هوانوردی در سالهای 1914 تا 1918


تقریباً بلافاصله پس از ساخته شدن اولین هواپیماها از آنها در ماموریتهای نظامی بهره برداری شد. اولین جنگی که هواپیما به طور گسترده و به عنوان لوازم تهاجمی، دفاعی، و شناسائی مورد استفاده قرار گرفت، جنگ جهانی اول (World War I ) بود. متفقین (Allies ) و متحدین (Central Powers ) در جنگ جهانی اول به طور گسترده ای از هواپیما بهره گرفتند.

همگان بر این امر متفق هستند که بهترین هواپیمائی که در این جنگ مورد استفاده قرار گرفت سوپویت کمل (Sopwith Camel ) بوده است. هواپیمای مذکور نه تنها قابلیت مانور بالائی داشت، بلکه قادر به حمل مهمات بسیار زیادی بود. خلبانان به مانند شوالیه های مدرنی بودند که به تنهائی به جنگ با دشمنان مبادرت می ورزیدند. برخی خلبانان به دلیل نبرد های هوا به هوائی که انجام داده اند، بسیار مشهور شدند. امروزه یکی از سرشناس ترین آنان خلبـانی بنام رد بارون ( Red Baron )، و یا به قولی قهرمان قهرمانان، می باشد که موفق شده بود، با هواپیماهای مختلف، در نبردهای هوا به هوا ( air to air combat ) تعداد 80 هواپیمای دشمن را سرنگون کند، و معروف ترین هواپیمائی که وی با آن پرواز میکرد فوکر دی. آر. آی. ( Fokker Dr.I ) نامیده میشد. رکوردی که وی به جا گذاشت تا کنون غیر قابل دسترس بوده است. از سوی دیگر در بین خلبانان نیروهای متحدین، شاخص ترین آنان ادی ریکن بیکر ( Eddie Rickenbacker ) میتوان نام برد و در زمان خود از بهترین بود، که با نیوپورت ( Neiwport )، هواپیمای ساخت فرانسه پرواز میکرد.

در حالی که قبل از جنگ جهانی اول فکر استفاده از هواپیما به عنوان سلاح جنگی معمولاً مورد تمسخر قرار میگرفت، ولی ایده استفاده از هواپیما برای عکسبرداری از موقعیت دشمن همواره مورد توجه ارتش های عمده آن زمان بوده است. کلیه ارتش های عمده در اروپا دارای هواپیماهای سبکی بودند که عمدتاً از روی هواپیماهی تفریحی قبل از جنگ الگو برداری شده بود، و به عنوان ابزار گروه های شناسائی مورد استفاده قرار میگرفت. از آنجائی که ظرفیت کم بارگیری هواپیماهای سبک مانعی برای استفاده از آنها بود، طولی نکشید که کاربرد عملی هواپیماهای پیشرفته دو نفره برای همگان آشکار شد.

وبا ورود هواپیماهای شناسائی کاربردی به صحنه نبرد، متقابلاً ورود هواپیماهای شناسائی دشمن نیز مشکل ساز شد. طولی نکشید که هواپیماهای مذبور مجبور به تیر اندازی به یکدیگر شدند، و به دلیل فقدان نقطه اتکا که بتوان مورد استفاده قرار داد، تلاشهای مذبور به نوعی مضحک به نظر میرسید.

فرانسوی ها تلاشهای بسیاری کردند تا بتوانند بر این مشکل فائق آیند، و در راســـــتای همـــــین امر، در اواخر سال 1914 میـــلادی رولند گروس (Roland Garros ) با الصاق یک مسلسل ثابت در جلوی هواپیما، وی را قادر میساخت که در حین نشانه روی با مسلسل به پرواز عادی خود نیز ادامه دهد. با اینکه هواپیمای وی در جریان جنگ توسط دشمن سرنگون شد و خودش نیز به اسارت دشمن درآمد، وی همواره به عنوان اولین خلبانی که در پایه گذاری جنگهای هوائی موفقیت بسیاری کسب کرده بود شناخته شد، و همچنین با سرنگون کردن تعداد زیادی از هواپیماهای دشمن به عنوان قهرمان و رکوردار در این زمینه شناخته شد.


تعداد بازدید ها: 8771