تاریخچه ی:
مراحل حافظه
تفاوت با نگارش: 2
- | ||اصطلاح ((حافظه)) مفهومی کلی دارد و به آن گروه از جریانات روانی که فرد را به ذخیره کردن تجارب و ادراکات و یادآوری مجدد آنها قادر میسازد، اطلاق میشود. بر این اساس گفته میشود که حافظه سه مرحله دارد: ''رمز گردانی ، اندوزش و بازیاب''. مقصود از ''رمز گردانی'' تبدیل اطلاعات فیزیکی به نوعی رمز قابل قبول برای حافظه است. ''اندوزش'' عبارت است از نگهداری اطلاعات رمزگردانی شده و ''بازیابی'' فرایندی است که از طریق آن اطلاعات به هنگام نیاز از حافظه فرا خوانده میشوند.|| |
+ |
||اصطلاح حافظه مفهومی کلی دارد و به آن گروه از جریانات روانی که فرد را به ذخیره کردن تجارب و ادراکات و یادآوری مجدد آنها قادر میسازد، اطلاق میشود. بر این اساس گفته میشود که حافظه سه مرحله دارد: ''رمز گردانی ، اندوزش و بازیاب''. مقصود از ''رمز گردانی'' تبدیل اطلاعات فیزیکی به نوعی رمز قابل قبول برای حافظه است. ''اندوزش'' عبارت است از نگهداری اطلاعات رمزگردانی شده و ''بازیابی'' فرایندی است که از طریق آن اطلاعات به هنگام نیاز از حافظه فرا خوانده میشوند.|| |
| !نگاه اجمالی | | !نگاه اجمالی |
- | به نظر میرسد ما آدمیان هر چه داریم یا هر چه که هستیم از برکت ((حافظه)) (Memory) است. حافظه پدیدههای بیشمار هستی را در کل واحدی یکپارچه میکند. اگر نیروی پیوند دهنده و وحدت بخش حافظه نبود، هوشیاری انسان به لحظههای زندگیاش تجزیه میشد. مطالعات زیادی در حوزه حافظه صورت گرفته و امروزه روان شناسان برای ((انواع حافظه|حافظه انواع مختلفی)) قائل هستند که سادهترین آن تقسیم حافظه به «حافظه کوتاه مدت» (Short-Term Memory) و حافظه بلند مدت (Long-Term Memory) است. اما حافظه در هر نوعش یک چیز مشترک دارد و آن «مراحل حافظه» هم در حافظه کوتاه مدت و هم در حافظه بلند مدت مراحل حافظه وجود دارند. اگر چه از لحاظ «((روان شناتی)) و ((زیست شناسی))» کارکردها و ساختارهای متفاوتی را شامل میشوند. |
+ | به نظر میرسد ما آدمیان هر چه داریم یا هر چه که هستیم از برکت ((حافظه)) (Memory) است. حافظه پدیدههای بیشمار هستی را در کل واحدی یکپارچه میکند. اگر نیروی پیوند دهنده و وحدت بخش حافظه نبود، هوشیاری انسان به لحظههای زندگیاش تجزیه میشد. مطالعات زیادی در حوزه حافظه صورت گرفته و امروزه روان شناسان برای ((انواع حافظه|حافظه انواع مختلفی)) قائل هستند که سادهترین آن تقسیم حافظه به «حافظه کوتاه مدت» (Short-Term Memory) و حافظه بلند مدت (Long-Term Memory) است. اما حافظه در هر نوعش یک چیز مشترک دارد و آن «مراحل حافظه» هم در حافظه کوتاه مدت و هم در حافظه بلند مدت مراحل حافظه وجود دارند. اگر چه از لحاظ «((روانشنای)) و ((زیست شناسی))» کارکردها و ساختارهای متفاوتی را شامل میشوند. |
| !تاریخچه | | !تاریخچه |
- | حافظه از نظر فلسفه کلاسیک یکی از توانائیها یا قوای ذهنی است. از این رو قرنها اعتقاد بر این بود که بعضی از مردم حافظه بد و بعضی دیگر حافظه خوب دارند. امروزه کمتر بر حافظه به عنوان قوای ذهنی تاکید میشود، بلکه تاکید بیشتر بر شرایطی است که رمزگردانی ، اندوزش و بازیابی را تسهیل میکند. « ((نورمن)) » (Norman,D.A) از جمله روان شناسانی است که در نظریه خود تحت عنوان ''پردازش اطلاعات در یادگیری'' بر اهمیت حافظه و مراحل آن تاکید دارد. |
+ | حافظه از نظر فلسفه کلاسیک یکی از توانائیها یا قوای ذهنی است. از این رو قرنها اعتقاد بر این بود که بعضی از مردم حافظه بد و بعضی دیگر حافظه خوب دارند. امروزه کمتر بر حافظه به عنوان قوای ذهنی تاکید میشود، بلکه تاکید بیشتر بر شرایطی است که رمزگردانی ، اندوزش و بازیابی را تسهیل میکند. « ((نورمن)) » (Norman,D.A) از جمله روانشناسانی است که در نظریه خود تحت عنوان ''پردازش اطلاعات در یادگیری'' بر اهمیت حافظه و مراحل آن تاکید دارد. |
| !نقش و تاثیر در زندگی | | !نقش و تاثیر در زندگی |
| همه ((یادگیری|یادگیریها)) نشانی از حافظه دارند. اگر ما تجربههایمان را به کلی فراموش میکردیم، نمیتوانستیم چیزی یاد بگیریم، چرا که در این صورت زندگی ما متشکل تجربههای گذرایی میشد که هیچگونه پیوندی بین آنها وجود نداشت و حتی از عهده یک مکالمه ساده هم بر نمیآمدیم. برای ایجاد ارتباط با دیگران شما باید اندیشههایی را که میخواهید، بیان کنید و همچنین مطلبی را که چند لحظه پیش شنیدهاید، به یاد آورید. این مورد تنها یک مورد ساده از تاثیر حافظه در زندگی روزمره انسان است. روشن است در عظیمترین یافتههای علمی ، پیشرفتهای فنی و ... ردپای حافظه و تاثیر آن کاملا پیداست. | | همه ((یادگیری|یادگیریها)) نشانی از حافظه دارند. اگر ما تجربههایمان را به کلی فراموش میکردیم، نمیتوانستیم چیزی یاد بگیریم، چرا که در این صورت زندگی ما متشکل تجربههای گذرایی میشد که هیچگونه پیوندی بین آنها وجود نداشت و حتی از عهده یک مکالمه ساده هم بر نمیآمدیم. برای ایجاد ارتباط با دیگران شما باید اندیشههایی را که میخواهید، بیان کنید و همچنین مطلبی را که چند لحظه پیش شنیدهاید، به یاد آورید. این مورد تنها یک مورد ساده از تاثیر حافظه در زندگی روزمره انسان است. روشن است در عظیمترین یافتههای علمی ، پیشرفتهای فنی و ... ردپای حافظه و تاثیر آن کاملا پیداست. |
| !مراحل اصلی حافظه | | !مراحل اصلی حافظه |
| بسته به اینکه اندوزش مطالب برای چند ثانیه (((حافظه کوتاه مدت))) یا برای مدت طولانیتری (((حافظه بلند مدت))) مورد نظر باشد، شیوه کار مراحل حافظه متفاوت خواهد بود. بطور کلی در مرحله رمزگردانی ، اطلاعات به شکل معینی یا به صورت رمز معینی در حافظه اندوخته میشوند.
| | بسته به اینکه اندوزش مطالب برای چند ثانیه (((حافظه کوتاه مدت))) یا برای مدت طولانیتری (((حافظه بلند مدت))) مورد نظر باشد، شیوه کار مراحل حافظه متفاوت خواهد بود. بطور کلی در مرحله رمزگردانی ، اطلاعات به شکل معینی یا به صورت رمز معینی در حافظه اندوخته میشوند.
|
- | *''رمز گردانی'' در حافظه کوتاه مدت به صورت ''رمز صوتی ، دیداری'' و یا ''شنیداری'' است، ولی در حافظه بلند مدت به صورت ''رمز معنایی'' است.
|
+ | *''((رمز گردانی))'' در حافظه کوتاه مدت به صورت ''رمز صوتی ، دیداری'' و یا ''شنیداری'' است، ولی در حافظه بلند مدت به صورت ''رمز معنایی'' است.
|
| *در مرحله ''اندوزش'' اطلاعات رمز گردانی شده در حافظه نگهداری میشوند. میزان مواد اندوخته شده بسته به نوع حافظه متفاوت خواهد بود. گنجایش حافظه کوتاه مدت برای اندوزش مطالب {TEX()} {2 \pm 7} {TEX} ماده است، در حالی که گنجایش حافظه بلند مدت نامحدود است.
| | *در مرحله ''اندوزش'' اطلاعات رمز گردانی شده در حافظه نگهداری میشوند. میزان مواد اندوخته شده بسته به نوع حافظه متفاوت خواهد بود. گنجایش حافظه کوتاه مدت برای اندوزش مطالب {TEX()} {2 \pm 7} {TEX} ماده است، در حالی که گنجایش حافظه بلند مدت نامحدود است.
|
| *در مرحله ''بازیابی'' پیگردی در حافظه اتفاق میافتد و این پیگردی در حافظه کوتاه مدت با سرعت بسیار زیاد انجام میگیرد. در واقع با چنان سرعتی که ما از آن آگاه نمیشویم. در حافظه بلند مدت سرعت بازیابی بر حسب نوع طبقه بندی مطالب در حافظه ، مدت زمان سپری شده از زمان اندوزش تا بازیابی و دیگر عوامل متفاوت خواهد بود. | | *در مرحله ''بازیابی'' پیگردی در حافظه اتفاق میافتد و این پیگردی در حافظه کوتاه مدت با سرعت بسیار زیاد انجام میگیرد. در واقع با چنان سرعتی که ما از آن آگاه نمیشویم. در حافظه بلند مدت سرعت بازیابی بر حسب نوع طبقه بندی مطالب در حافظه ، مدت زمان سپری شده از زمان اندوزش تا بازیابی و دیگر عوامل متفاوت خواهد بود. |
| !اساس زیستی مراحل حافظه | | !اساس زیستی مراحل حافظه |
- | مراحل مختلف حافظه ساختارهای مختلفی در ((مغز)) دارند. گویاترین شواهد در این زمینه حاصل بررسیهایی است که در آنها از طریق ((عکسبرداری از مغز)) به جستجوی تفاوتهای «((عصب شناتی)) ، ((کالبد شناتی))» بین مراحل رمز گردانی و بازیابی پرداختهاند. در این آزمایشها آزمودنیها در بخش اول (رمزگردانی) مطالبی را میخواندندو در بخش دوم ((بازیابی اطلاعات|(بازیابی) اطلاعات)) خوانده شده را بازیابی (فراخوانی) میکردند و همان حال بوسیله «پی.ای.تی»(P.E.T) فعالیت مغزیشان ثبت میشد. یافتها نشان داد که در جریان خواندن مطالب (رمزگردانی) بیشتر نواحی نیمکره چپ مغز و در جریان فراخوانی (بازیابی) اطلاعات بیشتر در نیمکره راست مغز فعال میشود. بنابراین تمایز بین مراحل رمز گردانی و مرحله بازیابی اساس زیستی مشخصی دارد. !((فراموشی)) و مراحل حافظه فراموشی با مراحل حافظه رابطه تنگاتنگی دارد. اگر در هر یک از این سه مرحله خطایی صورت گیرد، دیگر مطالب آموخته شده یا وقایع و چیزها به خوبی بازیابی نخواهند شد. برای مثال اگر برای بار دوم نام فردی که با او آشنا شدید را نمیتوانستید به یاد بیاورید، این احتمال وجود دارد که این ناتوانی ناشی از وقوع خطا در هر یک از سه مرحله مورد نظر باشد. امروزه اغلب پژوهشها درباره حافظه هدفشان اینست که عملیات ذهنی هر یک از این مراحل را مشخص کنند و توضیح دهند که چگونه ممکن است در هر یک از این عملیات اشکالی پیش آید و به ((خطاهای حافظه|خطای حافظه)) منجر شود. در نظریههای حافظه ، فراموشی ناشی از وقوع خطا در یک یا چند مرحله از این مراحل سهگانه شناخته میشود. |
+ | مراحل مختلف حافظه ساختارهای مختلفی در ((مغز)) دارند. گویاترین شواهد در این زمینه حاصل بررسیهایی است که در آنها از طریق ((عکسبرداری از مغز)) به جستجوی تفاوتهای «((عصب شنای)) ، ((کالبد شنای))» بین مراحل رمز گردانی و بازیابی پرداختهاند. در این آزمایشها آزمودنیها در بخش اول (رمزگردانی) مطالبی را میخواندندو در بخش دوم ((بازیابی اطلاعات)) خوانده شده را بازیابی (فراخوانی) میکردند و همان حال بوسیله «پی.ای.تی»(P.E.T) فعالیت مغزیشان ثبت میشد. یافتها نشان داد که در جریان خواندن مطالب (رمزگردانی) بیشتر نواحی نیمکره چپ مغز و در جریان فراخوانی (بازیابی) اطلاعات بیشتر در نیمکره راست مغز فعال میشود. بنابراین تمایز بین مراحل رمز گردانی و مرحله بازیابی اساس زیستی مشخصی دارد. !فراموشی و مراحل حافظه ((فراموشی)) با مراحل حافظه رابطه تنگاتنگی دارد. اگر در هر یک از این سه مرحله خطایی صورت گیرد، دیگر مطالب آموخته شده یا وقایع و چیزها به خوبی بازیابی نخواهند شد. برای مثال اگر برای بار دوم نام فردی که با او آشنا شدید را نمیتوانستید به یاد بیاورید، این احتمال وجود دارد که این ناتوانی ناشی از وقوع خطا در هر یک از سه مرحله مورد نظر باشد. امروزه اغلب پژوهشها درباره حافظه هدفشان اینست که عملیات ذهنی هر یک از این مراحل را مشخص کنند و توضیح دهند که چگونه ممکن است در هر یک از این عملیات اشکالی پیش آید و به ((خطاهای حافظه|خطای حافظه)) منجر شود. در نظریههای حافظه ، فراموشی ناشی از وقوع خطا در یک یا چند مرحله از این مراحل سهگانه شناخته میشود. |
| !چشم انداز بحث | | !چشم انداز بحث |
- | مبحث حافظه و مراحل آن هر چند عمدتا مورد توجه روان شناسان میباشد، اما از لحاظ اینکه اساس بیولوژیکی برای حافظه شناخته شده است، به علوم عصب فیزیولوژیک نیز مرتبط است. بر اساس این نظریه در طول گذر اطلاعات از سه مرحله حافظه تغییرات بیولوژیکی در یاختههای عصبی اتفاق میافتد. ((روان شناسی تربیتی)) نیز جهت بهبود فرایند یادگیری از یافتههای مربوط به پژوهشهای حافظه استفاده میکند. امروزه شیوههای نوین برای بهسازی حافظه با استفاده از بهبود شرایطی که منجر به تحکیم عمل هر یک از مراحل حافظه میشود، بکار میروند.
بطور کلی شناخت مراحل حافظه و ویژگیهای هر یک از مراحل و اینکه چگونه در هر یک از این مراحل تغییراتی روی اطلاعات اعمال میشود، متخصصان را در شناسایی علل ((فراموشی)) و درمان آنها ، شیوههای بهسازی حافظه به صورت شیوههای مناسب برای رمز گردانی بهتر ، نگهداری طولانیتر و بازیابی سریعتر مفید فایده خواهد بود. |
+ | مبحث حافظه و مراحل آن هر چند عمدتا مورد توجه روان شناسان میباشد، اما از لحاظ اینکه اساس بیولوژیکی برای حافظه شناخته شده است، به علوم عصب فیزیولوژیک نیز مرتبط است. بر اساس این نظریه در طول گذر اطلاعات از سه مرحله حافظه تغییرات بیولوژیکی در یاختههای عصبی اتفاق میافتد. ((روانشناسی تربیتی)) نیز جهت بهبود فرایند یادگیری از یافتههای مربوط به پژوهشهای حافظه استفاده میکند. امروزه شیوههای نوین برای بهسازی حافظه با استفاده از بهبود شرایطی که منجر به تحکیم عمل هر یک از مراحل حافظه میشود، بکار میروند.
بطور کلی شناخت مراحل حافظه و ویژگیهای هر یک از مراحل و اینکه چگونه در هر یک از این مراحل تغییراتی روی اطلاعات اعمال میشود، متخصصان را در شناسایی ((فراموشی|علل فراموشی)) و درمان آنها ، شیوههای بهسازی حافظه به صورت شیوههای مناسب برای رمز گردانی بهتر ، نگهداری طولانیتر و بازیابی سریعتر مفید فایده خواهد بود. |
| !مباحث مرتبط با عنوان | | !مباحث مرتبط با عنوان |
| *((انواع حافظه)) | | *((انواع حافظه)) |
| *((بازیابی اطلاعات)) | | *((بازیابی اطلاعات)) |
| *((بیماری آلزایمر)) | | *((بیماری آلزایمر)) |
| *((حافظه بلند مدت)) | | *((حافظه بلند مدت)) |
| *((حافظه پنهان)) | | *((حافظه پنهان)) |
| *((حافظه کوتاه مدت)) | | *((حافظه کوتاه مدت)) |
| *((حافظه مصنوعی)) | | *((حافظه مصنوعی)) |
| *((خطاهای حافظه)) | | *((خطاهای حافظه)) |
- | *((روان شناسی تربیتی)) *((عواملی که مر ب فراموشی)) |
+ | *((عوامل مر در برز فراموشی)) |
| *((فراموشی)) | | *((فراموشی)) |
- | *((مغز)) | |
| *((نظریات یادگیری)) | | *((نظریات یادگیری)) |
| *((نگهداری و ذخیره کردن اطلاعات در حافظه)) | | *((نگهداری و ذخیره کردن اطلاعات در حافظه)) |
| *((هوشیاری)) | | *((هوشیاری)) |
| *((یادگیری)) | | *((یادگیری)) |