تاریخچه ی:
مکلف بودن جنیان
تفاوت با نگارش: 3
- | گش از تفاوت هایی که ((جن)) و انسان در خلقت خویش دارند، هر دو دارای عقل و قدرت تشخیص هستند و به همین سبب است که داوند از این دو ملو خد به دو ل (سنگین) یاد کره و اهمی این دو را کار اته است (الرن: یه 31) |
+ | نظر از تفاوتهایی که ((جن)) و انسان در خلقت خویش دارند، هر دو دارای عقل و قدرت تشخیص هستند و به همین سبب، خداوند این دو مخلوق را دو ثقل (سنگین) نام نهاده و اهمیت این دو را متذکر شده ست. (الرحمن، آیه 31) چنان که از آیات سوره جن و آیات سورههای یر استفاده میشود، جنیان نیز همانند انسانها مومن و فاسق دارند؛ برخی از آنها گمراهاند، برخی دیگر راه هدایت در پیش گرفتهاند. آنان همانند انسان مکلف هستند و باید برای انجام وایف الهی خویش تاش کنند. در تاریخ اسام چنین آمده است که گروهی از جنیان با ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|حضرت محمد صلی الله علیه و ه و سلم)) بیعت کردند و پیمان بستند ه نماز و روزه و حج و زکات و یگر تکالیف اسلامی را به پا دارند. مطابق آیه 30 سوره اقاف نیز روهی از جنیان که پیش از اسلام بر یین یهود بودند، به اسلام گرویدند و به پیامبر ایمن آورند. جنیان نیز، مانند انسان، به سبب انجام کارهای نیک ثواب میبرند و به سبب کارهای نرست کیفر میشوند، چنان که در یا قرآن نیز تهدید جنیان به عذاب مطرح شده است (آیه 179 سوره اعراف)، ولی مفسر دربار گونگی پداش و کیفر آنان در جهان آخرت اختلاف دارند. |
- | این دو برای عبادت خدا ساخته شده اند، اما چنان که از آیات سوره جن و آیات دیگری استفاده می شود ـ همانگونه که در میان انسان ها مومن و فاسق هست، در میان جن نیز چنین است؛ برخی از آنها گمراهند و برخی دیگر راه هدایت در پیش گرفته اند. همه این ها به خوبی حکایت از آن دارد که جن نیز همانند انسان مکلف هستند و باید برای انجام وظایف الهی خویش تلاش کنند، همان گونه که گروهی از جنیان با پیامبر خدا بیعت کردند و پیمان بستند که نماز و روزه و حج و زکات و دیگر تکالیف را به پای دارند.
روایات بسیاری نیز حاکی از آن است که جن در تکالیف شرعی ـ فرعی هم مانند انسان هستند. مطابق آیه 30 سوره احقاف گروهی از جنیانی که پیش از اسلام بر آیین یهود بوده اند، به اسلام گرویدند و به ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم)) ایمان آورند. البته در برخی روایات وارد شده که خداوند پیامبران الهی همگی انسان بوده اند و نمایندگانی را برای رساندن پیام خداوند به جنیان اختیار می کرده اند تا تکالیف دینی شان را به گوش آن ها رسانند همان گونه که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم چنین نمایندگانی داشت.
آنچه در کنار بح مکلف بودن جنیان قابل طرح است، این است که آنها نیز ـ مانند انسان ـ به خاطر انجام کارهای نیک ثواب می برند و به سبب کارهای نادرست کیفر خواهند شد، چنان که در آیات قرآن نیز تهدید جنیان به عذاب مطرح شده است (آیه 179 سوره اعراف)، ولی مفسران درباره چگونگی پاداش و کیفر آنان در جهان آخرت اختلاف دارند.
امام باقر علیه السلام فرمود:« من در ((حجر اسماعیل )) نشسته بودم که ناگاه دیدم جنی از طرف شرق آمد و به ((حجرالاسود|حجرالاسود )) نزدیک شد و مدتی ایستاد و سپس هفت بار دور خانه خدا طواف کرد و بعد دو رکعت نماز خواند.» |
+ | امام باقر علیه السلام فرمود: روزی در ((حجر اسماعیل )) نشسته بودم که ناگاه دیدم جنی از طرف مشرق آمد و به ((حجرالاسود|حجرالاسود )) نزدیک شد، مدتی ایستاد، سپس هفت بار دور خانه خدا طواف کرد و دو رکعت نماز خواند.» |