وجود یک شخصیت سالم در جامعه پرتنش و استرسزاى امروزى از دیدگاه بسیارى از افراد، افسانهاى و غیر واقعى جلوه مىکند؛ اما آنچه مسلم است، وجود شخصیت سالم واقعیتى انکار ناپذیر است و شادابى، نشاط، لذت بردن از زندگى و هدفمندى در آن، مستلزم داشتن شخصیت سالم است.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
شخصیت سالم حاصل خیالپردازى یک رماننویس یا توهّمات یک انسان رؤیایى نیست؛ بلکه رؤیایى است که به راحتى در قالب واقعیت مىگنجد و به بالندگى و سازندگى در زندگى کمک بسیار مىکند. نخستین گام و در واقع، طلیعه تحقّق یک شخصیت سالم، اراده و خواست فرد است و شخص، کافى است که تصمیم بگیرد و به آن عمل کند. در این زمینه، روان شناسان و صاحبنظران متعددى از جمله: گوردون آلپورت، اریک فِروم، آبراهام مَزلو، ویندایر، کارل راجرز و بسیارى دیگر، به بحث و ارائه دیدگاههاى نو پرداختهاند و برخى از آنها توانستهاند با ترسیم الگویى صحیح از یک شخصیت سالم، به بسیارى از ابعاد وجودى این انسانِ با ثبات و با اراده پى ببرند.
در روانشناسى معاصر، براى شخصیت سالم، ویژگىهاى مثبت و پایدارى مطرح است که مرور این گونه ویژگىها، خود به تقویت اراده، معنویت و بهرهگیرى از روش صحیح چگونه زیستن، کمک شایانى مىکند. یک شخصیت سالم از بزرگترین خصوصیت خود یعنى »خلّاقیت« استفاده فراوان مىبرد و توانایى خاصى در خلاقیت دارد و تنها در یک جهت و یک بعد، سیر نمىکند؛ بلکه در همه جنبههاى زندگى و ابعاد آن، هنر نمایى مىکند. او را نمىتوان در یک ردیف شغلى، سطح مادى، فرهنگى، و محدوده جغرافیایى محدود کرد؛ زیرا او داراى خصوصیاتى است که با آنچه که عوام به آنها دل بستهاند یا در آنها دغدغه دارند، متفاوت است. او از زندگى راضى است و همه چیز زندگى را دوست دارد، ویژگىهاى ظاهرى(فیزیکى)خویش را کاملاً پذیرفته و با آنها به خوبى کنار آمده است، دنیا را بدون ظواهرش پذیرفته و از گردش روزگار، نهایت لذت را مىبرد، رخوت و خستگى در او جاى ندارد، هم از کار و هم از تفریح، لذّت مىبرد و به همین خاطر از کار، خسته نمىشود.
او با ناملایمات زندگى برخوردى مناسب و ملایم دارد و همواره به اینگونه ناملایمات به چشم تجربه مىنگرد و از آنها چشم اندازى مثبت در آینده ترسیم مىکند. یک شخصیت سالم، همواره آگاهانه و معقول عمل مىکند، از قید و بندهاى گذشته، آزاد است، کارهاى عادى و روزمره را به گوشهاى کنار مىزند و در کند و کاو تجربههاى تازه است. با نگاهى معقول و منطقى به آینده و با در نظر گرفتن این واقعیت که در »حال« زندگى مىکند، به پیش مىرود. او در اطراف خود، حصارى زیبا ساخته که از ذهن او حراست مىکند و در واقع، نگهبان ورودى ذهن اوست و به هر فکرى اجازه ورود نمىدهد مگر این که توسط این حصار، پالایش شود. او بیشتر گوش مىکند، سبک و سنگین مىکند، اسیر هیجانات زودگذر نمىشود و با لبخندى ملایم و آرام با بسیارى از قضایا برخورد مىکند و به همین دلایل، به سادگى در دام احساسات و هیجانات منفى خود اسیر نمىشود.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!