تاریخچه ی:
وهابیت
تفاوت با نگارش: 3
- | V{maketoc} |
+ | H{maketoc}
|
| پیشوای نهضت وهابیت ((محمد بن عبدالوهاب نجدی ))(1115-1201/1703-1782) نام دارد. نام وهابیت را مخالفان به آنها دادهاند در حالیکه پیروان آن خود را الموحدون و مذهب خود را محمدیت نامیدهاند این گروه سنی و پیرو مذهب احمد بن حنبل میدانند. | | پیشوای نهضت وهابیت ((محمد بن عبدالوهاب نجدی ))(1115-1201/1703-1782) نام دارد. نام وهابیت را مخالفان به آنها دادهاند در حالیکه پیروان آن خود را الموحدون و مذهب خود را محمدیت نامیدهاند این گروه سنی و پیرو مذهب احمد بن حنبل میدانند. |
| !عقاید: | | !عقاید: |
| 1- هر چیزی که بجز خدای تعالی مورد عبادت قرار گیرد خطاست و هر کس این چیزها را عبادت کند سزاوار مرگ است. | | 1- هر چیزی که بجز خدای تعالی مورد عبادت قرار گیرد خطاست و هر کس این چیزها را عبادت کند سزاوار مرگ است. |
| 2- جماعت زیادی از مسلمانان موحد نیستند زیرا میکوشند تا عنایت خدا را با زیارت قبور اولیا بدست آورند بنابراین مشرکند. | | 2- جماعت زیادی از مسلمانان موحد نیستند زیرا میکوشند تا عنایت خدا را با زیارت قبور اولیا بدست آورند بنابراین مشرکند. |
| 3- ذکر نام پیامبر، ولی، یا فرشتهیی در نماز شرک است. | | 3- ذکر نام پیامبر، ولی، یا فرشتهیی در نماز شرک است. |
| 4- اگر غیر از خدا از کسی شفاعت جویند کفر است. | | 4- اگر غیر از خدا از کسی شفاعت جویند کفر است. |
| 5- هرکسی برای روا شدن حاجات خود از غیر خدا یاری بخواهد کافر است. | | 5- هرکسی برای روا شدن حاجات خود از غیر خدا یاری بخواهد کافر است. |
| 6- علمی که مبتنی بر قرآن مجید سنت پیامبر و استنباطهای ضروری عقل نباشد. کفر است | | 6- علمی که مبتنی بر قرآن مجید سنت پیامبر و استنباطهای ضروری عقل نباشد. کفر است |
| 7- انکار قدر (قدرت داشتن انسان بر انجام کارها) در همه افعال به معنی الحاد و بدعت است. | | 7- انکار قدر (قدرت داشتن انسان بر انجام کارها) در همه افعال به معنی الحاد و بدعت است. |
| 8- تفسیر قرآن بر پایه تأویل کفر است. | | 8- تفسیر قرآن بر پایه تأویل کفر است. |
| !تفاوت وهابیت با مذهب حنبلی: | | !تفاوت وهابیت با مذهب حنبلی: |
| 1- حضور نماز جماعت واجب است. | | 1- حضور نماز جماعت واجب است. |
| 2- استعمال یا شرب تنباکو حرام است. | | 2- استعمال یا شرب تنباکو حرام است. |
| 3- زکوه باید از منافع نهانی پرداخت شود مانند امور تجاری | | 3- زکوه باید از منافع نهانی پرداخت شود مانند امور تجاری |
| وهابیت به مسئله توحید حساس بود و اعتقاد داشتند که خداوند همه چیز را آفریده و هیچکس حق فرمان راندن بر آن را ندارد. و اداره امور عالم فقط باید به دست خدا باشد. خدای تعالی به تنهایی شارع عقاید است و اوست که حلال و حرام را بیان میکند و سخن دیگری جز خدا و پیامبر در دین حجت نیست. | | وهابیت به مسئله توحید حساس بود و اعتقاد داشتند که خداوند همه چیز را آفریده و هیچکس حق فرمان راندن بر آن را ندارد. و اداره امور عالم فقط باید به دست خدا باشد. خدای تعالی به تنهایی شارع عقاید است و اوست که حلال و حرام را بیان میکند و سخن دیگری جز خدا و پیامبر در دین حجت نیست. |
| نهضت وهابیه، هر چند در آغاز به نام اصلاح و پیراستن اسلام از بدعت گمراهان و بازگردانیدن آن به شیوة (سلف صالح) آغاز شد اما در عمل خود به صورت یکی از موانع رشد و پویایی و پیشرفت اندیشه مسلمانان درآمد چنانکه پیروان این نهضت تا این اواخر در شمار بیخبرترین و واماندهترین ملتهای مسلمان بودند. | | نهضت وهابیه، هر چند در آغاز به نام اصلاح و پیراستن اسلام از بدعت گمراهان و بازگردانیدن آن به شیوة (سلف صالح) آغاز شد اما در عمل خود به صورت یکی از موانع رشد و پویایی و پیشرفت اندیشه مسلمانان درآمد چنانکه پیروان این نهضت تا این اواخر در شمار بیخبرترین و واماندهترین ملتهای مسلمان بودند. |
| و همچنین به دلیل کشتارها و ویرانیهایی که وهابیان در سرزمینهای اسلامی بویژه مکه و مدینه مرتکب شدند و بر تعصبها و کشاکشهای فرقهیی میان مسلمان افزودند و آثار تاریخ و معابر و معابد بسیاری را خراب کردند. آنان در شناساندن اسلام اگر چه از لحاظی با قرآن و سنت مطابقت داشت ولی از جهات دیگر مخالف مبادی اسلامی بود به نظر همه مذاهب اسلامی به جز حنبلیها عقاید وهابیه در معنای بدعت و حرمت زیارت و بذبح و نذر و شفاعت و جز آنها با اصول اسلامی مطابقت ندارد. | | و همچنین به دلیل کشتارها و ویرانیهایی که وهابیان در سرزمینهای اسلامی بویژه مکه و مدینه مرتکب شدند و بر تعصبها و کشاکشهای فرقهیی میان مسلمان افزودند و آثار تاریخ و معابر و معابد بسیاری را خراب کردند. آنان در شناساندن اسلام اگر چه از لحاظی با قرآن و سنت مطابقت داشت ولی از جهات دیگر مخالف مبادی اسلامی بود به نظر همه مذاهب اسلامی به جز حنبلیها عقاید وهابیه در معنای بدعت و حرمت زیارت و بذبح و نذر و شفاعت و جز آنها با اصول اسلامی مطابقت ندارد. |
| | | |