منو
 صفحه های تصادفی
دودمان دوم پادشاهی
محاسبه کار با انتگرال گیری
نقش مردم در انتخاب ولى فقیه
درس حسابان
پوشش فاطمه در قیامت
سفارش پیامبر به حضرت
زمین شناسی نفت
فرهنگ مصرف دارو
شیرینی
سر امام حسین علیه السلام در مجلس یزید
 کاربر Online
376 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  دوشنبه 19 فروردین 1387 [07:31 ]
  چه اندازه زمان لازم است تا حافظه ی بلند مدت پاک شود؟
 

داشتم در اینترنت به دنبال این می‌گشتم که حافظهء بلند مدت انسان چه اندازه می‌تواند پایدار و با دوام باشد که به اینجا رسیدم و برایم جالب بود که اطلاعات بسیار خوب و تخصصی‌ای را یافتم اما هر چه گشتم نتوانستم پاسخ پرسشم را بیابم و یک پرسش دیگر هم بوجود آمد: در بخش «مراحل حافظه» توضیح داده شده که گنجایش حافظهء کوتاه مدت تنها به اندازهء 7 ماده است اما توضیح داده نشده که «ماده» چیست. یک مثال آمده که اگر بخواهیم یک عدد دوازده رقمی را از حفظ کنیم بهتر است که آنرا به چند تکه بخش کنیم که به آسانی وارد حافظه شود.

بنابراین دو پرسش دارم:

1) حافظهء بلند مدت چه اندازه دوام دارد و آیا اصلا ممکن است که یک انسان کاملا تندرست و سالم، اطلاعات بلندمدتش پاک شود؟
2) واژهء `ماده` در «مراحل حافظه» که حدود هفت می‌باشد، چیست و چه تعریفی دارد؟

با سپاس فراوان

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 19 فروردین 1387 [07:43 ]
  پاسخ به سوال های مربوط به حافظه
 

با سلام به شما دوست گرامی که با علاقه مطالب را مطالعه کرده اید . باید بگویم که :
همه یادگیری های انسان نشانی از حافظه دارند . اگر ما تجربه هایمان را بکلی فراموش می کردیم نمی توانستیم چیزی یاد بگیریم ، چه در این صورت زندگی ما متشکل از تجربه های گذرایی می شد که هیچگونه پیوندی بین آنها وجود نداشت و حتی از عهده یک مکالمه ساده هم بر نمی آمدیم . برای ایجاد ارتباط با دیگران شما باید اندیشه هایی را که می خواهید بیان کنید و همچنین مطلبی را که چند لحظه پیش شنیده اید به یاد آورید . بدون یاری حافظه ، شما حتی نمی توانید درباره خودنتان اندیشه کنید ، زیرا همین مفهوم خود مستلزم نوعی احساس پیوستگی است که تنها حافظه می تواند برای شما فراهم کند . خلاصه این که هر وقت به انسلان می اندیشیم باید نقش اساسی حافظه را مورد توجه قرار دهیم . بنابر این حافظه بلند مدت هیچوقت پاک نمی شود یا از بین نمی رود . اما عوامل چند ی باعث فراموشی و ناتوانی در یادآوری آنها می شود . اما منظور از ماده ( item )هر پدیده ای ( کلمه ، تصویر ، عدد ، نام ، حادثه و....) را شامل می شود که ما می خواهیم آن را به یاد بسپاریم . در ضمن به یاد داشته باشید که ظرفیت حافظه برای افراد بزرگسال 5 تا 9 با میانگین 7 ماده است ؛ اما برای کودکان بین 3 تا 7 با میانگین 5 ماده و هر چقدر به سنین پایین تر می رویم گنجایش حافظه انسان کمتر می شود . در این زمینه می توانید به کتاب های یادگیری و رشد انسان مراجعه نمایید . موفق و سربلند باشید .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  شنبه 24 فروردین 1387 [07:27 ]
  چرا فراموش می کنیم ؟
 

اطلاع از این که چرا فراموش می کنیم و برای ممانعت از این فرایند چکار می توان کرد ، می تواند از ارزش زیادی برخوردار باشد . چه اتفاقی می افتد ، شماری از نظریه ها برای تبیین این فرایند قدم پیش گذلشته اند :
نظریه زایل شدن
این نظریه مقرر می دارد که مطالبی که مکررا به ذهن آورده نمی شوند یا مورد استفاده قرار نمی گیرند ، از حافظه پاک می شوند .
نظریه تحریف
نه تنها با گذشت زمان مطالب بتدریج از حافظه زدوده می شوند ، بلکه آنچه که کاملا زدوده نمی شود ، اغلب تحریف می شود . به اصطلاح مطالب مشمول مطالب دیگر شده و به آنها شبیه می شوند و در آخر از یکدیگر غیر قابل تشخیص می شوند .
نظریه واپس زدن
بنظر می رسد افراد تمایل دارند رویدادهایی را که خصوصا ناخوشایند هستند فراموش کنند .
نظریه تداخل
معروف ترین نظریه موجود در خصوص فراموشی که با کار معلمان ارتباط دارد ، بر اساس این اندیشه است که تداخل یادگیری های قبلی و بعدی علت رایج فراموشی است .
نظریه بازیابی ضعیف
بعضی از روان شناسان عقیده دارند که فراموشی به جای از بین رفتن مطالب ، تحریف ، واپس زدن ، یا تداخل آنها ، اغلب به خاطر ناتوانی در بازیابی مطالب از حافظه می باشد . به عبارت دیگر ، افراد به این دلیل نمی توانند مطالب را به یاد آورند که قادر به یافتن راهی برای یادآوری یک ماده اطلاعاتی از حافظه نمی باشند ؛ آنها نشانه های بازیابی درستی در دست ندارند .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 08 اردیبهشت 1391 [07:24 ]
  قدرت حافظه
 

همۀ ما گاهی بعضی چیزها را فراموش می کنیم و این تقریبا آرزوی هر کسی است که بتواند هر چه بیشتر به یاد بیاورد. احتمالا هر یک از شما هم اکنون از روش هایی برای کمک به توانایی به خاطر آوردن بهره می گیرید.اما باید بدانید که استفاده از فنون زیر نیز به قدرت حافظۀ شما منجر می شود.
مشاهده: قسمت اعظمی از توانایی به خاطر سپردن به مشاهدۀ دقیق وابسته است. مشاهده، شامل تلاش هوشیارانه برای توجه، گوش به زنگ بودن، با دقت گوش دادن، و توجه به جزییات می شود. به همین خاطر، لازم است که قبل از به کار بردن هر یک از فنون حافظه، مهارت های مشاهده ای اساسی را به کار ببندید. زمانی که به تدریس معلم گوش می کنید؛ یادداشت برداری می کنید؛ و مطالب کتاب را مطالعه می نمایید؛ باید برای شناختن و به خاطر آوردن اطلاعات مناسب، تلاش هوشیارانه ای مبذول نمایید.
تداعی: دویمن فن بهسازی حافظه، تداعی است که بر پایۀ اصلی ساده ای قرار دارد. چنانچه بتوان چیزهای جدید را با مواردی که قبلا آموخته شده اند، پیوند داد؛ یادگیری آسان می شود. به عنوان مثال وقتی که با اطلاعات جدید مثلا در درس ریاضی با یک رشتۀ علمی رو به رو می شوید، اغلب می توانید آنها را با بعضی مفاهیم آموخته شدۀ قبلی مرتبط کنید؛ زیرا بسیاری از دروس این چنینی به طور متوالی مرتب می شوند. بنابر این چنانچه با اطلاعات جدید مبهمی مواجه شدید، تلاش کنید تا بین آن اطلاعات و دانش قبلی خود ارتباط برقرار کنید.
خوشه بندی: خوشه بندی یا فرایند گروه بندی تعداد زیادی از ایده ها به صورت زیر گروه، تدبیر سودمند دیگری برای حافظه است. این فن بر پایۀ واقعیتی قرار دارد که به خاطر آورن چندین گروه مثلا دو تایی از موارد، بسیار آسانتر از تعداد زیادی از موارد جداگانه است. اگر می خواهید سی کلمۀ جدید را یاد بگیرید، سعی کنید آنها را به صورت گروه هایی سازمان دهید.
تصویر سازی: استفاده از بازنمایی تصویری اشیا می تواند روشی فوق العاده برای به خاطر سپردن حقایق، فرایندها، تعاریف یا مفاهیم باشد.
یادیارها: یادیادره یکی از طبقات عمومی از تدابیر حافظه اند؛ طرح های یادیار عبارتند از آوازها، سرورها، و دیگر فنون جذابی که در به یاد سپردن چیزها سودمند واقع می شوند. این تدابیر در بر گیرندۀ شکل مخفف ها، جملات ساختگی، اشعار و آوازها، و دستکاری های فیزیکی است.

  امتیاز: 0.00