آموزش جهانی راهکارهای آزمایش شده ای را برای بهبود محیط یادگیری و غنی سازی یادگیری مطرح میکند. از این رو از ابزارهای یادگیری استفاده بهینه میشود و اهداف علمی ، مهارتی ، رفتاری و ارزشی بطور موثرتری شناخته میشود. تاکید بر تشکیل گروه های کاری ، یادگیری مشارکتی ، تقویت اتکا به نفس ، تنوع یادگیری و ایجاد یک محیط توام با بازی و سرگرمی در کلاس باعث تشویق دانش آموز ، تقویت انگیزه آنان درنهایت حصول نتایج بهینه در یادگیریهای شناختی و تاثیر گذار به لحاظ اجتماعی خواهد شد. کلاس آموزش جهانی بر استدلال تنش میان دو مقوله امنیت ( آسایش ) و مبارزه ( چالش )استوار است. نظام آموزش جهانی ابزار مناسبی است برای پرورش شخصیت ، نبوغ و تواناییهای ذهنی و جسمانی کودکان و رعایت حق کودک در مشارکت فعالانه در بازی و فعالیت های تفریحی.
نظام جهانی ارایه کننده الگوها ، چار چوبها ، دستورها و راهکارهای لازم برای تجدید نظر و اصلاح برنامه تحصیلی در سطوح و دورههای مختلف است. یکی از شیوههای موفق این برنامه تلفیق آن برنامه درس محور مرسوم با موضوعات نظام جهانی ( از قبیل محیط زیست ، برابری ، بهداشت ، صلح و حقوق بشر ) میباشد.
سوم آنکه، گوناگونی تدریس و یادگیری در شیوه آموزش جهانی وسیله مهمی برای پیشبرد اصل برابری فرصتهای یادگیری است. طبق نظریه شیوه یادگیری ، کلیه دانشآموزان روشهای یادگیری خاصی را ترجیح میدهند. بعبارت دیگر هر شیوه یادگیری برای بعضی آسان و مطلوب ، یرای بسیاری نسبتا رضایت بخش و برای بقیه نامطلوب است. مشکل اساسی روش تدریس سنتی آن است که برای عدهای مثمر ثمر و برای عدهای مخرب است. درصورت کاربرد مستمر، بی حساب و یکنواخت روشهای سنتی انتقالی عده بسیاری فرصت پیشرفت در یادگیری را نخواهند یافت.حال چنانچه روشهای تدریس و یادگیری فاقد تنوع کافی باشد، هرگز فرصت تحقق آرمان آموزش برای همه میسر نخواهد شد. در یک شیوهی تک روشی که ویژگیها ، علایق، قابلیتها و نیازهای منحصر به فرد افراد را در نظر نگیرد، تحقق اصل بهرهمندی هر کودک از تعلیم و تربیت مخدوش خواهد شد. این مهمترین علت کاربرد روشهای یادگیری گوناگون و متنوع از سوی مجریان و مربیان آموزش جهانی به شمار میرود.
نظام آموزش جهانی بطور مستقیم و غیر مستقیم موضوع پایین بودن کیفیت تدریس را که با دست کم گرفتن استعداد دانش آموز و راندمان وی همراه است، مطرح میکند. آموزش جهانی از طریق ارایه برنامههای توسعه حرفهای، امکان آشنایی معلمان با شیوههای یادگیری تعاملی و تجربی را فراهم میسازد. ( نخست معلمان در مقام شرکت کننده در دوره های آموزشی و بعد در مقام مجری و اشاعه دهنده) معلمان شرکت کننده در این طرح به کسب آگاهی در زمینههای ذیل دست مییابند.
** استنباط تازهای از نقش خویش
**شناخت استعدادهای بالقوه دانش آموزان و ارزیابی دقیق آمادگی آنان برای یادگیری و مسئولیت پذیری.
**یادگیری، فرآیندی انگیزشی و لذت بخش است.
**ایمان راسخ به اهمیت حرفه خویش.
شیوههای یادگیری مورد نظر نظام آموزش جهانی گسترده و هدف آن اشاعه یادگیری مستمر و مادامالعمر است، دانش آموز باید چگونه یادگرفتن را بیاموزد. آموزش جهانی با تاکید بر یادگیری به عنوان یک جریان خود هدایتی و نیز احترام به تجربیات و دیدگاههای شخصی دانش آموزان در کلاس اساس یادگیری مادام العمر را پایهریزی میکند.
آموزش جهانی با ترویج دگرگونی، آموزشی، فراتر از مرز کلاس و چارچوب برنامه تحصیلی ارایه میدهد. اصلاح و غنی سازی نظام آموزش پایه صرفا در کلاس درس تحقق نمییابد بلکه در کل مدرسه و جامعه نیز دیده میشود. علت این امر که والدین اغلب ارزش آموزش کودکان خود را درک نمیکنند. شاید بدین جهت که تجربههای دوران تحصیل خودشان چندان رضایت بخش نبوده است. آموزش جهانی در ارتباط با فرایندهای دگر گونی کامل مدارس و تقویت مشارکتهای همه جانبه در نظام آموزشی و مشارکت میان جامعه و مدرسه تجربیات و تخصصهای قابل ملاحظهای اندوخته است.
ارزیابی فرآیندهای تغییر در قالب نظام آموزش جهانی تدوین شده است. این موضوع با توجه به تاکید بر لزوم ارزیابی عملکرد هر یک از دانش آموزان، اثربخشی ارایه آموزش پایه، برآوردن نیازهای پایه دارای اهمیت است. ابزارهای کاربردی مربیان آموزش جهانی برای ارزیابی ماهیت کیفی دارد، ولی از شیوههای کمی نیز استفاده میشود. در طول اجرای پروژه آموزش جهانی دامنه متنوعی از ابزارهای باز خورد و ارزیابی بکار گرفته شده است.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
تحقیقات بسیار در زمینه شیوههای ترجیحی یادگیری فردی ، برلزوم تبعیت از برنامههای متنوع و گسترده یادگیری تاکید دارد. شیوههای تدریس در بسیاری از کلاسها هنوز همان شیوه مرسوم انتقالی است که طی آن دانش از پیش قالب خورده مشخصی از طریق آموزگار یا کتاب درسی به دانشآموزان انفعالی القا میشود.مهارتهای عمدهای که در این روش بر آن تاکید میشود، خواندن،گوش دادن ، نوشتن و به خاطر سپردن است. از مهمترین ارزشهای مورد تاکید در این روش آموزش، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
**یادگیری فرآیندی است انتقالی و نه چندان جالب
**نظریات شخصی ، عواطف و مشارکت از اهمیت چندانی برخوردار نیست و بهایی به آن داده نمیشود.
**نقش معلم و دانش آموز در نظام جاری( سنتی) آموزش انتقالی کاملا مشخص بوده و تابع یک نظام خشک تک بعدی است.
در نقطه مقابل این شیوه آموزش، نظام تعلیم و تربیت تبادلی قرار دارد. در نظام تبادلی ، یادگیری ، فرآیندی خودانگیزشی و خود هدایتی است.در این روش هدف پاسخگویی به نیازهای اخلاقی، معنوی ، فیزیکی و روحی دانشآموزان و در عین حال دستیابی آنها به پیشرفتهای شناختی است. کسب دانش تابع یک رابطه تعاملی میان معلم و دانشآموزان بوده و برای کسب دانش از منابع اطلاعاتی گوناگونی استفاده میشود. در این شیوه آموزش ، نقش `یاد دهنده` و `یادگیرنده` میان معلم و دانشآموزان قابل تغییر است.
نظام آموزش جهانی با تاکید بر مشارکت فعال دانشآموزان و اصل پرورش همه بعدی در طیف یاددهی – یادگیری بخوبی در قالب شیوه آموزش تبادلی قرار میگیرد.با عنایت به واقعیتها و فشارهای موجود در مدارس فعلی امکان بهرهگیری از شیوههای مختلف تدریس و یادگیری در فعالیتهای روزمره کلاس درس جهانی فراهم خواهد بود که در آن دانشآموزان راهبردهای ترکیبی معلم محور ،خود محور و یا گروه محور را تجربه میکنند.
صرفنظر از شیوه های آموزشی، جو کلاس، یا بعبارتی محیط کلاس فوق العاده دارای اهمیت است. ارزش های اصولی نظام آموزش جهانی شامل احترام قایل شدن به حقوق و آزادیها، مسئولیتهای اجتماعی ، آگاهی از محیط و اتکا به روشهای غیر خشونت آمیز، بخش لاینفک روش آموزش جهانی را تشکیل میدهد و بر کیفیت و شیوه روابط میان اعضای کلاس تاثیر میگذارد، از این رو حتی در قالبهای معلم محور نظام آموزش جهانی، از جوانب منفی و محدود کننده رویکرد انتقالی اجتناب میشود.
یادگیری مشارکتی (فعال) به دلایل مختلف نقش ارزندهای در اجرای نظام آموزش جهانی ایفا میکند.
1.ماهیت ذاتی فعالیتها با تاکید بر خوداکتشافی و یادگیری از طریق تجربه، کلاس درس را به سمت تعامل هدایت میکند. نقش هدایتی معلم بخصوص در مراحل توجیهی فعالیت از اهمیت زیادی برخوردار است، ولی این نقش معلم اساسا حول طرز فکر دانش آموز نسبت به مشارکت در انجام فعالیتها برنامهریزی میشود.
2.شیوه یادگیری چند گانه (از فعالیتهای انفرادی گرفته تا دو نفره و در نهایت گروهی) نیازها و علایق اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان در چار چوبی کوتاه مدت را مطرح میکند.
3.فعالیت های نظام آموزش جهانی واسطهای مطمئن برای تربیت و تمرین انواع مهارتهای ضروری در راستای مشارکت سازنده در یک جامعه جهانی است0.(مهارتهای مانند برقراری ارتباط ، تعاون، تصمیم گیری ، مذاکره و حل مسایل).
4. روابط متقابل و دستاوردهای آن در نهایت به نفع یکایک شرکت کنندگان خواهد بود.
5. اصولی که نظام آموزش جهانی بر آن استوار است، در ایجاد و تقویت محیط انسانی ، آزاد و عادلانه در کلاس درس کمک میکند.
6. یادگیری مبتنی بر فعالیت حداکثر فرصت لازم را برای تمرین همکاری، تنش زدایی، همدردی ، احترام ، رفتارهای صحیح اخلاقی و مسئولیت پذیری را فراهم میکند.
از عوامل مهم در موفقیت یادگیری مبتنی بر فعالیت، تداوم آهنگ صحیح یادگیری است.
مراحل یادگیری مبتنی بر فعالیت
**امنیت **چالش **گزارش **عملکرد
الف – در مرحله `امنیت`، با ایجاد یک جو مسالمت آمیز و فراگیر در کلاس درس عزت نفس دانشآموزان پرورش مییابد. جوی که به مشارکت و تجربههای همه اعضای کلاس ارزش میگذارد و آنان را به ابراز وجود و بیان عقاید و احساسات خود تشویق میکند.
ب – در مرحله `چالش` از دانش آموزان خواسته میشود نظر خود را در به صورت انفرادی یا گروهی راجع به یک موضوع یا شرایط خاص اعلام دارند.
ج – در مرحله `گزارش` ، از دانش آموزان خواسته میشود به تجربیات خود در مرحله قبل مراجعه نموده و آن را تجزیه و تحلیل نمایند. در این مرحله معمولا فرصت تحقیق، نوشتن و یا ارایه کارهای خلاق هنری فراهم میشود.
د – در مرحله `عملکرد`،به دانش آموزان فرصت داده میشود تا دانشها و مهارتهای اکتسابی خود را محک بزنند. برای این منظور میتوان از فعالیتهای مختلف بهره جست، ( از پروژهها و نوشتههای شخصی گرفته تا فعالیتهای مشترک جمعی در مقیاس کلاس ، مدرسه و جامعه)
با وجود این، مهم این است که نیاز بعضی از دانش آموزان به بازگشت به آرامش در مرحله امنیت تشخیص داده شود و پیش از بروز دشواریهای بیشتر عزت نفس آنها تقویت شود.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!