نقشه یادگیری نوعی فن یادداشت برداری است . از این فن می توان برای برنامه ریزی ؛ حل مساله ؛ خلاصه کردن مطالب؛ تهیه ساختاری از مطالب خوانده شده ؛بارش فکری ، اندیشه زایی ؛ و یادداشت برداری از مطالب ارائه شده استفاده کرد .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
استفده از نقشه های یادگیری فواید چندی را بدنبال دارد که عبارتند از :
- تقویت حافظه
- صرفه جویی در وقت
- ساماندهی به مطالب
- یاددآوری مطالب
- ایجاد ارتباط منطقی بین مطالب
- جذاب کردن مطالعه
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
اگر بخواهید مهم ترین اطلاعات هر متنی را به یاد آورید ، توانایی انتخاب واژه مناسب یا کلید واژه ها برایتان واجب است . بسیاری از دانش آموزان از آن شکایت دارند که با وجود صرف وقت زیاد برای درس خواندن در خانه ، روز بعد که به مدرسه می روند همه چیز از ذهنشان پریده است . بسیاری از آنان از این توانایی بهره مند نیستند که واژه های مناسب را به عنوان کلید واژه جدا کنند و از آنها برای به دام انداختن بقیه اطلاعات بهره گیرند .
بنابر این با انتخاب کلید واژه ها می تو.انید به یادآوری مطالب خوانده یا یادداشت شده کمک کنید . لذا با انتخاب اسم ها ، فعل ها و صفت ها اطلاعات مورد نیاز تان دسترسی پیدا کنید . زیرا ، اسم ها بر چیز دلالت می کنند و حامل اطلاعات متن هستند ؛ فعل ها بر اعمال دلالت می کنند ؛ و صفت ها شکل ظاهری چیزها را توصیف می کنند ، به اسم ها متصل اند و با توصیف یا تحدید آنها معنایشان را تغییر می دهند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
فرایند تفکر بسیار بی نظم و گیج کننده است . افکار یک سیر منطقی مستقیم را طی نمی کنند . آنها حاصل چند میلیون فرایند شیمیایی در میان سلول های مغز در هر لحظه هستند . افکار در یک زمان جریان های بسیاری را دنبال می کنند ، از جایی به جایی می پرند ، در حاشیه می افتند و بعد دوباره به مسیر جریان اصلی باز می گردند .
اگر به شیوه های خطی و سنتی یادداشت بردارید ، ناچار می شوید افکارتان را به زور در قالبی منطقی جای دهید که غیر طبیعی است و مانع تولید ایده خواهد شد . از طرف دیگر ، اگر یادداشت هایتان را به شکل نقشه های یادگیری بنویسید از فرایند طبیعی اندیشیدن پیروی می کنید و هر جا اندیشه هایتان پرش داشته باشند شما نیز خواهید پرید . بعلاوه به سادگی می توانید اطلاعات جدید را روی خطوط و در هر جایی از نقشه اضافه کنید .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
آیا با خود اندیشیده اید که یادگیری مطالب جدید ، وقتی از کار خودتان لذت می برید ، آسان تر به نظر می آید ؟ اگر حوصله تان سر رود یادگیری آن مطلب بیشتر طول می کشد ، سریع تر آن را فراموش می کنید و بیشتر مواقع باید آن را مرور کنید .
دو نکته فوق ، حقایقی شناخته شده اند ، چه بیشتر افراد ، آنها را به تجربه دریافته اند . با فنون جدید اسکن کردن می توان از مغز تصاویری تهیه کرد که میزان مصرف قند خون را با رنگ نشان می دهند - هر چه میزان مصرف بیشتر باشد ، دما بیشتر است . با این تصاویر به سادگی می توانید از صحت تجربه هایتان در این زمینه مطمئن شوید . مغزهایی که کیف می کنند ، بیشتر رنگ زرد ، نارنجی ، قرمز و سبز و به عبارت دیگر رنگ های گرم دارند که نشانگر میزان زیاد مصرف انرژی است . در مغزی که بی حوصله است ، معدودی نقطه های گرم به چشم می خورد ، اما سبز و آبی ، رنگ های غالب اند .
هرگاه درباره یادگیری ، حافظه و فراموشی سخن می گوییم ، بهتر است نکات فوق را مد نظر داشته باشیم . قالب ذهنی ( فضای فکری ) من است که تعیین می کند چه خواهم کرد ، چه چیزی یاد خواهم گرفت ، و چه چیزی را به یاد خواهم آورد . نگرش من بیش از هر عامل دیگری در موفقیتم موثر است . با نگرش مثبت ، مجال به مراتب بیشتری برای موفقیت دارم تا به منفی بافی و خسته کننده دیدن همه چیز .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
در هر متنی( نوشتاری یا شنیداری ) ، یک ساختار زیربنایی ، یک ساختمان اولیه وجود دارد . تویسنده در هنگام نوشتن متن ، مقصودی داشته است و صورت مناسبی برای متن در نظر گرفته است . بعضی از سخنرانان یا نویسندگان یا سخمرانان بسیار واضح سخن می گویند یا می نویسند و به خواننده یا شنونده کمک می کنند پیام اصلی متن را دریابند . برخی دیگر ، مبهم می نویسند یا سخن می گویند و درک نوشته یا سخنشان دشوار است . سبک سخنران یا نویسنده هر چه باشد ، نقشه های یادگیری ، فن یادداشت برداری فوق العاده ای برای درک پیام متن به شمار می روند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
اگر از نویسندگان در مورد شیوه هایشان برای نوشتن بپرسید ، می گویند فرایند نوشتن ، دست کم به دو مرحله جداگانه که گاه با یکدیگر در نعارض هستند بستگی دارد . یکی مرحله مولد و خلاق ، که اغلب ناخودآگاه است و دیگری مرحله نظارت ، ویرایش و ممیزی که این مرحله بسیار آگاه صورت می گیرد .
بیشتر ما در مدرسه استفاده از مرحله دوم را به خوبی یا تا حدودی آموخته ایم ؛ حال آن که در مورد مرحله اول چنین نیست . با آگاه شدن از این ماهیت دوگانه شیوه اندیشیدن می توانید از جنبه خلاق آن به مراتب بیشتر استفاده کنید . این کار بر توانایی شما در نوشتن یا سخن گفتن به شیوه ای بدیع و شخصی تر می افزاید .
ناحیه مربوط به زبان در نیمکره چپ واقع است ، همان نیمکره ای که به طور خاص به ساختار و جزئیات می پردازد . اگر صرف بر ناحیه زبان واقع در نیمکره چپ متکی بودیم ، آنگاه زبان نوشتاری مان ، بسیار شکسته بسته ، کلیشه ای ، و کما بیش سرد و بی عاطفه می شد که به هیچ وجه نشانگر قابلیت های مغزمان نیست .
نقشه های یادگیری همزمان از تخیل در کنار ساختار و از تصاویر در کنار منطق استفاده می کنند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
هر گاه روش جدیدی برای انجام کارها می آموزید ، طبیعی است که عادت های قدیمی سخت جان باشند و در فرایند کسب عادت های جدید اختلال ایجاد کنند . در نقشه های یادگیری ، در مورد تعداد واژگانی که یادداشت می کنید و نیز در مورد شیوه نوشتن واژگان یا رسم کردن نقشه های ذهنتان ، به چنین مشکلی بر می خورید .
در عمل است که به روش های مناسب با تفکرتان و نحوه کار حافظه تان پی می برید . سبک شخصی خودتان را پدید آورید . اگر دوست دارید دائم شکل بکشید و از مداد رنگی استفاده کنید ، همین کار را انجام دهید ! اگر هم با نوشتن خود واژگان و افزودن اندکی رنگ ، مطالب بهتر یادتان می ماند ، به همین روش عمل کنید !
آنچه مهم است نتیجه کار است !
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!