هوش ذاتی : منشأ آن در والدین است تا سن 15 سالگی تثبیت می شود . تعامل میان محیط و وراثت است .
هوش اکتسابی : منشأ محیطی دارد که تحت تأثیر محیط بوجود می آورد
آلفرد بینه سوالاتی را به نام آزمون روانی هوش مطرح کرد .
میزان هوش را از آزمون های هوشی اندازه گیری می کنند و عقب ماندۀ ذهنی کسی است که نمره این آزمون ها را کمتر از حد معین بدهد .
میکروسفال : جمجمه کوچک ، حجم مغز کوچک است .
ماکروسفال : جمجمه بزرگ که در اثر ازدیاد بافت مغزی بوجود می آید .
هیدروسفال : مایع مغزی - نخاعی در مغز جمع می شود به سلول های آن آسیب می رساند
اُتسیم : حالتی است که در آن کودک به ظاهر با هوش و نسبت به محیط اطراف خود نوعی بی اعتنایی نشان می دهد .
هجاهای بی معنی توسط ابینگهاوس اختراع شد که در آن تعداد کلمات نامفهوم را به فرد داده تا در حافظه بسپارد و مدتی بعد آنها را به خاطر آورده و اندازه گیری می کند .
ضریب هوشی 100 نشانه رشد ، ضریب هوشی 95 نشانه کندی مختصر ، ضریب هوشی 90 کندی بیشتر خواهد بود .
امتیاز: 1.60
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : چهارشنبه 20 مهر 1384 [11:15 ]
این نامه حذف شده است توسط حسین خادم[مدیر انحمن] در[14/11/1385|18:26]
تعاریف بسیاری از هوش شده است. ولی بهترین تعریف ، توانائی در مشاهده و کشف روابط امور و این درک روابط تنها مربوط به اموری که با حواس مواجه میشوند ، نیست. بلکه شامل کشف روابط میان امور حفظ شده و تخیلات و تصورات و غیره می باشد.
محیط و توارث هر دو در رشد هوش موثرند. تحقیقاتی که در اطراف دوقلوها و کودکان سرراهی و برادران و خواهران که دور از یکدیگر زندگی کردهاند معلوم داشته که توارث ، حد هوش را معلوم میدارد و محیط ، میزان رشد این حد را در دست دارد.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
آزمون سنجش آمادگی کودکان برای ورود به آموزش همگانی
آزمون سنجش آمادگی کودکان برای ورود به آموزش همگانی
این آزمون برای سنجش آمادگی ورود به کلاس اول ابتدایی تهیه شده است. تهیه این آزمون از سال 1369 تا سال 1372 طول کشیده است. آزمون دارای پنج فرم موازی است، که هر فرم از 28 سوال تشکیل میشود.
معنای واژگان
کلمات متضاد
اطلاع عمومی
حافظه عددی
حافظه کلمات
تفاوتها و شباهتها در مفاهیم کلامی
جهتیابی (تشخیص راست و چپ)
تشخیص کار بر اشیا
اشتباهیابی
درک شباهتها و تفاوتهای اشکال
طبقهبندی مفاهیم
سری اشکال
تشخیص نقایص اشکال
درک فضایی
مهارتهای حرکتی و هماهنگی چشم و دست
مفهوم اعداد و تدرک کمیتها
حافظه ترتیب رویدادها
محتوای آزمون از سه بخش کلامی ، تصویری و عملی تشکیل میشود. در بخش کلامی ، آزمودنی باید معنای کلمهای را توضیح دهد یا شش کلمه را ، پس از آن که یک بار شنید، تکرار کند. در بخش تصویری ، تصاویری روی کارتها چاپ شده است که به ترتیب در اختیار کودک قرار میگیرند و او باید شکلی را که با سایر اشکال تفاوت دارد، نشان دهد یا اشتباه موجود در شکل را تشخیص دهد. در بخش عملی از کودک میخواهند تا تختههای کوچکی را که به اشکال مختلف بریده شدهاند، طبقهبندی کند یا از روی یک شکل بکشد. به هر پاسخ صحیح یک نمره داده میشود.
برای آزمون محدودیت زمانی ندارد. اما در مجموع بین 25 تا 30 دقیقه طول میکشد. هنجاریابی آزمون بر اساس اجرای آن در یک نمونه 30000 نفری متشکل از کودکان 6 ساله استانها و شهرستانها و روستاهای ایران انجام گرفته است. هنجار به دست آمده ، برای کودکان شهری ، روستایی و به تفکیک استان و جنس تنظیم شده است. پژوهشهای انجام شده درباره این آزمون نشان داده بر اساس آن میتوان آمادگی کودکان ایرانی برای ورود به کلاس اول دبستان را پیشبینی کرد.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!