منو
 صفحه های تصادفی
عوامل دگرگون ساز
موتور پله ای
رشد زبان
پروتئین هایی که قرار است به جای معینی صادر شوند
دیالکتیک
پرچم های بهشتی در شب ولادت پیامبر اکرم
هشام بن عبدالملک
الکترون آزاد
بکر بن حی تیمی و شهادت در کربلا
نیمه پر لیوان را ببینید
 کاربر Online
570 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 08 دی 1387 [15:43 ]
  بلوغ به معنای بحران
 

امروزه واژه بحران در بین روان شناسان رواج بیشتری یافته است و ظاهرا منظور از بحران بلوغ ، پذیرش ضمنی ویژگی ها و شرایط زیر است :
- تغییرات ناگهانی و مهم در ارگانیسم ، ذوق و علائق ، نگرش و احساس و همچنین ارتباط با دیگران و به طور خلاصه در تمامی نمودهای کردار و رفتار
- بروز مشکلات جدیدی که موجب عدم سازگاری نوجوان با محیط می شوند
- مجموعه شرایط بالا ، مرحله ای انقلابی و مشکل از رشد را تشکیل می دهد که به طور مشخص از مراحل دیگر ، که آرام ترند ، مجزاست .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 09 دی 1387 [14:38 ]
  نظریه کلمان در مورد بحران
 

بد نیست در بحث درباره بحران دوران نوجوانی ، اشاره ای نیز به تعبیر کلمان که در نوع خود تعبیر جالبی است . در نظریه کلمان که اساسا آماری است و با تحلیل های ترستون شباهت دارد ، هر یک از مسائل نوجوانی ( مانند سازگاری با تغییرات بدنی ، تعارض با اولیا ، تشویش ناشی از مقابله و جذب شدن در گروه همسن و نظایر آن ) در یک سن تقویمی خاص به حداکثر یا به اوج تنش خود می رسد که این سن ، هم بر حسب افراد و هم بر حسب مسائل گوناگون نوجوانی ، متفاوت و تغییر پذیر است . با این حال ، تفاوت های افراد در اوج تنش بر اساس حد متوسط سنی ( یعنی سنی که یک مسئله خاص یا فراوانی بیشتر در یک گروه دیده می شود ) قرار دارد . از این رو ، هر گاه برای فرد یا افرادی ، سن اوج تنش برای چند مسئله همزمان باشد ، برای آن فرد یا افراد ، سازگاری یافتن مشکلتر می شود و دچار بحران می شوند . به بیانی دیگر بحران بلوغ ناشی از تداخل زمانی چندین مسئله و در پی آن ، لزوم چندین سازگاری است که با هم ظاهر می شوند و به همان نسبت سازگاری نهایی را دچار مشکل می سازند . در حالی که وقتی مشکلات پی در پی ظاهر شوند ، یعنی سن اوج آنها با یکدیگر تداخل نداشته باشد ، نوجوان خیلی آرام تر می تواند خود را با وضع جدیدش ، یعنی مسائل خاص در زمان های گوناگون سازگار سازد .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  سه شنبه 08 بهمن 1387 [16:42 ]
  درباره بحران بلوغ
 

بدون شک ، یک بحران عمومی و مطلق که بتوان به استناد آن ، دوره نوجوانی را لزوما یک دوره منقلب محسوب کرد ، وجود ندارد . از آن گذشته ، حتی وقتی هم بحرانی هست ، نوجوانی عامتر و کلی تر از آن است که بتوان آن را فقط یک دوره بحران دانست . اما از سوی دیگر ، عدم پذیرش وجود بحران نیز نباید به این معنا استنباط شود که لحظات بحرانی ، موقعیت های تاثر برانگیز و شخصیت های پرجوش و خروش دوره نوجوانی موجودیت واقعی ندارند . آنچه را که می توان به عنوان اصل کلی پذیرفت ، وجود یک زمینه آماده برای بروز بحران است . تغییرات عمیق و همه جانبه که در این دوره تحقق می پذیرند ، هستی روانی نوجوان را دچار دگرگونی می سازند . او خود را به نحو دیگر احساس می کند . به عبارت دیگر خود را از دست می دهد . با خود می گوید : من کیستم . به همین جهت موجودی است نسبتا شکننده و متاثر از آنچه او را احاطه کرده است .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 13 بهمن 1387 [15:24 ]
  تسهیل افزایش استقلال نوجوان
 

ارتباط ( گفت و شنود ) خوب ول - فرزندی و مهارت های مشترک حل مشکل ، شرایط لازم را برای گفت و شنود و تجدید نظر در روابط ولی - فرزندی و افزایش استقلال نوجوان فراهم می کند . نتایج مطالعات تجربی درباره روابط نوجوان با والدین ، همسالان و دوستان با بسیاری از ذهنیت های غلط ولی متداول مغایرت دارد . نویسندگان روان تحلیلی بر اساس مشاهدات بالینی نوجوانان آشفته استدلال می کنند که تعارض ولی - فرزندی در دوره نوجوانی بهنجار است . مطالعات همه گیر شناسی درباره نوجوانان نشان می دهد که این مورد عمومیت ندارد . در حالی که یک پنجم خانواده ها نوعی تعارض ولی - فرزندی را تجربه کرده اند ، فقط یک بیستم آنها دچار تعارض شدید می شوند . دید متداول نسبت به دوره نوجوانی آن است که نوجوان رویایی با ارزش های محافظه کارانه والدینش برخورد پیدا می کند . مطالعات همه گیرشناسی نشان می دهد که نزاع های ولی - فرزندی بیشتر خانواده ها درباره موضوع های پیش پا افتاده ای از قبیل شلختگی ، موسیقی ، پوشاک ، ساعات رفت و آمد است . نزاع ها به ندرت درباره ارزش ها یا اخلاق است . دیدگاه سنتی درباره دوره نوجوانی حاکی از کاهش تدریجی کیفیت رابطه ولی - فرزندی و جایگزین کردن آن با رابطه بین نوجوان - همسالان است . اما مطالعات دلبستگی نشان می دهد که این طور نیست . بین دلبستگس ایمن نوجوان با والدینش و دلبستگی ایمن او با همسالانش همبستگس وجود دارد .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 13 بهمن 1387 [15:42 ]
  بهبود پذیری در دوره نوجوانی
 

نوجوانی یک دوره توام با خطر است . احتمال زیادی برای وقوع انواع مشکلات روانی وجود دارد . یکی از نگرانی های عمده والدین این است که نمی دانند نوجوانشان تا چه حد شانس سالم درآمدن از دوره نوجوانی را دارد . اگر نوجوان طبع ملایم و توان عقلی بالا داشته باشد ، به احتمال زیاد سازگاری خوبی پیدا می کند . عزت نفس بالا ، خوش بینی ، اعتقاد به داشتن کنترل روی زندگی خود و باور به این که عوامل مربوط به فشارها را می توان کنترل کرد ، همگی با سازگاری مناسب رابطه دارند . این ویژگی ها ( هوش بالا ، و طبع ملایم ) و روحیه خوش بینی ، احتمالا آسیب پذیری نوجوان را در برابر تحریک شدید فیزیولوژیک و پرخاشگری یا یاس و افسردگی در رویارویی با فشارهای زندگی کاهش می دهد . نوجوان اگر مهارت لازم برنامه ریزی ، شوخ طبعی و قابلیت هم فهمی با دیگران را داشته باشد ، کمتر تحت تاثیر فشارهای زندگی قرار می گیرد . تمام این مهارت ها ی مقابله می تواند به نوجوانان برای دوری از دلبستگی با اشخاص منحرف و ناشایسته و همسالان منحرف و نزدیکی و ایجاد دلبستگی با اشخاص اجتماعی تر و باتدبیرتر کمک کند . انتخاب یا ایجاد شبکه اجتماعی مثبت ( تجربه های تحصیلی مثبت ، دوستی های خوب ، موفقیت در ورزش و یا هنر و ... ) می تواند زنجیره واکنش های منفی را متوقف کند و به جای آن زنجیره واکنش های مثبت را برقرار کند که باعث رشد شخصی فرد می شود . اگر نوجوان از گروه اقتصادی - اجتماعی بالاتر باشد ، شبکه اجتماعی حمایت کننده خوبی از والدین ، دوستان و اعضای خانواده داشته باشد و در مدارسی تحصیل کند که محیط آموزشی حامیانه و جذاب داشته باشند ، قطعا سازگاری بالاتری خواهد داشت . روابط دلبستگی ایمن با مراقبان دلسوزی که روش فرزند پروری مقتدرانه را به کار می بندند و درگیر شدن مشترک مادر و پدر در ایفای نقش والدینی از عوامل مهم و مثبت خانوادگی است که با سازگاری نوجوان با فشارهای زندگی رابطه دارد . نداشتن تجاربی مانند جدایی در دوره کودکی ، از دست دادن ، داغدیدگی ، مشکلات روانی والدین ، بزهکاری و اختلافات زناشویی هم از ویژگی های خانواده نوجوانانی است که در مقابل فشار روانی بهبود پذیرند .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 13 بهمن 1387 [15:48 ]
  عوامل موثر بر سازگاری نوجوان
 

عوامل مرتبط با سازگاری نوجوان با فشارهای زندگی به شرح زیر هستند :
  • نداشتن جدایی یا از دست دادن اعضای خانواده
  • دلبستگی ایمن
  • فرزند پروری مقتدرانه
  • دگیر بودن مشترک والدین در پرورش نوجوان
  • تجربه تحصیلی مثبت
  • شبکه خوب حمایت اجتماعی
  • شرکت در فعالیت های مذهبی
  • پایگاه اقتصادی _ اجتماعی بالا
  • سطح توانمندی بالا
  • طبع ملایم
  • عزت نفس بالا
  • منبع کنترل درونی
  • کارایی در انجام وظایف
  • سبک اسنادی خوش بینانه
  • مهارت های برنامه ریزی
  • شوخ طبعی
  • مهارت های همدلی
  • مهارت اجتناب از دلبستگی با اشخاص و همسالان منحرف
  • مهارت در یافتن یا ایجاد شبکه حمایت اجتماعی
  • مهارت استفاده از استعدادهای ویژه مانند ورزش ، موسیقی و ... برای ایجاد شبکه اجتماعی حامیانه و اجتناب از شبکه های منحرف

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 14 بهمن 1387 [17:09 ]
  نظریه دلبستگی
 

در نظریه دلبستگی فرض بر این است که تجارب اولیه بچه ها با مراقبان اصلی آنان را به سوی دلبستگی ایمن یا ناایمن سوق می دهد . اگر مراقب به نیازهای کودک توجه داشته باشد و انها را به طور قابل اعتماد رفع نماید ، خردسال یک الگوی کاری درونی نسبت به مراقب خود به عنوان یک پایگاه ایمن پیدا می کند ؛ پایگاهی که از آنجا می تواند در دنیا کاوش کند و برای این کار از اطمینان قابل ملاحظه ای برخوردار باشد . در صورتی که مراقب در ارضای نیازهای او به شیوه های قابل اعتماد عاجز باشد ، الگوهای کاری درونی خردسال نسبت به مراقب قابل اتکا نیست و لذا این گونه کودکان خود را ناامن می بینند . این وضع می تواند به صورت دلبستگی دوسویه ( چسبیدن ) یا اجتنابی ( نجوش ) یا دلبستگی نامنظم تجلی پیدا کند که شامل الگوی دلبستگی اضطرابی و اجتنابی است .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 19 آبان 1388 [14:43 ]
  مهمترین تحولات و تظاهرات بلوغ روانی
 

تحولات روانی که از دوره بلوغ در انسان شکل می گیرد که جزء خصایص و شخصیت انسان خواهد شد و تا بعد از دوره بلوغ هم در انسان باقی می ماند ، به شرح زیر است :
1- نگرانی های ناشی از تغییرات و علایم بلوغ
2- توجه به هویت خود یا بحران شناسایی خود
3- تردید و دودلی و بی ثباتی دوران شتاب و دوگانگی
4- برتری جویی و جلب توجه دیگران
5- تصورات و تخیلات در نوجوانان
6- زود رنجی و احساساتی بودن
7- کمرویی ، گوشه گیری و درون گرایی
8- اعمال منفی و مخالفت جویی
9- فرافکنی
10- بیماری روان تنی
11- استعداد و تاثیر آنها در پیشرفت تحصیلی

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 19 آبان 1388 [14:44 ]
  1- نگرانی های ناشی از تغییرات و علایم بلوغ
 

لطفا چند لحظه صبر کنید ...

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 19 آبان 1388 [14:46 ]
  2- توجه به هویت خود یا بحران شناسایی خود
 

رفتارهایی که نوجوان با اعضای خانواده و معلمان خود انجام می دهد ، در جهت رهایی از سلطه خانواده است . وی سعی دارد از این راه وارد زندگی بزرگترها شود . برای نیل به چنین اهدافی پسرها پدر و دخترها مادر را الگوی خود قرار می دهند و سعی دارند برای خروج از رفتارهای کودکی و وارد شدن به رفتارهای بزرگسالی از بزرگترها اعم از اولیای خانواده یا مدرسه الگوپذیری کنند .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 19 آبان 1388 [14:47 ]
  3- تردید و دو دلی و بی ثباتی دوران شتاب و دوگانگی
 

لطفا چند لحظه صبر کنید ...

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:17 ]
  4- برتری جویی و جلب توجه دیگران
 

برتری جویی در جهت جلب توجه دیگران در بین اکثر قریب به اتفاق نوجوانان وجود دارد . به طوری که عده ای از علمای روان شناسی آن را ذاتی می دانند و آن را آغاز استقلال و شخصیتی می دانند که نوجوان به دنبال آن است .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:18 ]
  5- تصورات و تخیلات در نوجوانان
 

در دوره نوجوانی خواب و خیال متداول است و برای افراد این سن امری عادی و معمول است . لذا در عالم خیال و تخیل که قدری هم برای وی لذت بخش است اکثر افکارش را عملی می پندارد . بنابر این ، اغلب اندوهناک و غمگین و گاهی نیز گرفتار ترس و توهم می شود . به همین علت گاهی ممکن است دروغ بگوید که هدفش گمراهی و یا زیان رساندن نیست ، بلکه ممکن است به دلیل ترس باشد

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:19 ]
  6-زود رنجی و احساساتی بودن
 

احساس زود رنجی در بزرگترها نیز مشاهده می شود . ریشه چنین احساساتی در لذت و رنج است . لذا دوره نوجوانی با تخیلات آنها آمیخته شده و شدت می یابد . در مورد نشر عقاید و اثبات حرف خود به دیگران آنچنان محکم صحبت می کند و سعی دارد از آن ها دفاع نماید که گویی سخنان وی وحی منزل است

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:19 ]
  7-کمرویی ، گوشه گیری و درون گرایی
 

گاه به درون گرایی و گاهی به برون گرایی گرایش پیدا کردن از خصایص نوجوانان است . ولی در بعضی از آنها درون گرایی از حد معمولش تجاوز می کند و به نوعی بیماری تبدیل می شود . نوجوانان زیادی برای یافتن سوال های خود که اغلب در این دوران مطرح می شود گرایش به سمت انزوا و گوشه گیری پیدا می کنند و اغلب خسته ، کم حوصله و یا دچار ضعف حافظه و یادگیری می شوند

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:20 ]
  8-اعمال منفی و مخالفت جویی
 

تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن نوجوان به وجود می آید ، باعث می شود نوجوان احساس برتری جویی کند و به مخالفت و نافرمانی همراه با ضدیت با افراد و اجتماعش و حتی اولیای خود متوسل شود . در این هنگام نوجوان به هر امری با نظر بدبینی می نگرد و حالت منفی و مخالفت به خود می گیرد . علت ، شاید آن باشد که چون نوجوان سرشار از انرژی و صمیمیت است در تماس با بزرگترها حس می کند که او را تحویل نمی گیرند و یا به حساب نمی آورند . لذا سعی دارد بر علیه چنین احساسی تظاهر به مخالفت کند .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:24 ]
  9- فرافکنی
 

فرافکنی یکی از مکانیزم های دفاعی است که نوجوان و حتی بزرگترها نیز به جای رفتارهای خردمندانه و منطقی در هنگام ناکامی و شکست ، آنها را به دیگران نسبت می دهند و یا گناه خود را به گردن دیگران می اندازند . البته انواع دیگر این رفتارها ممکن است دلیل تراشی ، دلیل تراشی احتیاطی ، جبران و افراط در جبران ، سرکوب کردن و ... باشد .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  شنبه 30 آبان 1388 [13:57 ]
  10 - بیماری های روان تنی
 

فشارهای درونی و نگرانی های مزمن در نوجوانان سبب تغییرات فیزیولوژیکی می شود و در نقطه حساسی از بدن یک نوع بیماری جسمی مانند گلو درد ، آسم ، سردرد، دل درد ، و یا ناراحتی های متابولیستی و اسپاسم های عصبی و گاهی زخم معده ظاهر می شود که بهترین مداوا برای بر طرف کردن این گونه بیماری ها ریشه کنی ناراحتی های نوجوان است .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 03 شهریور 1391 [17:47 ]
  نیازهای جوانی
 

دورۀ جوانی با بروز نیازهای گوناگون جوان خودش را نشان می دهد و بی توجه بودن به این نیازها باعث بروز اختلاف بین جوان و والدین می شود . این نیازها عبارتند از:
- نیاز به مهم بودن و همه او را با ارزش شناختن. جوان کوشش می کند موقعیت افراد بالغ را به دست آورد و آنچه که مربوط به دورۀ کودکی است، پشت سر گذارد. او می خواهد اعمالی انجام دهد تا نشان دهد از کودکی فاصله گرفته و به قلمرو بزرگسالان وارد شده است.
- نیاز به استقلال. در این دوره، جوان آرزو می کند که خود را از زیر بار نفوذ والدین خود آزاد کند و مستقل شود. او مایل است که در منزل دارای اتاق جداگانه ای باشد تا دور از نظر اعضای دیگر خانواده به خصوص کودکان دربارۀ مسایل مربوط به خود فکر کند و فعالیت های آیندۀ خود را طرح ریزی نماید. همچنین وی علاقمند است زندگی خود را اداره کند؛ لذا میل به احراز به استقلال و شخصیت همزمان با تحولات جسمانی در نوجوان پدیدار می شود. لذا ضروری است که تمایل به استقلال و شخصیت نوجوان به درستی ارضا شود. چون استقلال تصحیح کننده مسئولیت فردی نوجوانان است و کسب شخصیت شرط عضویت آنان در امور اجتماعی است.
- حس برتری جویی و تفوق طلبی. این را می توان به عنوان یکی از سرمایه های با ارزش و گرانبهای دوران جوانی به حساب آورد و می توان گفت میل نوجوان به نیرومندی و برتری جویی عکس العمل های دوران کودکی است ، و جوان از این که بتواند قدرت و شهرت به دست آورد و حقارت ها و ضعف های دوران کودکی را جبران نماید، لذت می برد.
-نیاز به داشتن فلسفۀ زندگی. جوان در این مرحله به یک نظر پا برجا و استوار دربارۀ معنی و مفهوم حیات معتقد می شود. سوالاتی که برای جوان مطرح است بیشتر مربوط به حقیقت و کمال مطلوب می شود. وی مایل است از نظر معرفت و شناخت خلا موجود در زندگیش را پر کند. یک فلسفۀ ارضا کننده یا یک دسته عقاید متقن، به او از نظر روانی امنیت و آرامش فکری می دهد.

  امتیاز: 0.00