اولین گام در یادگیری دربارۀ یادگیری
هدف از این فعالیت، برداشتن اولین گام در یادگیری دربارۀ یادگیری که معنای دیگر آن تفکر درابرۀ یادگیری است. از این طریق، می توانیم یادگیری هایمان را توسعه بدهیم. در ابتدا به این عبارت که از زبان یک دانش آموز است، توجه کنید: این طور نیست که من چیزی یاد نگرفته ام؛ بلکه واقعا آنچه را که انجام می دهم، درک نمی کنم.
آیا این عبارت، شما را متوجه نقصی در فرایند یاددهی - یادگیری می کند؟ این عبارت، شرایطی را توصیف می کند که در آن فرا- یادگیری( یادگیری دربارۀ یادگیری) رخ نداده یا یادگیری سطحی و ضعیف رخ داده است. در واقع، در این شرایط دانش آموز فهمی در این باره که چه کاری انجام می دهد که یاد می گیرد، ندارد. فعالیت زیر را انجام دهید:
- برای تلاش های یادگیری تان وقت صرف کنید. در مورد شرایط یادگیری اخیر، هنگامی که واقعا نحوۀ یادگیری تان را درک کرده اید، تفکر کنید. نکته همین است؛ یعنی شما درک کرده اید که چه کاری انجام داده اید که منجر به یادگیری تان شده است. همان طور که دارید یاد می گیرید، مشخص کنید و بنویسید که دربارۀ نحوۀ یادگیری تان چه فکری می کردید.
- در گروه از دوستانتان برای کشف و بررسی موارد زیر اقدام کنید:
برای هر یک از شما، چه جنبه های متفاوتی در تفکرتان دربارۀ یادگیری تان وجود داشت که روی آن تمرکز کرده اید؟ چه لغات و فرایندهایی به ذهن شما خطور می کند؟ آیا آنها ارتباط دارند با:
هدف های شما از یادگیری
راهبردهای مورد استفادۀ شما
نتایج یادگیریتان
احساس شما در ضمن یادگیری
زمینۀ یادگیری تان
یا ترکیبی از موارد بالا.
- کارتان را در گروه ادامه دهید. هر روشی را که به تفکر دربارۀ یادگیری تان که به یادگیری شما کمک می کند، مشخص کنید.
- شرایطی را به یاد آورید که در آن شرایط شما نمی توانستید به خوبی یاد بگیرید؛ اما دوست داشتید که یاد بگیرید و یادگیری هایتان را گسترش بدهید. روی موارد زیر فکر کنید:
هدف های شما از یادگیری
راهبردهای مورد استفادۀ شما
نتایج یادگیری تان
احساس شما در ضمن یادگیری
زمینۀ یادگیری تان
بنویسید که چگونه می توانید این جنبه ها را تحت نفوذ خود درآورید، به طوری که منجر به پیشرفت یادگیری تان شود.بعد از این مرحله، در یک گروه کوچک، ایده ها و طرح هایتان را در ارتباط با مطلب بالا به بحث بگذارید تا بتوانید به ایده ها و طرح های جدیدی برای ارتقای یادگیری دست پیدا کنید.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یادگیری بسیاری از ایده ها، مهارت ها، و مطالب از طریق فرایند کنش و واکنشی ( مرور مطالب، یاد گرفتن مطالب، به کار بستن مطالب، عمل به مطالب آموخته شده و ...) ارتقا می یابند. وقتی که یادگیری روی می دهد یا حتی بعضی اوقات که اتفاق نمی افتد، می توانیم به همین نحو عمل کنیم. اگر از دانش آموزان بخواهیم که دربارۀ یادگیری هایشان برایمان بگویند، آنان اغلب به شما خواهند گفت چه چیزهایی را یاد گرفته اند. در واقع، آنان روی نتایج یادگیری نه فرایند آن، متمرکز می شوند و تعداد کمی از آنان قادر هستند که فرایند یادگیری شان را توصیف کنند. به عبارتی دیگر، برای یادگیری دربارۀ یادگیری، نیاز به زبانی داریم که به ما برای توصیف عناصری که در یادگیری مان اثر دارند، کمک کند. ما می توانیم از طریق مرور تجربه های یادگیری و تمرکز روی عناصر موثر آن، درباره یادگیری هایمان یاد بگیریم.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
برای یادگیرندگان پر مشغله، لحظه هایی وجود دارد که می توانند اندیشه کنند. همان طور که اندیشمندان می گوید: چرخه های روزمرۀ زندگی که به نظر می رسد چرخۀ رسمی زندگی باشند؛ نیازمند هدایت مشارکت کنندگان برای بازنگری زندگی روزمره در تصورشان است. کاری بس مشکل است که ما یک قدم به عقب برگردیم و آنچه را که در طی روز انجام داده ایم، مورد بازنگری قرار دهیم. به طوری که از چشم یک شخص دیگر به زندگی روزمرۀ خود نگاه کنیم. به این منظور دفتر یادداشتی را تهیه کنید و در آن اندیشه هایتان را دربارۀ ارتقا یا افزایش فرایند یادگیری بنویسید. می توان نام آن را دفترچۀ اندیشه دربارۀ یادگیری گذاشت.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
اندیشه و یادگیری به یکدیگر همبسته هستند. اندیشه دربارۀ یادگیری به یادگیرنده کمک می کند تا به سوی یادگیری های بعدی حرکت کند. این اولین قدم در چرخۀ یادگیری است که به ما کمک می کند تا از آنچه که انجام می دهیم، یاد بگیریم.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یک روش خاص که همه بتوانند به آن عمل کنند، وجود ندارد. به کلامی دیگر، روش های گوناگونی برای این منظور وجود دارد. یکی از روش ها برای اندیشه دربارۀ یادگیری اینست که دربارۀ یادگیری هایمان با یکدیگر گفتگو کنیم. وقتی که تنها هستید، می توانید دربارۀ چگونگی شروع این گفتگو ( مثلا با همکلاسی یا...) اندیشه کنید. نوشتن افکارتان در پیشرفت اندیشه و یادگیری تاثیر دارد. دفتر یادداشت اندیشه ها دربارۀ یادگیری به شما کمک می کند تا دربارۀ آنچه که انجام می دهید و یاد می گیرید، اندیشه کنید. این فعالیت می تواند انگیزۀ شما را برای فعالیت های یادگیری بیشتر کند. این دفتر یادداشت ، مانند همان دفترچۀ خاطراتی است که اغلب مردم از آن برای نوشتن خاطرات روزانۀ خود استفاده می کنند. البته افراد سبک های متفاوتی برای استفاده از این دفترچه دارند؛ به طوری که برخی تمامی رویدادهای روزانۀ خود را در آن ثبت می کنند و عده ای دیگر شاید هفته ای، ماهانه و ... خاطرات خودشان را در آن بنویسند. در واقع، شما باید به دفتر یادداشت اندیشه دربارۀ یادگیری به عنوان ابزاری برای کمک به یادگیری تان نگاه کنید. از این دفترچه می توانید برای اندیشه دربارۀ موارد زیر استفاده کنید:
پیشرفت خاص در مواقعی که مشغول فعالیت هستید
درس یا تکلیف خاص
ارتباط بین فعالیت ها یا دروس گوناگون
واکنش به مطالبی که می خوانید
وقایع مهم در یادگیری تان
هر مانعی که در فرایند یادگیری با آن روبرو شده اید
آنچه که دربارۀ رویکردتان به یادگیری، یاد گرفته اید
تغییراتی که بوجود آورده اید
آنچه که دربارۀ روشی که تغییرات را ایجاد کرده اید، یاد گرفته اید
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!