منو
 کاربر Online
738 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  یکشنبه 20 خرداد 1386 [12:05 ]
  بحث در مورد روانشناسی اسلامی
 

با سلام
روانشناسی اسلامی:

  • علمی است نوین با نگاه واقع بینانه به اسلام و روانشناسی و سپس نگاه آرمان گرایانه به اسلام و روانشناسی بعنوان ابزارهای رشد و توسعه معرفت ، رفتار ، و اخلاق انسانی در جهان امروز و فردا

  • علمی است با قدرت کاربرد سازی دستورات رفتاری اسلام (فقه ) و دستورات معرفتی اسلام (عرفان) و دستورات اخلاقی اسلام (صفات) بطوریکه انسان شدن، انسان بودن وانسان ماندن برای همه بشریت آسان و کاربردی و راهبردی شود.

  • تئوری جدیدی است با قابلیت اسلام را بعنوان یک ایدئولوژی نوین از نگاه تخصص روانشناسی بررسی کردن وایده هایش را بکار بردن.

  • یعنی عملی ساختن کلام نقلی و کلام عقلی اسلام بصورت روزمره و مفید با روشهای کاربردی روانشناسی روز

  • و یعنی تبدیل واژگان آسمانی قرآن به معرفت ، رفتار و اخلاق انسانی قابل اندازه گیری و از طریق تستهای روانشناسی

  • یعنی بفعل درآوردن غنایم تربیتی ائمه اطهار در جوامع مدرن بشر امروز و فردا.

  • یعنی الهام گیری از اصول و فروع دین اسلام و بکارگیری آنها در ادبیات تعلیم و تربیت انسانی و ادغام در اصول روانشناسی مدرن

  • یعنی همساز کردن دستورات انسان ساز اسلام با روشها و تکنیکهای مدرن روانشناسی و بلعکس هماهنگ نمودن اصول روانشناسی با ابعاد معرفتی ، رفتاری واخلاقی اسلامی

  • یعنی به چالش کشیدن روانشناسی مدرن امروز در پاسخگویی به نیازهای معنوی بشر امروز و فردا

  • یعنی بازسازی هویت و شخصیت انسان امروز و فردا با تغییر و اصلاح ابعاد معرفتی ، رفتاری و اخلاقی او

  • یعنی تولید علمی نوین در فرهنگ تربیتی انسان امروز و پرورش متخصصین روانشناسی اسلامی بعنوان برترین و آخرین رسالت تربیتی الهی که مجهز به ابزار کاربردی علم رواشناسی روز میباشد.

دوستان تا آخر خرداد ماه در مورد روانشناسی اسلامی بحث خواهیم کرد، اگه مایلید میتونید در بحث مشارکت کنید منتظریم.

با تشکر

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  سه شنبه 22 خرداد 1386 [19:49 ]
  دستورات اسلامی در پیشگیری از بیماریهای قلبی و سکته
 

دستورات اسلامی در پیشگیری از بیماریهای قلبی و سکته

امروزه سکته قلبی اولین عامل مرگ و میر در کشور می‌باشد و چنانچه ملاحظه شده در سالهای اخیر سن بروز این بیماری رو به کاهش است. طبق بررسی‌های مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان بیش از سه چهارم از بالغین اصفهان دارای یک عامل خطر و بیش از دو سوم آنها دارای دو عامل خطر برای بروز سکته قلبی هستند. همچنین سه چهارم نوجوانان اصفهان فعالیت و تحرک جسمانی کافی ندارند. از جمله عوامل خطر بیماریهای قلبی، می‌توان به چاقی ، دیابت، تحرک کم، کلسترول و فشار خون بالا ، مصرف سیگار اشاره کرد.

تغذیه صحیح

فلینظر الانسان الی طعامه

مشاهده و دقت در غذا به دلائل زیر لازم است:

  • غذا باید حلال باشد، غذا باید پاک باشد، خوردن غذای فاسد و پست انسان را خوار می‌کند. پس حتی الامکان غذای با کیفیت خوب حتی اگر مقدار آن کم باشد مصرف کنید. از خوردن غذاهای مانده و کنسروشده و دارای مواد افزودنی پرهیز نمائید.

  • با نگاه کردن به غذا دستگاه گوارش برای هضم و جذب آماده می‌شود. سلامتی دستگاه گوارش به سلامتی سایر اعضاء از جمله قلب کمک می‌کند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  چهارشنبه 23 خرداد 1386 [09:20 ]
  مراحل رشد از دیدگاه اسلام
 

مراحل رشد از دیدگاه اسلام

مراحل رشد قبل از تولد

1.نطفه
2. علقه
3. مضغه
4. استخوان
5. پوشانیدن گوشت بر استخوان
6. خلقی دیگر: دمیدن روح مجرد
(سوره مومنون، آیات 12- 14)
و ( سوره غافر، آیه67)

دوره های رشد بعد از تولد: ( مراحل زندگی از نگاه قرآن)

1. نوزادی ناتوانی بیست و یک سال اول و نیز تا رسیدن به پیری
2. نیرومندی توانایی
3. پیری ناتوانی

تقسیم بندی بیست و یک سال اول زندگی:

  • هفت سال اول:
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم : سید و آقا
عناوین امام صادق علیه‌السلام : سال بازی
امام علی علیه‌السلام : ریحان و گل خوش بو

  • هفت سال دوم:

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: اطاعت و فرمان برداری
عناوین امام صادق علیه‌السلام: خواندن و نوشتن
امام علی علیه‌السلام: خدمتگذار و مطیع
  • هفت سال سوم:
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: وزیر و مشاور
عناوین امام صادق علیه‌السلام: حلال و حرام
امام علی علیه‌السلام: دشمن یا دوست

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  پنج شنبه 24 خرداد 1386 [10:55 ]
  مکانیسم بروز اضطراب از دیدگاه روان شناسی اسلامی
 

مکانیسم بروز اضطراب از دیدگاه روان شناسی اسلامی

تعریف اضطراب

سازمان بهداشت جهانی حالت اضطرابی را مجموعه ای از تظاهرات عضوی و روانی که نتوان آن را به خطر مشخصی نسبت داد و علائم به صورت حمله و یا حالتی مداوم ادامه یابند، تعریف می نماید.

توجیهاتی که برای بروز اضطراب درمکاتب مختلف روان شناسی و روان پزشکی مطرح می شوند، عملا در مورد پیشگیری و درمان این علامت راهنمایی مشخص نمی کنند. با قاطعیت می توان بیان داشت که توجیه های مکتب روان شناسی اسلامی در مورد اضطراب، پیشگیری و درمان آن را نیز به دست می دهند و برای هرکدام از این موارد، راه مناسب را نیز معین می کنند.

هر دو جریان اصلی روانی فطرت و شهوت دارای تمایل سیری ناپذیر هستند و این خود، ناشی از خاصیت کلی روان است که درتمام موارد، تمایل مطلق گرایانه دارد. به عبارت دیگر، فطرت کمال گرا و پویا به سمت اهداف تکاملی است و رشد او را نهایتی نیست. آسایش و آرامش فطرت به هنگامی است که در محیطی مناسب قرار می گیرد که قوانین رشد، در آن امکان پیاده شدن دارند و در نتیجه به سمت رشد بیشتر روان باشد.

در جریان شهوت نیز همین تمایل وجود دارد. یعنی شهوت نیز جریانی سیری ناپذیر است که با وجود دستیابی به اهداف و رفع نیازهای خویش، هیچ گاه کاملا ارضا نخواهد شد، بلکه ارضای بیشتر، آتش تمایلات آن را برافروخته تر می نماید و نیازها وانگیزه های آن نیز بی نهایت هستند. بنابر آموزشهای اسلامی، سلامت روانی و تعادل، هنگامی به وجود می آیند که انگیزهای شهوانی توسط جریان مشترک عقل تجربی و فطرت کنترل شوند ( تقوی). دراین حال نیازهای غریزی به صورت قابل قبول جریان مشترک عقل تجربی وفطرت، ارضا خواهد شد و خود به تکامل نیروهای روانی کمک می نمایند. به این ترتیب، چنانچه کنترل انگیزه های شهوانی و ارضای آنها در محدوده مدار توحید انجام پذیرد، مانعی پدید نخواهد آمد و شخص به سمت کمال سیر می نماید.

از آنجا که بنابر آموزشهای اسلامی، فطرت و شهوت ضد یکدیگرند، «انسان با حاکمیت فطرت» و «انسان با حاکمیت شهوت» در حقیقت دو تیره جداگانه و ضد یکدیگر هستند. براین اساس، نیاز و انگیزه و تمایل آنها مختلف و در بیشتر موارد متضاد می باشند. البته انسان، با حاکمیت فطرت نیز، دارای نیاز و انگیزه وتمایل غریزی و شهوانی می باشد و دو تیره فوق در بعضی موارد جنبه های مشترک دارند که عینا مانند جنبه های مشترک میان انسان و حیوان می باشد. به عبارت دیگر می توان گفت «انسان با حاکمیت شهوت» در بعد حیوانی تثبیت شده و«انسان با حاکمیت فطرت» دارای مشخصه های انسانی است.

درمورد مکانسیم بروز اضطراب نیز واقعیت فوق باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی عواملی که در انسان با حاکمیت فطرت، ممکن است تولید اضطراب نمایند، در انسان با حاکمیت شهوت تولید اضطراب نمی کنند عکس این کیفیت نیز صادق است. به عنوان مثال عدم امکان انجام دادن امور خیر و مورد رضای خداوند و انجام ندادن تکلیف در انسان با حاکمیت فطرت، تولید اضطراب می نماید ولی در انسان با حاکمیت شهوت منجر به بروز اضطراب نمی شود. برعکس محدودیتهای ارضای خواستهای غریزی، در انسان با حاکمیت شهوت منجر به بروز اضطراب می گردند درصورتی که در یک انسان با حاکمیت فطرت، جریان شهوت و تمایلهای بی نهایت آن کنترل می شوند و کشمکش جدی که منجر به بروز اضطراب گردد به وجود نمی آید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  یکشنبه 27 خرداد 1386 [16:55 ]
  راهکارهای تولید و انتشار روانشناسی اسلامی
 

راهکارهای تولید و انتشار روانشناسی اسلامی بصورت راهبردی و کاربردی قدم به قدم

  • قدم اول: آشنا شدن با روانشناسی اسلامی و پذیرش آن بعنوان راهی جدید در تعلیم و تربیت انسانی نوین

  • قدم دوم: انتخاب یکی از واژگان اسلامی و بکارگیری آن با استفاده از اصول روانشناسی مدرن در زندگی روزمره شخصی

  • قدم سوم : لیست نویسی پاسخهای کاربردی متعدد به هر یک از سئوالات زیر

1- ........... چیست؟ 2- ............ کیست؟ 3- موانع کدامند 4- ...........ر اهکارها کدامند؟ 5- بکارگیری مکرر راهکارها تا نهادینه شدن واژه منتخب در زندگی خود و دیگر مخاطبان.

  • قدم چهارم: باور پیدا کردن نسبت به کاربردی و مفید بودن روانشناسی اسلامی با تجربه های موفق مکرر از طریق قدم سوم

  • قدم پنجم: اطلاع رسانی از کاربردی بودن این علم جدید به دیگر دوستان ، فامیل همکاران و مخصوصات علما و نخبگان اسلامی و روانشناسی

  • قدم ششم : تماس و ارتباط با دیگر فعالان در زمینه تولید علم روانشناسی اسلامی و مشارکت در هماهنگ کردن فعالیتها

  • قدم هفتم : پیدا کردن منابع معتبر مثل قرآن ، کتب روایات و احادیث پیامبر وائمه اطهار علیه‌السلام وعلماء و دانشمندان اسلامی و روانشناسی واستفاده از این منابع در جهت لیست نویسی پاسخها در غالب 1- چیست ؟ -2 کیست 3- موانع کدامند ؟ 4- راهکار کدام اند

  • قدم هشتم : مرتب و منظم کردن پاسخها در غالب راهبردی (چیست ؟ کیست ، موانع ، راهکارها ...) و تایپ کردن مفیدترین و کاربردی ترین آنها

  • قدم نهم: کپی و زیراکس کردن چند نسخه از این پاسخهای غربال و مکتوب شده وارائه برای نظرنهایی به کمیته یا متولیان تولید علم روانشناسی اسلامی

  • قدم دهم : پی گیری تا نهایی شدن این مکتوبات توسط کمیته یا متولیان تولید علم روانشناسی اسلامی .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  چهارشنبه 30 خرداد 1386 [13:46 ]
  میدونید موانع روانشناسی اسلامی چیه؟
 

موانع روانشناسی اسلامی

  • نو بودن این علم و عدم شناخت نخبگان و فرهیختگان نسبت به اهمیت و ضرورت این علم

  • عدم اعتماد بنفس علما ودانشمندان اسلامی و روانشناسان در تولید علمی جدید و کاربردی بنام روانشناسی اسلامی

  • ناتوانی علمای دینی و اسلامی در شناخت و وقوف به علم روز روانشناسی

  • عدم حضور علمای دینی در کلاسهای روانشناسی و دانشجویان روانشناسی در حوزه های علمیه علماء اسلامی

  • عدم وجود دانشگاه و دانشکده علوم روانشناسی اسلامی در کشورهای اسلامی و فقدان اساتید این علم نوین

  • وجود دیدگاه نمی توانیم و نمی شود در بین دانشگاهیان و حوزوی ها در شروع ، ادامه و پایان کار تولید علمی نوین بنام روانشناسی اسلامی

  • فقدان علاقه وانگیزه به تعالیم اسلامی و تربیت موثر انسانی در بین صاحب نظران و صاحب قلمان جهان امروز

  • نبودن یک سیستم یا کمیته یا ستاد یا فرهنگستان یا متولی برای تولید و غربال صحیح علوم اسلامی و رواشناسی در غالب کاربردی سازی علم روانشناسی اسلامی

  • فقدان حضور فعالان و نخبگان و علم اسلام و روانشناسی در صحنه تولید علم و فن آوری تربیتی

  • ضعف و ناتوانی مدرسین و مشاورین و مدیران تعلیم و تربیت در خلاقیت و نوآوری جهت اقدام به تولید و نشر علمی نوین همچون روانشناسی اسلامی

  • عادتها و باورهای غلط و سنتی قبلی در اذهان و رفتارهای مدرسین و مشاورین تعلیم و تربیت نسبت به پیدایش و تولید علوم جدید همچون روانشناسی اسلامی

  • وسعت فراگیر تبلیغات غیر اسلامی غرب و شرق در اسلام زدایی جهان و ناتوانی علوم روز و حس ناباوری علمای اسلامی در تولید و نشر فن آوری جدید برای تعلیم و تربیت نیروی انسانی.

  • عدم وجود ارگانهای دولتی و خصوصی برای حمایت های اداری و مالی برای متولیان تولید علم و فن آوری جدید مخصوصا رواشناسی اسلامی

  • عدم تبعیت اساتید اسلامی از یک چهار چوب راهبردی پویا در ارائه مطالب تربیت اسلامی.

  • فقدان وجود تعامل بین علمای اسلامی و روانشناسی در تشکیل مجامع ادغام روانشناسی واسلام در کاربردی سازی هر دو علم و تولید علم جدید بنام روانشناسی اسلامی

  • مشغول بودن علمای اسلامی و روانشناسی به تامین معاش و مصرفی شدن آنها در استفاده از علوم جدید و قدیم

  • پرکردن اوقات فراغت جوانان با رسانه های جمعی و عدم برنامه ریزی صحیح برای استفاده بهینه از وقت و توانمندیهای نخبگان جوان در تولید علم و فن آوری نوین مثل روانشناسی اسلامی

  • فقدان خودباوری و نگاه علمی به تولید علم و فن آوری جدید در بین علمای اسلامی و روانشناسان مسلمان

  • عدم وجود سازمان و تشکیلات اداری منظم و مدون برای برنامه ریزی اجرا و ارزشیابی فعالیتهای تولید علم و فن آوری مخصوصا روانشناسی اسلامی

  • اطلاع رسانی کم یا ضعیف از فعالیتهای علمی و تولید علم جدید روانشناسی اسلامی از طریق رسانه های جمعی و پرهزینه بودن همه انواع تبلیغات و درج آگهی مخصوصا در کارهای علمی و تخصصی که اجازه تبلیغات هم ندارند.

  • فقدان حمایت کافی سازمانهای دولتی و خصوصی از نخبگان علم آفرینی و کارآفرینی مخصوصا حمایت های مالی و مدیریتی

  امتیاز: 0.00