منو
 کاربر Online
774 کاربر online
تاریخچه ی: کارکردهای خانواده سنتی

کارکرد خانواده به عنوان میانجی در اجتماعی شدن طفل و همنوائی عمیق وی با ((هنجار اجتماعی|هنجارهای اجتماعی)) از اهمیت ویژه ای برخوردار است . جنبه های ژرف و نهان شخصیت انسان ناشی از ((آموزش و پرورش)) دوران کودکی است و از آنجا که نخستین سالهای زندگی انسان در محیط ((خانواده)) می گذرد و در این دوران است که پایه شخصیت او گذاشته می شود ، می توان به اهمیت خانواده و تاثیری که در پرورش فرد و قوای روحی و ((اخلاق))ی او دارد پی برد .
علاوه بر کارکرد اجتماعی نمودن دیگر کارکردهای خانواده در ارتباط با انواع آن متفاوت است ولی درهر حال می توان ویژگیهای اساسی مشابهی را در انواع مختلف خانواده تشخیص داد . وظیفه فرزند زائی ، ایجاد هویت اجتماعی ، حمایت و ارشاد فرد از جمله کارکردهائی است که در تمام جوامع و انواع خانواده عمومیت دارد .
در خانواده های سنتی از نوع خانواده روستائی ، خانواده علاوه بر وظایف فوق ، وظایف دیگری را نیز بر عهده دارد که اهم آنها عبارتند از :

__کارکرد تولید : __
خانواده روستائی بر خلاف خانواده شهری یک واحد(( تولید)) و مصرف است که افرادش تحت نظارت پدر که ((مدیریت)) مزرعه را بر عهده دارد به کار تولید می پردازند . در حقیقت فرزندان خانواده به عنوان کارگران مجانی خانوادگی تلقی می گردند . همین نقش را پیش از این فرزندان پیشه وران شهری در کارگاههای خانوادگی ایفا می نمودند و هنوز هم کم و بیش چنین کارگاههای خانوادگی وجود دارند .
در خانواده روستائی حتی کودکان نیز در تولید نقش دارند . پسران به کمک پدر در امور مزرعه و نگهداری و چرای گوسفندان می پردازند دختران در تهیه مواد لبنی ، پشم ریسی ، ((قالی بافی)) ، ((حصیر بافی)) و امور مختلف خانه داری ، مادر را یاری می دهند . مهاجرت روستائیان به شهر و گسترش ((صنعت)) به تدریج موجب تحول در کارکرد تولیدی خانواده گردیده و در نتیجه خانوده به عنوان یک واحد تولید و مصرف به ((خانواده هسته ای)) مصرفی بدل می گردد .

__کارکرد تعلیم و تربیت : __
خانواده از گذشته محل تعلیم و تربیت فرزندان بوده است . در خانواده بزرگ پدر سالاری قدیمی آموزش کودکان توسط والدین ، پدر بزرگها و مادر بزرگها معمول بوده است و غالباً این آموزش با فراگیری ((قرآن)) و کتابهای مذهبی آغاز می گردید . علاوه بر آموزشهای مذهبی ، خانواده از طریق انتقال آداب و رسوم و هنجارهای اجتماعی ، و مذهبی در تربیت کودک نقش عمده ای را ایفا می کند .

__آموزش حرفه و فن : __
در خانواده ای سنتی پدران به منظور تامین آتیه فرزندان خود ، پیشه و صنعتی را که می دانستند به فرزندان می آموختند و این ((سنت)) نه تنها در خانواده های پیشه ور یا صنعتگر رواج داشت ، بلکه ثروتمندان نیز برای روز مبادا فرزندان خود را به فراگیری حرفه ای تشویق می کردند تا شاید روزی بکار آید و این حقیقت از ورای داستانها و ((ادبیات)) بجا مانده از قرون پیش مشهود است .
علاوه بر کارکردهای فوق ، خانواده پدری پس از جدا شدن فرزندان و تشکیل خانواده های جدید، حمایت ((اقتصاد))ی و اجتماعی خود را از آنها ادامه داده و حتی در غالب موارد والدین پدری و یا مادری تربیت و نگهداری نوه های خود را بر عهده دارند .
خانواده سنتی حتی در شهرها نیزکه کم و بیش بعضی وظایف خود را از دست داده است ، هنوز بدلیل وجود عواطف شدید ، اعضاء خود را پس از ترک خانواده در برخورد با مشکلات و مسائل اقتصادی تنها نگذارده و افراد کماکان از حمایت ها و کمکهای مختلف برخوردارند .

__شبکه خویشاوندی : __
خویشاوندی مجموعه ای است از پیونده ها که به دلیل قرابت نسبی و سببی ، یا رضاعی بین عده ای از افراد بوجود می آید ، موجب تعهد و مسئولیت افراد نسبت به یکدیگر گردیده است و شبکه ای را بوجود آورده که از قدرت زیادی برخوردار است . ظاهراً قدرت شبکه خویشاوندی ممکن است بدلیل صنعتی شدن جوامع کاهش یابد . ولی نفوذ و اعمال قدرت این شبکه حتی در جوامع شهری پا برجا مانده و این حقیقت در کشورهای صنعتی جهان امروز نیز مصداق دارد . بنا به گفته " ((ویلیام گود ))" نویسنده کتب " انقلاب جهانی و الگوی خانوادگی " و خانواده و جامعه " هیچ خانواده ای را نمی توان هسته ای تلقی نمود و اگر منظور ما از خانواده هسته ای خانواده ای باشد که متشکل از زن و شوهر و فرزندان باشد ، بنابراین بهتر است بجای اصطلاح هسته ای اصطلاح خانواده زن و شوهری را بکار بریم .
مطالعات مختلفی که در ارتباط با کارکرد شبکه های خویشاوندی صورت گرفته است موءید این استمرار قدرت چنین شبکه هائی است . این مطالعات که در کشورهائی نظیر ((آمریکا)) ، ((انگلستان)) ، ((لهستان)) ، ((بلژیک)) ، صورت گرفته است نشان می دهد که در صد قابل توجهی از خانواده های هسته ای ( زن و شوهری مستقل ) ، هنوز در اموری نظیر نگهداری بچه ها ،کمک در هنگام بیماری ، کمک های مالی ، کمک در امور خانه ، پیدا نمودن شغل ، به شبکه های خویشاوندی متوسل می گردند . مثلاً مطالعه ای که در ارتباط با مهدهای کودک دولتی در لهستان صورت گرفته است نشان می دهد که تنها 11 در صد از مادران شاغل مایل بوده اند که فرزندانشان را به مهد کودک بسپارند در حالیکه 30 در صد ترجیح می داده اند که فرزندان خود را به پدر بزرگ و یا مادر بزرگ بسپارند .
در ((ایران)) بطورکلی از سه نوع خویشاوندی به شرح زیر می توان سخن به میان آورد :

* __خویشاوندی نسبی :__ نوعی خویشاوندی استکه آنرا قرابت خونی نیز گویند . پیوند والدین با فرزندان خود و نیز پیوند بین برادران و خواهران و ... از این نوع محسوب می گردد .

* __خویشاوندی سببی :__ این نوع خویشاوندی به دلیل ((ازدواج)) بوجود می آید . کلیه افرادی که از طریق ((پیوند زناشوئی)) به یکدیگر وصلت یافته و در شبکه خویشاوندی قرار می گیرند در این رده قرار می گیرند .

* __خویشاوندی رضاعی :__ نوعی خویشاوندی است که بدلیل هم شیر بودن دو نفر ایجاد می گردد که البته از لحاظ شرعی تابع شرایطی است و ازدواج بین دختر و پسری که از یک مادر شیر خورده باشند به همین دلیل ممنوع است .


وبالاخره خویشاوندی نسبی از دو نوع خویشاوندی دیگر در ایران از اهمیت بیشتری برخوردارند و بویژه ازدواج های درون گروه موجب گسترش شبکه های خویشاوندی می گردد و قدرت این نوع خویشاوندی و وسعت چنین شبکه هائی در روستاها و ((عشایر)) ایران به مراتب بیشتر از شهرها بوده و به نظر نمی رسد که گسترش صنعت و شهرنشینی موجب کاهش شدید اهمیت و کارکردهای شبکه خویشاوندی بگونه جوامع غربی در قرن حاضر گردد .

در نظام تشکیلات ایلی ، " تیره " به عنوان واحد خونی یا خویشاوندی ((ایل)) تلقی می گردد و به همین دلیل افراد درون تیره ها با یکدیگر خویشاوندی نسبی داشته و پیوندهای زناشوئی نیز به صورت درون گروهی است . کوچ نشینانی نیز که در نقاط مختلف به یکجا نشینی گرویده اند ارتباط خویشاوندی و ازدواج درون گروهی خود را کماکان حفظ نموده اند.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 16 اردیبهشت 1385 [06:52 ]   3   حسین خادم      جاری 
 جمعه 06 آذر 1383 [18:21 ]   2   سارا بهنیا      v  c  d  s 
 جمعه 15 آبان 1383 [20:25 ]   1   سارا بهنیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..