منو
 کاربر Online
481 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  سه شنبه 03 بهمن 1385 [12:26 ]
  سوء تغذیه و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان
 

سوء تغذیه و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان


دانش آموزان که ما در مدرسه با آنان روبرو می شویم از دوران نوزادی و کودکی گذر کرده اند و از نظر وضعیت تغذیه ای یکی از مهمترین دوران زندگی خود را پشت سر گذاشته اند. دوران جنینی و سال تولد مهمترین دروان رشد یک کودک است و رسیدن مواد مغذی اعم از پروتئین، انرژی و ریز مغذیها نقش بسیار مهم و اساسی در رشد او تا قبل از مدرسه داشته است. عوارض بعضی از این کمبودها اگر کودک با آن روبرو شده باشد در سنین مدرسه غیر قابل جبران است.

عمده ترین مشکلات تغذیه ای کشور سوء تغذیه ناشی از کمی دریافت پروتئین و انرژی ( PEM) ، کمبود ید ، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن می باشد. کمبود ویتامین سایر کمبود ها شامل کمبود ویتامین های گروه B مثل ویتامین B2 و کمبود ویتامین D نیز در کودکان گزارش شده است. بعضی از این کمبودها به دلیل فقر مواد مغذی در غذاهای منطقه گروههایسنی را درگیر می کند ولی کودکان به دلیل افزایش نیاز در دوران رشد بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. افزایش نیاز در این دوران قابل توجه است و خصوصا کودکان در جهش های رشد نیاز بیشتری به مواد مغذی و ریز مغذیها مانند ید و آهن دارند.

تفاوت نیاز در دختران و پسران خصوصا در دوران بلوغ به دلیل تفاوت سن بلوغ وجود دارد و بعد از آن نیاز به ید و آهن در دختران زیادتر است. شیوع گواتر ناشی از کمبود ید در سنین کودکی در هر دو جنس شبیه است ولی بعد از بلوغ تعادل هورمونها در پسران بگونه ای است که رشد غده تیروئید در اثر کمبود ید در آنان متوقف می شود ولی در دختران نیاز همچنان تا دوران بارداری وجود دارد بهمین دلیل بعد از دوران بلوغ گواتر در زنان 5 تا 6 برابر بیشتر از مردان است.

شیوع کمبود آهن و کم خونی فقر آهن نیز در دختران پس از بلوغ به دلیل خونریزی ماهانه افزایش می یابد سایر کمبودها مانند کلسیم و ویتامین D نیز در دوران کودکی و نوجوانی بطور یکسان بر هر دو جنس اثر می گذارد ولی نهایتا زنان بیشتر در معرض خطر کمبود کلسیم و ویتامین D قرار می گیرند.بنابراین در کودکی و در دوران تحصیل اگرچه تغذیه صحیح در هر دو جنس اهمیت دارد ولی زنان بخاطر اینکه بایستی از ذخائر بدن خود در دوران بارداری و شیر دهی استفاده کنند آسیب پذیرتر بوده و نیاز به توجه ویژه دارند. سوء تغذیه در دختر بچه ها در حقیقت نسل را در معرض خطر قرار می دهد. زنان کوتاه قد معمولا دارای لگنی کوچک هستند و در زمان بارداری جنین آنها نمی تواند رشد بالقوه خود را داشته باشند. بنابراین احتمال به دنیا آمدن پسریا دختری با وزن کم ( کمتر از 2500 گرم) وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که مادران کم وزن با جثه کوچک کودکان کوتاهتر با سر کوچکتر بدنیا می آورند. این تحقیقات رابطه معنی داری را بین سن مادر و وزن هنگام تولد نشان داده است و مادر جوانتر کودکان ریز جثه تری بدنیا آورده اند.

غلظت هموگلوبین نیز در سه ماهه اول ارتباط مثبتی با وزن، قد و دور سر نوزاد داشته است. کودکان کم وزن خود معمولا مشکلات زیادی در زمینه رشد، تغذیه و ایمنی دارند و مهمولا بیشتر از کودکان سالم با تاخیر رشد در دوران کودکی مواجه می شوند و بهمین تربیت این حلقه معیوب باعث پدید آمدن نسلی کوتاه تر میشود.

تحقیقاتی که در بنگلادش در این زمینه صورت گرفته است نشان داده که دختران کم وزن و کوتاه قد ( مادران مبتلا به سوء تغذیه) فرزندانی کوتاهتر بدنیا آورده اند این امر در بین سالهای 1937 تا 1982 باعث شده است که قد پسرانروستائی بنگلادش در یک دوران 45 ساله 12 سانتیمتر کوتاهتر می شود. یکی از دلایل ، عادات جاری و سنتی است که معمولا زنان دیرتر از مردان سر سفره می نشینند و غذای کمتری دریافت می کنند این تبعیض تغذیه ای باعث کوتاه قدی و سوء تغذیه دختر بچه ها می گردد دختران جوان مبتلا به سوء تغذیه که زود ازدواج می کنند و بچه دار می شوند نمی توانند کودکانی با وزن طبیعی به دنیا آورند.
  • وب سایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز www.tbzmed.ac.ir

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  پنج شنبه 05 بهمن 1385 [10:47 ]
  نخوردن صبحانه حافظه دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد
 

نخوردن صبحانه حافظه دانش‌آموز را کم، قدرت فکری او را تضعیف و پرخاشگری را در او مضاعف می‌کند.


یک متخصص تغذیه گفت: نخوردن صبحانه حافظه دانش‌آموز را کم، قدرت فکری او را تضعیف و پرخاشگری را در او مضاعف می‌کند.
دکتر جواد آرین‌نژاد در بیان اثرات منفی روانی و جسمانی نخوردن صبحانه گفت: با حذف صبحانه از برنامه غذایی، دانش‌آموز بی‌حوصله شده و نمی‌تواند کار فکری طولانی انجام دهد.
وی سپس افزود: با نخوردن صبحانه آستانه تحریک کودک برای شروع حرکات فیزیکی و تخلیه انرژی کم می‌شود و این کمبود خود را در جنبه‌های روان پزشکی نشان خواهد داد.
وی در خصوص تغذیه کودکان در سال تحصیلی جدید گفت: بزرگترین معضل در این زمینه مراکزی است که در مدراس زیر نظر آموزش و پرورش اقدام به تحویل خوراکی به بچه‌ها می‌کنند.
آرین نژاد افزود: در این زمینه باید در میان اولیای مدارس و اولیای کودکان فرهنگ‌سازی انجام شود تا کودک از خوراکی‌هایی استفاده کند که در خانه تهیه می‌شود.
وی با تاکید بر احیای سنت‌های قدیمی در زمینه تغذیه اظهار کرد: بهتر است که بوفه مدارس از مواد غذایی مثل عدسی و تخم مرغ آب پز برای تغذیه دانش‌آموزان استفاده کنند.
این متخصص تغذیه با تاکید بر پرهیز از مصرف خوراکی‌هایی چون کیک، پفک، چیپس و بیسکویت گفت: به جای این مواد می‌توان از کنجد، خرما، گردو و بادام استفاده کرد.
آرین نژاد مصرف بیش از حد ساندویچ و پیتزا را سونامی تغذیه نامید و اظهار کرد: به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت این افراد ۱۵ برابر دیگران مبتلا به سرطان می‌شوند و این فاجعه است.
وی با تاکید بر استفاده از شیر گفت: شیر نباید محلی و استرلیزه باشد، بلکه باید حتما پاستوریزه باشد ضمن اینکه بر مصرف شیر کاکائو هم نباید اصرار ورزید.

  • منبع خبرگزارى ایسنا

  امتیاز: 0.00