تاریخچه ی:
پاسخ امام علی علیه السلام به چند معما
تفاوت با نگارش: 4
| در زمان حکومت ((عمر بن خطاب|عمر بن خطّاب))، جمعی در حضور او نشسته بودند که شخصی از ((روم)) وارد جمع شد و به عمر گفت:« تو عرب هستی؟ » گفت:« آری.» گفت:« سه سؤال از تو میکنم. اگر پاسخ آنها را درست دادی، به تو ایمان میآورم و پیامبرت، ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|محمد))، را تصدیق میکنم.» | | در زمان حکومت ((عمر بن خطاب|عمر بن خطّاب))، جمعی در حضور او نشسته بودند که شخصی از ((روم)) وارد جمع شد و به عمر گفت:« تو عرب هستی؟ » گفت:« آری.» گفت:« سه سؤال از تو میکنم. اگر پاسخ آنها را درست دادی، به تو ایمان میآورم و پیامبرت، ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|محمد))، را تصدیق میکنم.» |
| عمر گفت:« هر چه میخواهی بپرس.» | | عمر گفت:« هر چه میخواهی بپرس.» |
| او گفت:« چیست که خدا نمیداند؟ چیست که مال خدا نیست؟ و چیست که نزد خدا نیست؟» | | او گفت:« چیست که خدا نمیداند؟ چیست که مال خدا نیست؟ و چیست که نزد خدا نیست؟» |
| عمر به او گفت:« در این حرفها چیزی جز کفر نیست، ای کافر!» | | عمر به او گفت:« در این حرفها چیزی جز کفر نیست، ای کافر!» |
| در این هنگام ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام)) وارد شد و به عمر فرمود:« تو را محزون میبینم.» | | در این هنگام ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام)) وارد شد و به عمر فرمود:« تو را محزون میبینم.» |
| عمر گفت:« چگونه محزون نباشم ای پسر عموی رسول خدا، در حالی که این کافر میپرسد چیست که خداوند نمیداند و چیست که خداوند ندارد و چیست که نزد خداوند نیست. تو در این باره پاسخی داری؟» | | عمر گفت:« چگونه محزون نباشم ای پسر عموی رسول خدا، در حالی که این کافر میپرسد چیست که خداوند نمیداند و چیست که خداوند ندارد و چیست که نزد خداوند نیست. تو در این باره پاسخی داری؟» |
| امام فرمود:« بله.» | | امام فرمود:« بله.» |
| عمر گفت:« خدا خیرت بدهد. دلم در حال فرو ریختن است.» | | عمر گفت:« خدا خیرت بدهد. دلم در حال فرو ریختن است.» |
- | پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: من شهر دانشم و علی در آن است؛ پس هر کس دوست دارد که داخل شود باید در را بکوبد. حضرت علی علیه السلام در این هنگام فرمود: اما آنچه را خداوند نمی داند ( و در علم خداوند جایی ندارد و در علم خداوند نگذشته است )، این است که خداوند شریک و وزیر و پشتیبان و همسر و فرزندی ندارد |
+ | حضرت علی علیه السلام در این هنگام فرمود: اما آنچه را خداوند نمی داند ( و در علم خداوند جایی ندارد و در علم خداوند نگذشته است )، این است که خداوند شریک و وزیر و پشتیبان و همسر و فرزندی ندارد. |
- | و در قرآن خداوند چنین می فرماید: « سوره یونس آیه 18 »، « __قل اتبنئون الله بمالا یعلم. . .__ »؛ « ای پیامبر ما، به بت پرستان بگو شما با شفیع قرار دادن بتان و شریک قرار دادن آن ها. شما می خواهید به خداوند چیزی را یاد بدهید که خداوند علم به آن ندارد و چنین چیزی در علم خداوند نیست. و اما آنچه نزد خداوند نیست، برای او این است که برای او خدا و همانندی و شبیه و مثلی نیس. |
+ | و در قرآن خداوند چنین می فرماید: « __قل اتبنئون الله بمالا یعلم. . .__ »؛ « ای پیامبر ما، به بت پرستان بگو شما با شفیع قرار دادن بتان و شریک قرار دادن آن ها. می خواهید به خداوند چیزی را یاد بدهید که خداوند علم به آن ندارد و چنین چیزی در علم خداوند نیست. و اما آنچه نزد خداوند نیست، این است که او خدا و همانندی و شبیه و مثلی ندارد. « سوره یونس یه 18 » |
- | در این هنگام عمر از جا جهید و میان دو چشم رت را بوسید. آن گاه گفت: ای ابوالحسن، از شما دانش را گرفتیم و دانش به سوی شما باز می گردد؛ و اگر علی نبود عمر هلاک می گشت. شخصی مسیحی رومی نیز اسلام را پذیرفت و مسلمانی خوب شد. |
+ | در این هنگام عمر از جا جهید و میان دو چشم مم را بوسید. آن گاه گفت: « ای ابوالحسن، از شما دانش را گرفتیم و دانش به سوی شما باز می گردد؛ و اگر علی نبود عمر هلاک می گشت. » شخص مسیحی رومی نیز اسلام را پذیرفت و مسلمانی خوب شد. |
| !منابع: | | !منابع: |
| *بحارالانوار، ج 40، ص 286 ----- صفوه الاخبار | | *بحارالانوار، ج 40، ص 286 ----- صفوه الاخبار |
| !مراجعه شود به: | | !مراجعه شود به: |
| *((گستردگی علم امام علی علیه السلام)) | | *((گستردگی علم امام علی علیه السلام)) |