وپیشرفت تحصیلی مشهود باشد.
عوامل موثر درافت تحصیلی:
1-شرایط اجتماعی و اقتصادی
2-شرایط آموزشی و عدم امکانات مطلوب تحصیلی
3-شرایط فیزیولوژیکی فراگیران
4-شرایط روانی – حرکتی
5-اختلالات خاص در یادگیری
6-سازش نا یافتگی رفتاری
7-محدودیت ظرفیت هوشی
8-شرایط عاطفی وروانی
امتیاز: 0.40
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : یکشنبه 08 آبان 1384 [03:42 ]
> افت تحصیلی
یه مقاله میخوام که موضوعش اینه "هدف ما از تحصیل چیست"
لطفآ کمکم کنید
امتیاز: 0.20
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : یکشنبه 13 آذر 1384 [14:00 ]
> > افت تحصیلی
> ناشناس:
> یه مقاله میخوام که موضوعش اینه "هدف ما از تحصیل چیست"
> لطفآ کمکم کنید برو به سایتwww.sied.irحتماً پیاش میکنی.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یادگیری و دانش آموز
یکی از سوژه های مورد توجه اکثر خانوادهها مسائل تحصیلی فرزندان است . والدین دوست دارند فرزندانشان بیشترین و بهترین پیشرفت تحصیلی را داشته باشد و از طرف دیگر ، افت تحصیلی ، برای آنها موضوعی غیر قابل پذیرش است . والدین از این که فرزندانشان به هنگام ورود به دورههای راهنمایی و متوسطه دچار افت میشود ، متعجب شده و سئوال میکنند که چرا دیگر فرزندشان انگیزه ای برای درس خواندن ندارد؟ دریافتن دلایل ضعف و مشکلات تحصیلی دانش آموزان عمدتاً به مسائلی از قبیل تنبلی و بی خیالی و بازیگوشی استناد میشود . ولی آیا این همه داستان است ؟
به جرات می توان گفت که والدین مدارس معلمان و سایر افراد در ارتباط با موضوع مسائل تحصیلی دانش آموزان ، بسیار ساده انگارانه و سطحی رفتار می کنند . کمتر کسی است که در علت یابی افت تحصیلی به ” لذت یادگیری ” نیز توجه کند .
به چندین و چند دلیل ، ما یعنی مدرسه و والدین کاری میکنیم که لذت یادگیری از دانش آموز گرفته میشود . وقتی این لذت کم میشود و یا از بین میرود طبعاً افت انگیزه و به دنبال آن افت تحصیلی پیش می آید . و ما چه می کنیم تا این افت ها جبران شود ؟
اگر درک کنیم که ” یادگیری لذت است ” شاید بهتر بتوانیم پی ببریم که چرا از تلاش هایمان کمتر نتیجه میگیریم ؟ مگر میتوان در کسی به زور انگیزه ایجاد کرد ؟ مگر لذت بردن از چیزی میتواند تحمیلی باشد ؟ چه پیش میآید که یک دانش آموز کنجکاو و علاقمند به یادگیری ، در 6 سالگی به تدریج به فردی بدون انگیزه تبدیل میشود ؟ یک دلیل عمده آن همین است که فرایند یاددهی یادگیری در جامعه ما نه تنها منطقی نیست ، بلکه گاهی جنبه منفی هم دارد . مدارس و کلاسهای ما گاهی نه تنها ایجاد انگیزه نمیکنند ، بلکه انگیزه های داشته را هم از بین میبرند . بازخواستهای معلم و والدین از درس و مشق ، امتحانات ، سخت گیری ها و کنترلها ، تکالیف تحمیلی و غیر فعال ، تاکید صرف و جایزه و ایجاد انگیزههای بیرونی و سایر موارد ، منجر به یک نتیجه می شوند : یادگیری از عملی اختیاری به عملی اجباری تبدیل میشود . در این وضعیت کودک یا نوجوان ، دیگر از یادگیری لذت نمیبرد و آن راکاری برای خودش نمیداند . چرا بعضی از دانش آموزان به تدریج از درس و مدرسه نیز بیزار میشوند ؟ آیا این پدیده ذاتی است ، یا محصول اکتساب است ؟چرا به جای آنکه موقعیت هایی برای لذت بردن از یادگیری تدارک ببینیم ، کاملاً برعکس عمل کرده و موقعیتها و فرصتها را علیه ” لذت یادیگری ” به کار میگیریم ؟ نیت مدارس و والدین خیرخواهانه است اما این خیرخواهی با ناشیگری و ناکارآمدی توام شده و بازخوردی منفی برجای میگذارد . در بیشتر تلاشهای مدارس و والدین برای ارتقاء و انگیزه تحصیلی و ایجاد زمینه برای پیشرفت تحصیلی نوعی از زور و تحکم نهفته است . البته دلیل اصلی استفاده از چنین روشهایی بیحوصلگی و تسریع در نیل به نتیجه است .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : شنبه 01 بهمن 1384 [11:58 ]
> افت تحصیلی
افت تحصیلی و علل موثر در آن
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!