هوش یکی از مباحث اصلی و مهم روانشناسی را تشکیل میدهد. تعریفهای زیادی برای هوش عنوان شده که از مجموع آنها میتوان هوش را چنین تعریف کرد:
1- توانایی و استعداد کافی برای یادگیری و درک امور.
2-هماهنگی و سازش با محیط .
3- بهره برداری از تجربیات گذشته ، به کاربردن قضاوت و استدلال صحیح و پیدا کردن راه حل صحیح در مواقع مواجه شدن با مشکلات.
اثر عوامل ارثی و ژنتیکی از یک سو اثر عوامل محیطی از سوی دیگر مورد بحث و مطالعه محققان در زمینه افراد کندذهن یا عقب مانده ذهنی میباشد.
معمولا این افراد جامعه به اسامی مختلفی مانند عناوین زیر نامیده میشوند:
*عقب مانده ذهنی mentally subnormal retarded
نقیصه عقلی mentally defective
کند ذهن debile
اگر علاقهمند به دانستن مطالبی در زمینه هوش ،و نارساییهای ذهنی و اختلات رفتاری و ... هستید میتوانید این بحث را دنبال نمایید.
همچنین نظرات و اطلاعات خود را نیز میتوانید برای استفاده سایرین در این قسمت ارسال کنید.
با تشکر.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
سازمان جهانی بهداشت روانی در سال 1959 عقب افتادگی ذهنی را این گونه تعریف میکند:
1-عقب افتادگی روانی خفیف یا کم هوشی که در آن هوش کمی از حد معمول پایینتر است.
2-عقب افتادگی روانی شدید که عبارت از توقف یا رشد ناقص قوای هوشی در یکی از مراحل ابتدایی میباشد، معمولا این بیماران نمیتوانند زندگی مستقلی داشته باشند و از انجام اعمال خود ناتوانند.
طبقه بندی کودکان عقب مانده ذهنی امری بس دشوار است. زیرا:
اولا:تنوع و تعداد عقب ماندهها با شماره آنها برابر است. به عبارت دیگر اگر چه یک فرد عقب مانده تشابهاتی با دیگر عقب ماندهها دارد. ولی اکثر دارای مشخصات منحصر به فرد یا استثنایی میباشد.
ثانیا:عقب ماندگی ممکن است به علل مختلف ایجاد شود، در بعضی به علت ابتلا به بیماریهای عفونی و در عدهای ضربههای زایمانی ، در برخی شرایط نامطلوب عاطفی یا اوضاع نامساعد و کمبود انگیزههای محیطی و نظایر آن.
ثالثا:شدت و ضعف و متنوع بودن علائم در عقب ماندههاست و شدت و ضعف علائم در این افراد به قدری است که بعضی از آنها پناهگاهی و برخی تربیت پذیر و عدهای آموزش پذیرند و شاید بی علت نیست که پرفسور هویر میگوید: "هر عقب ماندگی و اختلال ذهنی یک مورد اختصاصی است و احتیاج به راه حل فردی دارد."
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
عقب ماندگیهای ذهنی را از نظر پزشکی به 2 دسته تقسیم میکردند.
1- عقب ماندگیهای اصلی یا ارثی که وراثت عامل اصلی عقب ماندگی تلقی میشد و تقریبا 30 یا 40 درصد عقب ماندهها را تشکیل میدهد. جلوگیری از ازدواج افرادی ژن معیوب دارند، عامل هم خونی و جلوگیری از ازدواجهای فامیلی و...
2- عقب ماندگی ثانوی یا محیطی ، بیماریهای مغزی در اثر عفونت و ضربه در ایجاد آن موثر بوده است.
چند عامل اساسی در بروز عقب ماندگی ذهنی:
1-نقش عوامل ارثی
2-نقش دوران بارداری
3-نقش دوره بعد از زایمان و سالهای اولیه زندگی
4-نقش عوامل محیطی ، اجتماعی ، فرهنگی
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!