یک مساله تربیتی: از شما برای شرکت در این بحث دعوت می کنیم
مطالعه تاریخی جریان های فکری مربوط به قوانین و چگونگی تعلیم و تربیت ، و همچنین بررسی چگونگی تکوین و شکل گیری منش در نزد کودک ، نشان می دهد که از دیر باز اعمال روش تحکم آمیز یا مهربانه به صورت مساله ای با دو جنبه متضاد بیان شده است . برخی ها تکوین منش در کودک را امری فطری و ناشی از خلقت می دانستند و بر این باور بودند که همه چیز در بدو تشکیل جنین در کودک نهفته است و دیگر نمی شود چیزی را در وی تغییر داد . طبیعی است که چنین دیدگاهی نمی تواند روشی جز اعمال قدرت و نفوذ را در تعلیم و تربیت بپذیرد . به دیگر سخن ، این دیدگاه بر این باور است که می باید نفوذ و قدرت را به کار برد تا از خودکامگی غرایز پیشگیری کرد . گروه دیگر ، بر عکس ، به مسائل و حوادث پس از تولد و اهمیت آ«ها در چگونگی شکل گیری منش کودک باور دارند به طبع تعلیم و تربیتی که از این طرز تفکر متاثر است ، یه شرایط محیطی کودک توجه دارد و می کوشد او را از بلایای جسمی ، روحی و عاطفی محافظت کند . به دیگر سخن ، اعلیم و تربیت می کوشد تا کودک از تجربیات ناسالم و به خصوص محرومیت های عاطفی بدور نگاه دارد . طبیعی است که در چنین دیدگاهی ، به منظور جلوگیری از ایجاد محرومیت و عقده در کودک ، می کوشد روش های آزاد منشانه را جایگزین روش های تحکم آمیز سازد .
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!