منو
 کاربر Online
605 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 20 بهمن 1390 [17:42 ]
  تسهیل یادگیری
 

سه عنصر در کاهش پیچیدگی یادگیری اثر دارند که عبارتند از :
  • حالت بهینه ای در مغز که تحت عنوان هشیاری آرامبخش معروف است. هشیاری آرامبخش در برگیرندۀ فشار کم و چالش زیاد است.
  • غوطه ور شدن یادگیرنده در تجارب واقعی، پیچیده و چندگانه
  • پردازش فعال و منظم تجربه به عنوان مبنایی برای معنی سازی

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 20 بهمن 1390 [17:51 ]
  هشیاری آرامبخش
 

اگر این مسئله که هشتاد درصد از مشکلات یادگیری وابسته به فشار روانی است، صحیح باشد، در این صورت لازم است که معلمان محیط یادگیری آرام و به دور از فشار روانی را برای دانش آموزان فراهم کنند. به دور از فشار روانی بودن، همان حالتی را برای یادگیرنده فراهم می کند که تحت عنوان هوشیاری آرامبخش شناخته شده است. به طور کلی می توان گفت اگر معلمان می خواهند دانش آموزان به یادگیری اثربخشی دست پیدا کنند، باید محیط یادگیری آرامی را برای آنها فراهم کنند. معلمان باید محیط هایی را برای دانش آموزان فراهم کنند که آنها بتوانند از توانایی ها و قابلیت های خود برای یادگیری استفاده کنند. همه ما با توجه به تجارب شخصی خود می دانیم که توانایی ما برای تفکر منسجم، ممکن است تحت تاثیر موقعیت های فشار آور قرار بگیرد و بنابر این نتوانیم قابلیت های خود را بروز دهیم. البته باید بین دو نوع شرایط فشارآور تفاوت قائل شویم . یعنی بین فشار روانی مثبت و منفی تفاوت بگذاریم. زیرا فشار روانی مثبت به بهبود عملکرد، تغییر نگرش، تغییر رفتار و به دنبال آن منجر به افزایش اعتماد بنفس یادگیرنده می شود.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 20 بهمن 1390 [17:54 ]
  غوطه وری
 

غوطه وری به موقعیتی اشاره دارد که در آن یادگیرنده به طور کامل با موضوع و مسئله مورد یادگیری درگیر می شود. برای این که یادگیرنده بتواند با موضوع مورد یادگیری به صورت عمیق درگیر شود، پیشنهادهای مختلفی ارائه شده است . اما به طور کلی باید گفت که موضوع مورد یادگیری باید تا حد امکان برای یادگیرنده جذاب و قابل دسترس باشد. درگیری عمیق با موضوع یادگیری به طور آشکار با عقاید مربوط به زمینه و پذیرندگی مرتبط است. مسئله ای که از اهمیت زیادی برخوردار است، این است که درگیری با موضوع یادگیری باید عمیق، رو به رشد و در کنترل معلم باشد.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 20 بهمن 1390 [17:59 ]
  پردازش فعال
 

پردازش فعال یک اصل بسیار مهم است که با عقایدی که به آن اشاره شد ، در ارتباط است. در واقع بین پردازش فعال و پذیرندگی و ادراک رابطه وجود دارد. پردازش فعال به ارتباط بین تجارب و دانش قبلی با رویدادهای زندگی واقعی گفته می شود. پردازش فعال همچنین با اصل ساختن گرایی که تمام یادگیری های جدید بر پایۀ دانش های قبلی و ساختار شناختی بنا نهاده می شوند، در ارتباط است. به عبارت دیگر، برقرار ی ارتباط بین دانش جدید و دانش قبلی و همچنین فعال سازی دانش قبلی، یادگیری مطالب جدید را تسهیل می کند. درگیری عمیق با موضوع یادگیری و پردازش فعال اطلاعات با هم در تعامل بوده و به یادگیرنده کمک می کند تا دید گسترده تری را نسبت به یادگیری کسب کند.

  امتیاز: 0.00