فضای کلان شهرها با مجموعه عظیمی از ساختمانها ، خیابانها ، میادین ، پلها ، محلهها ، محلهای گذر فضای سبز و درختان ، اثاثیه و مبلمان شهری ، نما ، ورودی و خروجی مختلف اماکن ، وسایل نقلیهی مردم و ..... ، مدیریتی همه جانبه متخصصین را طلب میکند.
این سامان دهی ، عملکردی و زیبائی شناسانه است. در این میان ، گرافیک و گرافیک محیطی میتواند چه از لحاظ اطلاع رسانی و چه از لحاظ زیبا سازی و سامان دهی محیط برای زندگی آسوده تر ، با اصل احترام به حضور انسان ، در فضای عمومی نقش بسیار مؤثر و کارایی دارد.
هجوم خیل عظیم اطلاعات نابجای تصویری و نوشتاری گوناگون ، کارکرد علائم اطلاع رسانی بین المللی راهنمای شهری را دچار اختلال میکند. هر لحظه چهره ی شهر بیش از گذشته مغشوش میشود و به دنبال آن ، در هم ریختگی رفتار و روان شهروندان را موجب میشود.
الگو برداریهای متضاد در زمینههای نامرتبط ، مثل نورپردازی ، ساختن حجمهای موقت و فانتزی ، نصب بنر ها و پلاکاردها در مکانهای نامناسب و .... ، و در نهایت نبود مقررات سامان ده به وجود آمده توسط متخصصین ، هر لحظه ، چهره و عملکرد شهر را ، بیش از پیش مغشوش میسازد.
از آنجا که شهر ، زنده و پویا بوده و نیازهای آن نو به نو میشود ، برنامهریزی منجمد و ایستا در سازندگی فضای شهری راهی ندارد و همیاری متخصصینی از قبیل شهرساز ، معمار ، گرافیست محیطی ، مجسمهساز ، نقاش ، جامعه شناس ، روان شناس و .... ، که هوشمندی لازم را برای برنامهریزی قابل انعطاف و همچنین گسترش پذیر –با توجه به افق رشد شهر- را طلب می کند.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!