برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : جمعه 06 آبان 1384 [16:08 ]
ضعف سیستم نظارتی برعملکرد مدیران در آموزش و پرورش
باسمه تعالی
ضعف سیستم نظارتی برعملکرد مدیران در آموزش و پرورش
یکی از عوامل بسیار مهم در پیشرفت های علمی و تربیتی دانش آموزان مدیریت است. مدیران درستکار با تلاش پیگیر خود ، در جهت بهبود اوضاع آموزشگاه ، فعالیت می کنند. در این میان مدیرانی وجود دارند که تلاش آن ها ظاهری فریبنده دارد اما در اصل منظورشان رسیدن به اهداف پلید خودشان است.
برخی از مسؤولان محترم آموزش فقط به ظاهر عملکرد مدیر می نگرند. باید پذیرفت که ادارات آموزش و پرورش ، بیشتر به ظاهر اداره ی مدرسه می پردازند. کارشناسی های مختلفی که می توانند بر کار مدیران از جهات متفاوت نظارت داشته باشند ، کم نیستند. در این میان کارشناسی بازرسی نقش بسیار مهمی را می تواند ایفا کند. البته هدف اصلی از نظارت بر کار مدیران ، مچ گیری از آنان نیست ، بلکه هدف اصلی ، رفع نقایص و کاستی هاست.
مسأله ی دیگر ذهنیتی است که مدیر را یک موجود تام الاختیار می داند و رواج دهنده ی اصلی آن معمولاً اداره است. در حالی که اگر کسی مروری بر یکی از کتاب های مدیریت داشته باشد ، متوجه می شود که مسؤولیت مدیر بسیار سنگین است و بیش از این که تام الاختیار باشد دارای محدودیت در عمل است. در این کتاب ها مدیر ایده آل ، مدیری است که دارای خصوصیات مثبت انسانی باشد و از خصوصیات منفی به دور است و در اصل چنین انسانی هر کاری را نمی تواند انجام دهد.
طرز تفکر دیگری که متأسفانه به غلط در گروه همکاران یک شغل و یک صنف رواج یافته است مسأله ی دفاع از همکار است. فرض کنیم که شخصی با همکار ما در حال جر وبحث است و رفتار و یا فکر همکار ما را مورد انتقاد قرار می دهد ، ما معمولاًً بدون در نظر گرفتن حق بودن یا ناحق بودن همکار از وی دفاع می کنیم. در حالی که فقط ، حق قابل دفاع است. همین طرز تفکر معمولاً در برخی از مسؤولان اداری وجود دارد که آگاهانه یا ناآگاهانه از مدیر دفاع می کنند ، فقط به صرف این که مدیر نماینده ی اداره در مدرسه است!!!
نظارت های بهداشتی ، مالی ، آموزشی ، مکاتباتی و . . . همه و همه می توانند در بررسی عملکرد مدیران مؤثر باشند. کارشناسی هایی که می توانند در این زمینه ها فعالیت کنند بهتر است به گزارش های ضعیف و شفاهی هم ترتیب اثر دهند و دست کم ، مسأله را از نظر صحت و سقم آن ، مورد بررسی قرار دهند و باید به خاطر رضای خدا تحت تأثیر عوامل بازدارنده از این کار قرار نگیرند.
مشکل بزرگتر زمانی است که متأسفانه یک کارشناسی ، مانند کارشناسی بازرسی ، تحت تأثیر روابط اداری، حق را نادیده بگیرد. اینجاست که به یاد آن ضرب المثل معروف می افتیم که((هر چه ....
علی رضا میزانیان
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!