تاریخچه ی:
عذر پذیری
تفاوت با نگارش: 1
| ((امام صادق)) علیهالسلام فرمود: شایسته نیست که مؤمن خود را خوار گرداند، عرض کردم: چگونه خود را خوار میکنند؟ فرمود: کاری کند، که باعث عذر خواهی شود. | | ((امام صادق)) علیهالسلام فرمود: شایسته نیست که مؤمن خود را خوار گرداند، عرض کردم: چگونه خود را خوار میکنند؟ فرمود: کاری کند، که باعث عذر خواهی شود. |
| | | |
| در همین رابطه(( امام علی)) علیهالسلام نیز میفرمایند: زنهار از کاری که به سبب آن پوزش خواهی، زیرا از کار خوب عذر خواهی نمیشود. «تشویق به پذیرفتن عذر عذرخواه» | | در همین رابطه(( امام علی)) علیهالسلام نیز میفرمایند: زنهار از کاری که به سبب آن پوزش خواهی، زیرا از کار خوب عذر خواهی نمیشود. «تشویق به پذیرفتن عذر عذرخواه» |
| امام علی علیهالسلام: اگر برادرت از تو پیوند برید تو خود را به او پیوند ده و اگر از تو دوری کرد، با او مهربان باش و به او نزدیک شو، و اگر گناهی کرد، عذرش را بپذیر، چنان که گویی تو غلام او هستی و او ولینعمت توست. عذر برادرت را بپذیر و اگر عذری نداشت برایش عذری بتراش | | امام علی علیهالسلام: اگر برادرت از تو پیوند برید تو خود را به او پیوند ده و اگر از تو دوری کرد، با او مهربان باش و به او نزدیک شو، و اگر گناهی کرد، عذرش را بپذیر، چنان که گویی تو غلام او هستی و او ولینعمت توست. عذر برادرت را بپذیر و اگر عذری نداشت برایش عذری بتراش |
- | ((امام سجاد )) علیهالسلام فرمود: هیچ کسی از تو عذر خواهی نکند، مگر اینکه عذرش را بپذیری، گرچه بدانی که ((دروغ)) میگوید. اگر مردی از طرف راستت به تو ناسزا گفت و سپس به طرف چپت آمد و عذر خواست، عذرش را بپذیر. |
+ | ((امام سجاد )) علیهالسلام فرمود: هیچ کسی از تو عذر خواهی نکند، مگر اینکه عذرش را بپذیری، گرچه بدانی که دروغ میگوید. اگر مردی از طرف راستت به تو ناسزا گفت و سپس به طرف چپت آمد و عذر خواست، عذرش را بپذیر. |
- | امام علی علیهالسلام در سفارش به ((محمدبن حنفیه )) میفرماید: به صرف شک و تردید از برادرت مَبُر و بدون آنکه از او بخواهی رضایت تو را بدست آورد با وی قطع رابطه مکن و ممکن است عذری داشته باشد و تو (بیجهت) او را سرزنش کنی. عذرخواهیِ معذرتخواه را راست گوید یا ((دروغ))، بپذیر تا ((شفاعت)) شامل حال تو بشود. |
+ | امام علی علیهالسلام در سفارش به ((محمدبن حنفیه )) میفرماید: به صرف شک و تردید از برادرت مَبُر و بدون آنکه از او بخواهی رضایت تو را بدست آورد با وی قطع رابطه مکن و ممکن است عذری داشته باشد و تو (بیجهت) او را سرزنش کنی. عذرخواهیِ معذرتخواه را راست گوید یا ((دروغ))، بپذیر تا شفاعت شامل حال تو بشود. |
| ((پیامبر اکرم ))صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر کس برادرش به عذر خواهی نزد او آید باید عذرش را بپذیرد، خواه عذرش موجه باشد یا نادرست. اگر عذرش را نپذیرد کنار حوض (کوثر) بر من وارد نشود. | | ((پیامبر اکرم ))صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر کس برادرش به عذر خواهی نزد او آید باید عذرش را بپذیرد، خواه عذرش موجه باشد یا نادرست. اگر عذرش را نپذیرد کنار حوض (کوثر) بر من وارد نشود. |
| پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در سفارش به علی علیهالسلام میفرماید: هر که پوزش پوزشخواهی را، راست بگوید یا دروغ، نپذیر به شفاعت من دست نیابد. همچنین فرموده است: بزرگترین گناه، خود داری از پذیرفتن عذر است. | | پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در سفارش به علی علیهالسلام میفرماید: هر که پوزش پوزشخواهی را، راست بگوید یا دروغ، نپذیر به شفاعت من دست نیابد. همچنین فرموده است: بزرگترین گناه، خود داری از پذیرفتن عذر است. |
| | | |
| «مواردی که عذر هیچ کس پذیرفته نیست» | | «مواردی که عذر هیچ کس پذیرفته نیست» |
| ((امام صادق)) علیهالسلام میفرماید: سه چیز است که هیچ کس در بارة آنها عذرش پذیرفته نیست: | | ((امام صادق)) علیهالسلام میفرماید: سه چیز است که هیچ کس در بارة آنها عذرش پذیرفته نیست: |
| | | |
| برگرداندن امانت به نیکوکار و بد کردار | | برگرداندن امانت به نیکوکار و بد کردار |
| (( وفای به عهد)) ، با نیکوکار و بدکردار | | (( وفای به عهد)) ، با نیکوکار و بدکردار |
| ((نیکی کردن به پدر و مادر)) خوب باشند یا بد. | | ((نیکی کردن به پدر و مادر)) خوب باشند یا بد. |
- | امام علی علیهالسلام: بر شما باد به فرمان بری از کسی که در شناختن او، عذرتان پذیرفته نیست. همچنین />(( امام علی ))علیهالسلام اعتراف کردن را نوعی عذر خواهی میداند و میفرمایند: اعتراف (بهگناه) خود پوزش خواهی است، انکار (و عدم اعتراف به گناه) پای فشردن (بر آن) است. |
+ | امام علی علیهالسلام: بر شما باد به فرمان بری از کسی که در شناختن او، عذرتان پذیرفته نیست. همچنین (( امام علی ))علیهالسلام اعتراف کردن را نوعی عذر خواهی میداند و میفرمایند: اعتراف (بهگناه) خود پوزش خواهی است، انکار (و عدم اعتراف به گناه) پای فشردن (بر آن) است. |
| ((امام حسن )) علیهالسلام آمده: گناه را زود کیفر مده بلکه میان آن دو (گناه و کیفر) راهی برای عذرخواهی باقی بگذار. | | ((امام حسن )) علیهالسلام آمده: گناه را زود کیفر مده بلکه میان آن دو (گناه و کیفر) راهی برای عذرخواهی باقی بگذار. |
| | | |
| «بدترین عذر» | | «بدترین عذر» |
| ((امام علی)) علیهالسلام میفرماید: روزی که در آن دیدهها خیره میماند و همه جا تیره و تار میشود نه شفیعی ((شفاعت)) میکند و نه خویشاوندی سود میرساند و نه عذری عذاب را دفع میکند. | | ((امام علی)) علیهالسلام میفرماید: روزی که در آن دیدهها خیره میماند و همه جا تیره و تار میشود نه شفیعی ((شفاعت)) میکند و نه خویشاوندی سود میرساند و نه عذری عذاب را دفع میکند. |