«اساف و نائله» نام دو بت مشهور
اعراب جاهلی بود. بر اساس داستانهای کهن عرب، اساف، پسر یعلی از قبیله جُرهم در
یمن، به یکی از دختران به نام نائله، دختر زید، عشق ورزید. آن دو در موسم حج عازم
مکه شدند و چون درون
کعبه خلوتی یافتند، دامن به گناه آلودند. پس خداوند هر دو را مسخ کرد و به سنگ تبدیل نمود. صبحگاهان مردم آن دو را از کعبه بیرون کشیدند و در پیشگاه کعبه نهادند تا مایه عبرت دیگران باشند. چون مدتی گذشت و پرستش بتان رواج یافت، این دو نیز مورد پرستش قرار گرفتند و در شمار بت های خزاعه و
قریش در آمدند.
در آغاز، اساف در کنار کعبه و نائله در کنار
چاه زمزم بود، سپس قریش هر دو را کنار زمزم بردند. از آن پس آن دو را با جامه های زیبایی میآراستند، گوسفندان و شتران بسیار برایشان قربانی میکردند و نزد آن دو سوگند میخوردند. آنان
طواف را با اساف آغاز میکردند و با نائله به پایان میرساندند.
برخی گفته اند که مردم پس از آنکه این دو بت را از کعبه بیرون کشیدند، اساف را در
صفا و نائله را در
مروه نهادند؛ تا اینکه
قصی بن کلاب آن دو را به مقابل کعبه نزدیک زمزم منتقل کرد.
بنا بر روایتی،
عمرو بن لحی پس از آن که بت
هبل را از شام به مکه آورد و بتپرستی را در
سرزمین حجاز رواج داد، مردم را به پرستش اساف و نائله نیز فراخواند، و پس از هبل این دو بت نخستین بتهایی بودند که مورد پرستش قرار گرفتند؛ برخی نیز گفتهاند که این بتها را نیز عمرو بن لحی با خود از
شام به مکه آورده، و داستان مسخ آن را به تقلید از افسانه های کهن ساخته است. اساف و نائله تا سال 8 هجری پرستش شدند، تا در هنگام
فتح مکه ،
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آن دو را با دیگر بتها شکست.
منابع :
دایرةالمعارف بزرگ اسلامی ج8 ص82، سیره ابن هشام ج1 ص 86
مراجعه شود به:
ادیان اعراب پیش از اسلام