حدود پنجاه درصد از افرادی که در روان شناسی درجات علمی پیشرفته دارند در مدارس و مراکز آموزش عالی یا دانشگاه ها کار می کنند . گرچه تدریس همیشه فعالیت اصلی آنان را تشکیل نمی دهد و ممکن است قسمت عمده وقت خود را به پژوهش یا مشاوره اختصاص دهند . عده ای از آنان در آموزشگاه ها ، بیمارستان ها و درمانگاه ها ، موسسات پژوهشی ، سازمان های دولتی و خصوصی ، یا در مرکز تجاری و صنعتی کار می کنند . در ادامه به معرفی حوزه های تخصصی علم روان شناسی پرداخته خواهد شد .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
روان شناسی روان شناسی یعنی بررسی علمی رفتار و فرایندهای ذهنی . این تعریف موضوع های بسیار متنوعی را شامل می شود . برای آشنایی بیشتر با این تنوع موضوعی می توانید به کتاب های مرجع در این باره مراجعه نمایید . یکی از این کتاب ها عبارت است از زمینه روان شناسی هیلگارد است . البته این کتاب برای دانشجویان کاربرد بیشتری دارد . اما دوستان دانش آموز می توانند به کتاب درسی روان شناسی سال سوم دوره متوسطه مراجعه نمایند
هر عملی را که از یک فرد سر می زند را می توان از چند دیدگاه گوناگون تبیین کرد . مثلا فرض کنید از خیابان رد می شوید . این عمل را می توان به عنوان شلیک عصب هایی توصیف کرد که موجب فعال شدن عضلاتی می شوند که شما را از این سوی خیابان به سوی دیگر آن می رسانند ، اما همین عمل را می توان بدون کوچکترین اشاره ای به رویدادهای داخل بدن نیز توصیف کرد : چراغ سبز یک محرک است و پاسخ شما به آن عبور کردن از خیابان است . عمل شما را می توان بر حسب قصد و هدف آن نیز تبیین کرد : شما نقشه ملاقات با یکی از دوستان را در ذهن خود طرح کرده اید و عبور از خیابان یکی از اعمال بسیاری است که انجام آن برای اجرای این نقشه ضرورت دارد .
همانطور که این عمل ساده عبور از خیابان به شیوه های گوناگونی قابل توصیف است ، در روان شناسی نیز به رویکردهای گوناگونی بر می خوریم . در این مورد از رویکردهای بسیاری می توان یاد کرد ؛ اما پنج رویکردعمده در این زمینه وجود دارد که عبارتند از : 1) رویکرد عصبی - زیستی 2)رویکرد رفتاری 3) رویکرد شناختی 4) رویکرد روان پویایی 5 ) رویکرد پدیدار شناختی
روان شناسی سلامتی :یک رویکرد چند بعدی است که روی عوامل روان شناسی ، سبک زندگی و ماهیت نظام مراقبت های بهداشتی تاکید دارد . بسیاری از روان شناسان سلامتی نقش استرس ( فشار روانی ) و مقابله با آن در زندگی مردم را بررسی می کنند . روان شناسان سلامتی در مراکز بهداشت جسمی و روانی کار می کنند .
هر نوبت از ارائه همزمان محرک شرطی و محرک غیر شرطی را یک کوشش می نامند و دوره ای که در آن جاندار سرگرم یادگیری تداعی بین دو محرک است دوره فراگیری در شرطی شدن نامیده می شود .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
در مواردی که نظرها و ارزش های والدین به میزان چشم گیری با ارزشها و نظرهای همسالان و دیگر افراد مهم در زندگی فرد ، متفاوت باشد ، احتمال پیدایش تعارض در فرد فزونی می گیرد و وی دچار حالتی می شود که سردرگمی نقش نامیده می شود .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
شناخت درمانی رویکرد دیگری به روان درمانی است که اغلب همراه با رفتار درمانی به کار می رود و هدف آن جایگزین کردن انتظار ها و بارورهای واقع بینانه تر به جای انتظارها و باورهای کنونی شخص است
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یکی از روش های درمان زیستی رفتار نابهنجار ، شامل برداشتن بخش های معینی از مغز به ویژه رشته های عصبی رابط بین قطعه پیشانی و دستگاه کناری یا هیپوتالاموس است .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
از عملیات ذهنی ادعایی که گفته می شود شخص به کمک آن می تواند بدون لمس اشیا یا تبدیل انرژی به شیوه های معمول ، تغییراتی را در یک جسم یا دستگاه انرژی ایجاد کند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یک حالت بی تفاوتی یا بیچارگی که به شیوه آزمایش با قرار دادن حیوان در معرض یک آسیب غیر قابل اجتناب ( مانند ضربه برقی ، گرما یا سرما ) ایجاد می شود . عدم امکان اجتناب از موقعیت آزار دهنده موجب به وجود آمدن احساس درماندگی می شود که خود به موقعیت های بعدی نیز تعمیم می یابد .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
شیوه خاصی ار درون نگری ( درون نگری کار آزموده ) که طی آن شخص محتوای ذهنی خود را بدون کوچکترین توضیح یا تفسیر بیان می کند . در مکتب پدیدار شناسی به هر نوع گزارش رویدادها یا تجارب ذهنی هشیار گفته می شود .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
فرایندهای نمو درونی فرد که موجب تغییرات نظامدار در رفتار می شود . زمان بندی و شکل پذیری رسش تاحدودی مستقل از تمرین و تجربه بوده ، اما احتمالا مستلزم وجود یک محیط بهنجار است .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
رفتار حاکی از اختلال شدید تمای با واقعیت ، که نمونه آن در هذیان و توهم دیده می شود . بسیاری از اینگونه رفتارها ناشی از آسیب مغزی یا اختلال های روانی مانند اسکیزوفرنی و شیدایی - افسرگی است .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یک اختلال روانی که فرد مبتلا به آن از حل و فصل اضطراب ها و تعارض های خود ناتوان است و دچار برخی نشانه های بیمارگون می شود که او را رنج می دهد . مانند وسواس فکری ، وسواس عملی ، هراس ها ، و حمله های اضطراب.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یکی از دو عضو هر جفت ژنی که زمانی به صورت عامل تعیین کننده شکل ظاهری فرد یا پدیدار شدن یک ویژگی در می آید که عضو دیگر جفت ژنی نیز نهفته باشد . هر گاه عضو دیگر یک ژن بارز باشد اثر نهفته پدیدار نمی شود .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
اصطلاحی است برای تجربه هایی که به هنگام اشتغال به فعالیت های قابل کنترل و چالش انگیزی که مستلزم مهارت های قابل ملاحظه و تمرکز کامل بوده و با انگیزش درونی همراه است . هنگام تجربه شیفتگی ما از خود بی خبر می شویم و ادراک زمان نیز تغییر می کند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
در مبحث وراثت به خصوصیاتی اطلاق می شود که از راه توارث به فرد می رسندو او نیز این خصوصیات را صرف نظر از این که در خود او ظاهر شده باشند یا نه به اخلاف خود منتقل می کند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یکی از روش های شرطی شدن کلاسیک که در آن محرک شرطی چند ثانیه یا مدتی قبل از ارائه محرک غیر شرطی ارائه می شود و همزمان با آن تا پدیدار شدن پاسخ ادامه می یابد .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
آزمایش هایی در شرطی سازی پاسخ ها ، طبق الگوی آزمایش پاولف . مشخصه عمده این قبیل آزمایش ها این است که در آنها یک محرک شرطی که در آغاز بی اثر بوده بر اثر همایندی با یک محرک غیر شرطی سرانجام پاسخی را برمی انگیزد که در آغاز فقط در برابر محرک غیر شرطی رخ می داد.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
از شیوه های شرطی شدن کلاسیک که در آن محرک شرطی به فاصله بخشی از یک ثانیه پیش از ظهور محرک غیر شرطی ارائه می شود و همراه آن تا پدیدار شدن پاسخ ادامه می یابد .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
در نظریه سه بخشی فروید درباره شخصیت ، بخشی است معادل مفهوم وجدان که بر پایه باورهای اخلاقی اعمال نظارت می کند نه بر مبنای مصلحت بینی اجتماعی . فراخود را وجدان سازش ناپذیر و تنبیه گر نیز نامیده اند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
رویدادهایی مانند ادراکات ، رد تصویری ، افکار خصوصی ، و رویاها که تنها خود شخص از آنها آگاهی دارد . بطوری که افراد دیگر بر مبنای گزارش هایی که شخص می دهد می توانند از وجود آنها در شخص باخبر شوند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
این فرضیه که اسکیزوفرنی با فزونی انتقال دهنده عصبی در ارتباط است . در افراد اسکیزوفرنیایی یا دوپامین زیاد اتولید می شود و یا کمبودی در آنزیم تبدیل کننده دوپامین به نوراپی نفرین وجود دارد .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
این فرضیه آماری که تمام تفاوت های مشاهده شده در شرایط مختلف آزمایشی ناشی از تصادف بوده و معرف تفاوت واقعی نیستند . رد فرض صفر به این معناست که شرایط آزمایشی به واقع موثر بوده است .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
فرایندی که از طریق آن برخی اندیشه ها ، احساسات ، یا فعالیت ها پیوند خود را با سایر وجوه هشیاری و شخصیت از دست می دهند و به صورت خودکار یا مستقل عمل می کنند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
مرحله ای در رشد زبان که طی آن گفتار کودک محدود به معنی دارترین و از لحاظ ادراکی بارزترین عناصر گفتاری بزرگسالان است . در این مرحله ، گفتار کودک معمولا فاقد حروف اضافه ، حروف تعریف ، پیشوند ها ، پسوند ها و واژه های کمکی است .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
فرایندی است مبتنی بر استنتاج از آنچه بین محرک و پاسخ روی می دهد و به کمک آن مثلا می توان تبیین کرد که چرا به محرک مخصوصی پاسخ معینی داده می شود و نه پاسخ دیگر . متغیر رابط ممکن است یا بدون تعیین شرایط خاصی صرفا مبتنی بر استنتاج باشد و یا شرایطی برای آن منظور شود و به صورت یک موضوع پژوهش درآید .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
انرژی فیزیکی خاصی که بر گیرنده های حساس به آن انرژی اثر می گذارد . یا هر موقعیت یا رویداد قابل توصیف به شیوه عینی ( اعم از این که در درون یا برون جاندار باشد ) که در نقش نشانه ای برای پاسخ دادن جاندار عمل کند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
محرکی که ظهور آن علامتی برای صدور پاسخ عامل است ؛ برای مثال صدای در زدن سبب می شود در را باز کنیم . این فراخوانی پاسخ عامل به وسیله یک محرک ماهیتا همانند فراخوانی پلسخگر به وسیله یک محرک نیست .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
مددکاری که دوره آموزشی لازم را در زمینه شیوه کار با بیماران و خانواده آنها در ارتباط با مسائل سلامت و بیماری گذرانده است و در انجام وظایف خود معمولا از نزدیک با روانپزشک یا روانشناس بالینی همکاری می کند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یکی از شیوه های مراقبه که پیروان یوگای هندی به کار می بندند . حالت مراقبه از طریق تکرار یک صوت یا عبارت که مانترا نامیده می شود به وجود می آید و برای هر فردی مانترای ویژه ای انتخاب می شود که مناسبترین مانترا برای او محسوب می شود .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
تکرار هشیارانه اطلاعات رسیده به حافظه کوتاه مدت ، که معمولا با گفتار همراه است . این فرایند ، یادآوری اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت و انتقال آن به حافظه دراز مدت را تسهیل می کند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
معنای اصلی یک نماد ، یعنی چیز معینی که نماد به آن اشاره دارد ( مثلا ، نشانی محل سکونت من معنای صریح دارد . اما وقتی من آن منطقه را یکی از محلات خوب شهر به حساب می آورم در واقع یک معنای ضمنی را در نظر دارم که نسبت به نشانی من جنبه ثانوی دارد ).
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
معنای تلویحی یا هیجانی یک واژه یا نماد که از معنای صریح آن فراتر می رود . مثلا .اژه های رهنه ، عریان هر دو به تن بی پوشاک اشاره دارند ( معنای صریح ) اما معنای ضمنی آنها تا حدودی متفاوت است .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ویژگی ها یا روابط مشترک طبقه ای از اشیا یا اندیشه ها . مفهوم ها ممکن است مربوط به اشیای عینی باشند ( مانند گلابی که به نوعی میوه اشاره دارد ) و یا مربوط به اندیشه های انتزاعی باشند ( مانند برابری ، عدالت و عدد ) اما در هر حال به روابط مشترک بین انواع گوناگون اشیا یا اندیشه ها اشاره دارند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
مفهومی است که همه مصداق های آن باید تمام صفاتی را که تشکیل دهنده آن مفهوم هستند ، دارا باشند . مثلا مفهوم عزب . هر مصداق یا موردی از این مفهوم باید ویژگی های بالغ بودن ، مرد بودن ، و غیر متاهل بودن را دارا باشد.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
در روانکاوی ، متوقف شدن جریان تداعی آزاد. سد یا مانع روانشناختی در برابر ورود تکانه های ناهشیار به حیطه هشیاری . مقاومت ، بخشی از فرایندی است که به واپس رانی تداوم می بخشد .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
نوعی شیوه سازگاری به صورت اقدام به عمل یا خودداری از عمل که اغلب جنبه ناهشیار دارد و هدف آن جلوگیری از آگاه شدن شخص از برخی صفات و انگیزه هایی است که موجب تنزل عزت نفس یا افزایش اضطراب وی می گردد.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
مناطقی از قشر مخ که مستقیما درگیر فرایندهای حسی و حرکتی نیستند ، بلکه کار آنها تنظیم درون دادهای رسیده از اندام های حسی مختلف است و احتمالا نقشی نیز در یادگیری ، حافظه ، و تفکر بر عهده دارند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
نموداری که سیر یادگیری را نشان می دهد و محور عمودی آن نوعی شاخص مهارت( مانند مقدار در واحد زمان ، زمان به مقدار واحد ، تعداد خطاها ) و محور افقی آن نوعی شاخص تمرین( مانند تعداد کوششها یا مدت زمان ) است .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
بخشی از نیمکره چپ مغز که بر گفتار نظارت دارد . افرادی که این بخش از مغزشان آسیب دیده واژه ها را به طرزی روشن بیان نمی کنند و گفتارشان کند و همراه با تقلا است . گرچه گفتار این افراد از معنا برخوردار است ، اما محتوای آن محدود به واژه های کلیدی است .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
بخشی از نیمکره چپ مغز که در درک و فهم زبان دخالت دارد . افرادی که این بخش از مغزشان آسیب دیده از درک معنای واژه ها عاجزند . این بیل افراد قادرند واژه ها را بشنوند ولی معنای آنها را نمی فهمند .
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!