منو
 صفحه های تصادفی
علی در قرآن سوره ص 75
اوربیتال اتمی
امام جواد علیه السلام و شفای نابینا در گهواره
کربونیل فلزی
ارز ذخیره ای
رابطه اسلام با دانش و تمدن
تربت شهید
گچ بر
تیمورتاش
بیماری های متابولیک ارثی
 کاربر Online
349 کاربر online
تاریخچه ی: روانشناسی یادگیری

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-218Lines: 1-193
 
 
- +::__فهرست مقالات روانشناسی یادگیری__::
 
 
 __مباحث علمی__ __مباحث علمی__
 __مباحث کاربردی و تجربی__ __مباحث کاربردی و تجربی__
 
 
 
 
 ((نظریات یادگیری)) ((نظریات یادگیری))
 ((استدلال روانشناختی)) ((استدلال روانشناختی))
 
 
 
 
 ((نظریات تداعی گرا)) ((نظریات تداعی گرا))
 ((تصمیم‌گیری)) ((تصمیم‌گیری))
 
 
 
 
 ((نظریه پاولف)) ((نظریه پاولف))
 ((حل مساله)) ((حل مساله))
 
 
 
 
 ((نظریه واتسون)) ((نظریه واتسون))
 ((زبان)) ((زبان))
 
 
 
 
 ((نظریه گاتری)) ((نظریه گاتری))
 ((نظریه ذاتی بودن زبان)) ((نظریه ذاتی بودن زبان))
 
 
 
 
 ((نظریه ئرندایک)) ((نظریه ئرندایک))
 ((نظریات یادگیری زبان)) ((نظریات یادگیری زبان))
 
 
 
 
 ((نظریه هال)) ((نظریه هال))
 ((فیزیولوژی زبان)) ((فیزیولوژی زبان))
 
 
 
 
 ((نظریه اسکینر)) ((نظریه اسکینر))
 ((سطوح زبان)) ((سطوح زبان))
 
 
 
 
 ((یادگیری در حیوانات)) ((یادگیری در حیوانات))
 ((تولید زبان)) ((تولید زبان))
 
 
 
 
 ((نظریه یادگیری اجتماعی)) ((نظریه یادگیری اجتماعی))
 ((نظریه‌های تفکر و زبان)) ((نظریه‌های تفکر و زبان))
 
 
 
 
 ((نظریه‌های شناختی)) ((نظریه‌های شناختی))
 ((هوش)) ((هوش))
 
 
 
 
 ((نظریه هب)) ((نظریه هب))
 ((هوش و استعداد)) ((هوش و استعداد))
 
 
 
 
 ((نظریه تولمن)) ((نظریه تولمن))
 ((هوش و یادگیری)) ((هوش و یادگیری))
 
 
 
 
 ((نظریه یادگیری از راه بینش)) ((نظریه یادگیری از راه بینش))
 ((تاریخچه مطالعات در مورد هوش)) ((تاریخچه مطالعات در مورد هوش))
 
 
 
 
 ((نظریه برونر)) ((نظریه برونر))
 ((انواع هوش)) ((انواع هوش))
 
 
 
 
 ((نظریه پیاژه)) ((نظریه پیاژه))
 ((نظریات زیستی - عصبی)) ((نظریات زیستی - عصبی))
 
 
 
 
 ((نظریه آزوبل)) ((نظریه آزوبل))
 ((نظریات رشدی هوش)) ((نظریات رشدی هوش))
 
 
 
 
 ((مراحل حافظه)) ((مراحل حافظه))
 ((نظریات روان‌سنجی هوش)) ((نظریات روان‌سنجی هوش))
 
 
 
 
 ((انواع حافظه)) ((انواع حافظه))
 ((نظریات شناختی هوش)) ((نظریات شناختی هوش))
 
 
 
 
 ((فراموشی)) ((فراموشی))
 ((تاثیر وراثت بر هوش)) ((تاثیر وراثت بر هوش))
 
 
 
 
 ((یادآوری)) ((یادآوری))
 ((تاثیر محیط بر هوش)) ((تاثیر محیط بر هوش))
 
 
 
 
 ((بهسازی حافظه)) ((بهسازی حافظه))
 ((اندازه‌گیری هوش)) ((اندازه‌گیری هوش))
 
 
 
 
 ((مفاهیم و اصول)) ((مفاهیم و اصول))
 ((خلاقیت)) ((خلاقیت))
 
 
 
 
 ((یادگیری مفاهیم)) ((یادگیری مفاهیم))
 ((نظریه‌های خلاقیت)) ((نظریه‌های خلاقیت))
 
 
 
 
 ((تفکر تجسمی)) ((تفکر تجسمی))
 ((اندازه‌گیری خلاقیت)) ((اندازه‌گیری خلاقیت))
 
 
 
 
  
  
 
 
 
 
  
  
 
 
 
 
  
  
 
 
 
 
  
  
 
 
 
 
  
  
 
 
-
 
- 
- 
-
 
-
 
- 
- 
-
 
-
 
- 
- 
-
 
-
 
- 
- 
-
 
-
 
- 
- 
-
 
 
 
 __روانشناسی یادگیری (Learning Psychology)__

 __روانشناسی یادگیری (Learning Psychology)__

-||__هیلگاد__ روانشناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را اینگونه تعریف می‌کند: " یادگیری یعنی؛ تغییر نسبتا پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در توانایی‌های بالقوه فرد بوجود می‌آید." +||__هیلگاد__ روانشناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را اینگونه تعریف می‌کند: " یادگیری یعنی؛ تغییر نسبتا پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در توانایی‌های بالقوه فرد بوجود می‌آید."||
 !دیدکلی !دیدکلی
-*تفاوت سطح انسان قرن 21 با اجداد ((غارنشینی|غارنشین)) را چه چیزی پر می‌کند ؟
+*تفاوت سطح انسان قرن 21 با اجداد ((غارنشینی|غارنشین)) را چه چیزی پر می‌کند؟
 *یادگیری در زندگی انسان چه نقشی دارد ؟
 *یادگیری در زندگی انسان چه نقشی دارد ؟
 *ایا یادگیری محدود به مدارس و آموزشگاهها است ؟

 *ایا یادگیری محدود به مدارس و آموزشگاهها است ؟

 نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. ((یادگیری)) تنها آموختن مهارتی خاص با مطالب درسی نیست؛ بلکه در ((رشد هیجانی)) ، ((رشد شخصیتی)) ، تعامل اجتماعی انسان دخالت دارد. انسان یاد می‌گیرد که از چه چیزی بترسد، چه چیزی را دوست بدارد و کجا چگونه رفتار کند. در واقع نوزاد از همان لحظه تولد درگیر فرآیند یادگیری می‌شود و این توانایی است که باعث پیشرفت و تفاوت روزانه او تفاوت انسانهای یک نسل از انسانهای نسل قبل از خودشان می‌شود.

فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد ((دانشمندان)) بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کرده‌اند، بطوری که می‌توان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه "((یادگیری|یادگیری چیست ؟)) ، چگونه رخ می‌دهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ " بحث کرد.
 نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. ((یادگیری)) تنها آموختن مهارتی خاص با مطالب درسی نیست؛ بلکه در ((رشد هیجانی)) ، ((رشد شخصیتی)) ، تعامل اجتماعی انسان دخالت دارد. انسان یاد می‌گیرد که از چه چیزی بترسد، چه چیزی را دوست بدارد و کجا چگونه رفتار کند. در واقع نوزاد از همان لحظه تولد درگیر فرآیند یادگیری می‌شود و این توانایی است که باعث پیشرفت و تفاوت روزانه او تفاوت انسانهای یک نسل از انسانهای نسل قبل از خودشان می‌شود.

فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد ((دانشمندان)) بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کرده‌اند، بطوری که می‌توان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه "((یادگیری|یادگیری چیست ؟)) ، چگونه رخ می‌دهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ " بحث کرد.
 !ویژگی‌های یادگیری !ویژگی‌های یادگیری
 !!تغییر در رفتار !!تغییر در رفتار
 یادگیری همره با "تغییر" است، به گونه‌ای که بعد از کسب یادگیری موجود زنده (از جمله انسان) رفتارش (بیرونی یا درونی) به یک روش یا حالت جدید تغییر می‌یابد. این تغییر هم در رفتارهای ساده و هم در رفتارهای پیچیده دیده می‌شود. یادگیری همره با "تغییر" است، به گونه‌ای که بعد از کسب یادگیری موجود زنده (از جمله انسان) رفتارش (بیرونی یا درونی) به یک روش یا حالت جدید تغییر می‌یابد. این تغییر هم در رفتارهای ساده و هم در رفتارهای پیچیده دیده می‌شود.
 !!پایداری نسبی !!پایداری نسبی
 درست است که یادگیری همراه با تغییر است ولی هر تغییری یادگیری محسوب نمی‌شود، بلکه تغییرات ناشی از یادگیری پایداری (Permanency) دارند؛ و تغییراتی که پایداری نداشته باشند را نمی‌توان به یادگیری نسبت داد (نظیر تغییرات ناشی از مصرف دارو یا مواد ، هیجانها ، خستگی و... که پس از رفع اثر دارو ، موضوع هیجان یا رفع خستگی و...تغییرات نیز ناپدید می‌شوند). فردی که مسئله یا چیزی را یاد گرفته است تغییرات حاصل از آن را همواره با خود دارد و در مواقع لازم به اجرا در می‌آورد. درست است که یادگیری همراه با تغییر است ولی هر تغییری یادگیری محسوب نمی‌شود، بلکه تغییرات ناشی از یادگیری پایداری (Permanency) دارند؛ و تغییراتی که پایداری نداشته باشند را نمی‌توان به یادگیری نسبت داد (نظیر تغییرات ناشی از مصرف دارو یا مواد ، هیجانها ، خستگی و... که پس از رفع اثر دارو ، موضوع هیجان یا رفع خستگی و...تغییرات نیز ناپدید می‌شوند). فردی که مسئله یا چیزی را یاد گرفته است تغییرات حاصل از آن را همواره با خود دارد و در مواقع لازم به اجرا در می‌آورد.
 !!توانایی‌های بالقوه !!توانایی‌های بالقوه
-یادگیری در فرد نوعی توانایی ایجاد می‌کند، بدین معنی که " ((تغییر رفتار|تغییرات پایدار در رفتار))" نتیجه تغییر در "توانایی‌ها" است، نه تغییر در رفتار ظاهری. اگر طرف دیگر این توانایی‌ها همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه بعضی مواقع بصورت بالقوه هستند و هر وقت موقعیت و فرصت استفاده فراهم شود؛ از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل (عمل) در می‌آیند. مثلا فردی که ((دوچرخه سواری)) را یادگرفته است، اگر موقعیت دوچرخه سواری برای او فراهم نباشد این توانایی بصورت بالقوه در فرد باقی می‌ماند و هر وقت موقعیت و فرصت دوچرخه سواری فراهم شود (مثلا یک ((دوچرخه)) در اختیار او قرار گیرد) این توانایی از بالقوه به بالفعل (حالت عمل) در می‌آید. این بدان معنی است که یادگیری هیچ وقت از بین نمی‌رود.
!!((تجربه))
هر نوع تغییر در توانایی‌های بالقوه زمانی یادگیری محسوب خواهد شد که بر اثر "تجربه" (Experience) باشند، یعنی"محرک‌ها" (عوامل) بیرونی و درونی بر فرد (یاد گیرنده) تاثیر بگذارد (نظیر ((مطالعه|خواندن کتاب)) ، گوش دادن به یک سخنرانی ، زمین خوردن کودک و فکر کردن در باره یک مطلب و ...) بدین ترتیب تغییرات پایداری که در توانایی افراد بوسیله عواملی به غیر از تجربه بدست می‌آید یادگیری محسوب نمی‌شود. تغییرات پایدار غیر تجربه‌ای بیشتر عوامل رشدی را دربر می‌گیرند (نظیر عضلانی شدن ، ((دندان درآوردن)) ، ((تغییرات بلوغ)) ، پیر شدن و ...).
+یادگیری در فرد نوعی توانایی ایجاد می‌کند، بدین معنی که " ((تغییر رفتار|تغییرات پایدار در رفتار))" نتیجه تغییر در "توانایی‌ها" است، نه تغییر در رفتار ظاهری. اگر طرف دیگر این توانایی‌ها همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه بعضی مواقع بصورت بالقوه هستند و هر وقت موقعیت و فرصت استفاده فراهم شود؛ از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل (عمل) در می‌آیند. مثلا فردی که دوچرخه سواری را یادگرفته است، اگر موقعیت دوچرخه سواری برای او فراهم نباشد این توانایی بصورت بالقوه در فرد باقی می‌ماند و هر وقت موقعیت و فرصت دوچرخه سواری فراهم شود (مثلا یک دوچرخه در اختیار او قرار گیرد) این توانایی از بالقوه به بالفعل (حالت عمل) در می‌آید. این بدان معنی است که یادگیری هیچ وقت از بین نمی‌رود.
!!تجربه
هر نوع تغییر در توانایی‌های بالقوه زمانی یادگیری محسوب خواهد شد که بر اثر "تجربه" (Experience) باشند، یعنی"محرک‌ها" (عوامل) بیرونی و درونی بر فرد (یاد گیرنده) تاثیر بگذارد (نظیر خواندن کتاب ، گوش دادن به یک سخنرانی ، زمین خوردن کودک و فکر کردن در باره یک مطلب و ...) بدین ترتیب تغییرات پایداری که در توانایی افراد بوسیله عواملی به غیر از تجربه بدست می‌آید یادگیری محسوب نمی‌شود. تغییرات پایدار غیر تجربه‌ای بیشتر عوامل رشدی را دربر می‌گیرند (نظیر عضلانی شدن ، دندان درآوردن ، ((تغییرات بلوغ)) ، پیر شدن و ...).
 !یادگیری یا وراثت !یادگیری یا وراثت
-بحث در مورد نقش ((یادگیری)) و ((وراثت)) (Inheritance) به سه نظریه متفاوت که هر یک طرفداران خود را دارند؛ منتهی می‌شود. گروه اول از این دیدگاه دفاع می‌کنند که "این وراثت است که رفتار و اعمال ما را شکل می‌دهد و یادگیری نقشی زیادی ندارد. گروه دوم به نقش مطلق یادگیری تاکید و وراثت را رد می‌کنند. اما در دهه‌های اخیر نظریه سومی نیز مطرح گردید که در آن بر نقش ~~navy:"تعاملی وراثت و یادگیری"~~ تاکید شده است. هم از لحاظ نظری و هم از دیدگاه تحقیقی نظریه سوم بهترین دیدگاه و راهکار را دارد. از دیدگاه این گروه هیچ کدام مطلق نیستند، بلکه آنها کامل کننده یکدیگر هستند.

"انسان موجودی یادگیرنده است اما انسان چیزی را یاد نمی‌گیرد، مگر آنکه قبلا در ساخت ژنتیکی‌اش ، توانایی‌ها و برنامه ریزی‌هایی وجود ندارند که مستقل از توارث باشد و هیچ رفتاری وجود ندارد که تحت تاثیر یادگیری قرار نگیرد مثلا ((کودکان)) بعد از سن معینی شروع به "خزیدند ، ایستادن و راه رفتن" می‌کنند (نقش وراثت) با این حال در ابتدا نواقص و مشکلات زیادی دارند که با گذشت زمان و در اثر تجاربی که بدست می‌آورند، آنها را اصلاح می‌کنند (نقش یادگیری).
+بحث در مورد نقش ((یادگیری)) و ((وراثت)) (Inheritance) به سه نظریه متفاوت که هر یک طرفداران خود را دارند؛ منتهی می‌شود. گروه اول از این دیدگاه دفاع می‌کنند که "این وراثت است که رفتار و اعمال ما را شکل می‌دهد و یادگیری نقشی زیادی ندارد. گروه دوم به نقش مطلق یادگیری تاکید و وراثت را رد می‌کنند. اما در دهه‌های اخیر نظریه سومی نیز مطرح گردید که در آن بر نقش ~~navy:"تعاملی وراثت و یادگیری"~~ تاکید شده است. هم از لحاظ نظری و هم از دیدگاه تحقیقی نظریه سوم بهترین دیدگاه و راهکار را دارد. از دیدگاه این گروه هیچ کدام مطلق نیستند، بلکه آنها کامل کننده یکدیگر هستند.

"انسان موجودی یادگیرنده است اما انسان چیزی را یاد نمی‌گیرد، مگر آنکه قبلا در ساخت ژنتیکی‌اش ، توانایی‌ها و برنامه ریزی‌هایی وجود ندارند که مستقل از توارث باشد و هیچ رفتاری وجود ندارد که تحت تاثیر یادگیری قرار نگیرد مثلا کودکان بعد از سن معینی شروع به "خزیدند ، ایستادن و راه رفتن" می‌کنند (نقش وراثت) با این حال در ابتدا نواقص و مشکلات زیادی دارند که با گذشت زمان و در اثر تجاربی که بدست می‌آورند، آنها را اصلاح می‌کنند (نقش یادگیری).
 !نظریه‌های یادگیری !نظریه‌های یادگیری
-!!((تداعی گرایی)) ( Associationism)
تداعی سنت گرایی از ((ارسطو)) فیلسوف یونانی باقی مانده است که در اواخر قرن نوزده و در اوایل قرن بیستم بصورت علمی و با عنوان‌های "((شرطی سازی)) ، ((نظریه محرک - پاسخ|نظریه‌های محرک - پاسخ)) و ((رفتار گرایی))" در ((آزمایش پاولف|آزمایش‌های پاولف)) (Pavlov )، ((ترندایک)) ( Thorndike) و ((اسکینر)) (Skinner) و..." مورد مطالعه واقع شده است. این نظریات بر پیوند بین محرک‌ها و پاسخ‌ها تاکید و یادگیری را حاصل آن می‌دانند. این نظریات "((ارتباط شناخت با تفکر|شناخت (Cognition) ، تفکر (Thinking)))" و هر فرآیندی را که قابل مشاهده مستقیم نباشد را مردود می‌دانند.
+!!تداعی گرایی (Associationism)
تداعی سنت گرایی از ((ارسطو)) فیلسوف یونانی باقی مانده است که در اواخر قرن نوزده و در اوایل قرن بیستم بصورت علمی و با عنوان‌های "((شرطی سازی)) ، ((نظریه محرک - پاسخ|نظریه‌های محرک - پاسخ)) و ((رفتار گرایی))" در ((آزمایش پاولف|آزمایش‌های پاولف)) (Pavlov )، ترندایک ( Thorndike) و اسکینر (Skinner) و ..." مورد مطالعه واقع شده است. این نظریات بر پیوند بین محرک‌ها و پاسخ‌ها تاکید و یادگیری را حاصل آن می‌دانند. این نظریات "((ارتباط شناخت با تفکر|شناخت ، تفکر ))" و هر فرآیندی را که قابل مشاهده مستقیم نباشد را مردود می‌دانند.
 !!یادگیری اجتماعی (Social Learning)  !!یادگیری اجتماعی (Social Learning)
-((نظریه یادگیری اجتماعی)) شکل دیگری از __نظریه‌های تداعی گرا__ است که در کارهای __البرت بندورا (Albert Bandura) و جولیان راتر (Julien Rotter)__ دیده می‌شود. این نظریه‌ها هم بر رابطه "محرک- پاسخ" تاکید دارند ولی در کنار آن بوجود "متغیرها و عوامل شناخت درونی" واسطه بین "محرک- پاسخ" اعتقاد دارند. این کار آنها بازتاب و تقویت کننده رویکردهای شناختی در ((روان شناسی)) است.
!((شناخت گرایی)) (Cognitiveism)
تاکید "رویکرد شناختی" معمولا ، بر ((روانشناسی ادراک|ادراک)) (Perception) ، ((تصمیم گیری)) (Decision making )، ((پردازش اطلاعات)) و... است این نظریه‌ها در مخالفت با "تداعی گرایی افراطی" بوجود آمدند. در واقع این نظریه‌ها به جنبه‌هایی از فرآیند یادگیری توجه کردند که در نظریه‌های تداعی گرا کنار گذاشته و حتی مردود اعلام شده بود. از نظریه پردازان این حوزه می‌توان با نظریه‌های (Gestalt)، پردازش اطلاعات و ... اشاره کرد.
!((حافظه و یادگیری))
+((نظریه یادگیری اجتماعی)) شکل دیگری از __نظریه‌های تداعی گرا__ است که در کارهای __البرت بندورا (Albert Bandura) و جولیان راتر (Julien Rotter)__ دیده می‌شود. این نظریه‌ها هم بر رابطه "محرک- پاسخ" تاکید دارند ولی در کنار آن بوجود "متغیرها و عوامل شناخت درونی" واسطه بین "محرک- پاسخ" اعتقاد دارند. این کار آنها بازتاب و تقویت کننده رویکردهای شناختی در روانشناسی است.
!شناخت گرایی (Cognitiveism)
تاکید "رویکرد شناختی" معمولا ، بر ((ادراک)) (Perception) ، ((تصمیم گیری)) (Decision making )، ((پردازش اطلاعات)) و... است این نظریه‌ها در مخالفت با "تداعی گرایی افراطی" بوجود آمدند. در واقع این نظریه‌ها به جنبه‌هایی از فرآیند یادگیری توجه کردند که در نظریه‌های تداعی گرا کنار گذاشته و حتی مردود اعلام شده بود. از نظریه پردازان این حوزه می‌توان با نظریه‌های (Gestalt)، پردازش اطلاعات و ... اشاره کرد.
!حافظه و یادگیری
 به نظر می‌رسد انسان هر چه دارد (منظور پیشرفت‌ها) از برکت وجود ((حافظه)) (Memory) دارد. در واقع اگر حافظه نبود، شواهدی هم برای وجود یادگیری در دسترس نبود. گفته شده اگر حافظه نبود انسان مجبور بود هر لحظه و هر روز روشن کردن آتش را یاد بگیرد. بدین ترتیب حاقظه و یادگیری بطور جدایی‌ناپذیری باهم ارتباط دارند. حافظه ، یادگیری را با ذخیره کردن تجربیات و یکپارچه کردن آنها تسهیل می‌کند.

برای ثبت ، نگهداری و بازخوانی موضوعات یادگرفته شده مراحل سه گانه "((مراحل حافظه|رمز گردانی)) (Coding)، ((اندوزش)) (Storage) و ((مراحل حافظه|بازیابی)) (Retrieval) لازم است. و این سه مرحله خود در قالب انواع سه گانه حافظه یعنی __((انواع حافظه|حافظه فوری))__ (Immediate Memory)، __((انواع حافظه|حافظه کوتاه مدت))__ Short- Term Memory)) و __((انواع حافظه|حافظه بلند مدت))__ (Long- Term Memory) مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 به نظر می‌رسد انسان هر چه دارد (منظور پیشرفت‌ها) از برکت وجود ((حافظه)) (Memory) دارد. در واقع اگر حافظه نبود، شواهدی هم برای وجود یادگیری در دسترس نبود. گفته شده اگر حافظه نبود انسان مجبور بود هر لحظه و هر روز روشن کردن آتش را یاد بگیرد. بدین ترتیب حاقظه و یادگیری بطور جدایی‌ناپذیری باهم ارتباط دارند. حافظه ، یادگیری را با ذخیره کردن تجربیات و یکپارچه کردن آنها تسهیل می‌کند.

برای ثبت ، نگهداری و بازخوانی موضوعات یادگرفته شده مراحل سه گانه "((مراحل حافظه|رمز گردانی)) (Coding)، ((اندوزش)) (Storage) و ((مراحل حافظه|بازیابی)) (Retrieval) لازم است. و این سه مرحله خود در قالب انواع سه گانه حافظه یعنی __((انواع حافظه|حافظه فوری))__ (Immediate Memory)، __((انواع حافظه|حافظه کوتاه مدت))__ Short- Term Memory)) و __((انواع حافظه|حافظه بلند مدت))__ (Long- Term Memory) مورد بررسی قرار می‌گیرد.
-!((فیزیولوژی حافظه|فیزیولوژی یادگیری و حافظه))
تمام اتفاقات مربوط به یادگیری (چه از نوع تداعی و چه از نوع شناختی) و تمام مراحل و فرایندهای مربوط به حافظه در ((مغز)) انجام می‌گیرد. تحقیقات زیادی درمورد محل و موقعیت ((نورون|نورونهایی)) که با یادگیری و حافظه در ارتباط هستند، شده است تا به سوالاتی از قبیل "((مکانیزم عصبی یادگیری و یادآوری چگونه است؟)) ، ((چگونه خاطره‌ها نگهداری می‌شوند؟)) و... پاسخ داده شود.

این تحقیات به نظریه‌های زیاد و متفاوتی مانند ((نظریه تثبیت)) (Consolidation Theory) ، ((سنتز پروتئین|نظریه سنتز پروتئین)) (Portion Synthesis Theory) ، ((نظریه میانجی‌های عصبی)) (Neurotransmitter Theory) و... منجر شده است. اما باز هم اطلاعات و آگاهی انسان از فرایند دقیق این اعمال ===ناقص=== است و پژوهش‌هادر این زمینه ادامه دارد.
+!فیزیولوژی یادگیری و حافظه
تمام اتفاقات مربوط به یادگیری (چه از نوع تداعی و چه از نوع شناختی) و تمام مراحل و فرایندهای مربوط به حافظه در ((مغز)) انجام می‌گیرد. تحقیقات زیادی درمورد محل و موقعیت ((نورون|نورونهایی)) که با یادگیری و حافظه در ارتباط هستند، شده است تا به سوالاتی از قبیل "((مکانیزم عصبی یادگیری و یادآوری چگونه است؟)) ، ((چگونه خاطره‌ها نگهداری می‌شوند؟)) و... پاسخ داده شود.

این تحقیات به نظریه‌های زیاد و متفاوتی مانند ((نظریه تثبیت)) (Consolidation Theory) ، ((سنتز پروتئین|نظریه سنتز پروتئین)) (Portion Synthesis Theory) ، ((نظریه میانجی‌های عصبی)) (Neurotransmitter Theory) و... منجر شده است. اما باز هم اطلاعات و آگاهی انسان از فرایند دقیق این اعمال ===ناقص=== است و پژوهش‌هادر این زمینه ادامه دارد.
 !گستره روانشناسی یادگیری !گستره روانشناسی یادگیری
-کلید ورود به مطالعات و مباحث ((روانشناسی)) مطالعه و آگاهی از روانشناسی یادگیری است. روانشناسی یادگیری پایه‌ای برای درک و فهم سایر حوزه‌های روانشناسی است و سایر حوزه‌های روانشناسی نیز از نظریات و تحقیقات روانشناسی یادگیری استفادهای وسیعی می‌برند. در کنار این موضوع روانشناسی یادگیری در زندگی روزمره از کاربردی‌ترین حوزه‌های روانشناسی است ((روانشناسی مدرسه|مدرسه)) ، آموزشگاه‌ها ، ((روشهای تربیت کودک)) ، آموزش رانندگی ، روش‌های درمانی و انتقال تجربیات از نسلی به نسلی دیگر به یادگیری و روشهای آن وابسته هستند.
چشم انداز این علم
این تفکر که "در آینده از اهمیت و جایگاه یادگیری کاسته خواهد شد"، محال است. ((توجه)) ، ((مطالعه)) ، ((اظهار نظر)) و نظریه پردازی در حوزه یادگیری و روش‌های آن از قدمتی چند هزار ساله برخوردار است و به نظر می‌رسد این وضع در آینده هم ، همین باقی خواهد ماند. انسان همیشه دنبال روش‌های جدید و بهتری برای یادگیری است. در حال حاضر پژوهش‌های مرتبط با "یادگیری شناختی" از پرکارترین و مقدم‌ترین حوزه‌ها است و در آینده هم این حوزه فعالیت بیشتری خواهد داشت.
+کلید ورود به مطالعات و مباحث روانشناسی مطالعه و آگاهی از روانشناسی یادگیری است. روانشناسی یادگیری پایه‌ای برای درک و فهم سایر حوزه‌های روانشناسی است و سایر حوزه‌های روانشناسی نیز از نظریات و تحقیقات روانشناسی یادگیری استفادهای وسیعی می‌برند. در کنار این موضوع روانشناسی یادگیری در زندگی روزمره از کاربردی‌ترین حوزه‌های روانشناسی است ((روانشناسی مدرسه|مدرسه)) ، آموزشگاه‌ها ، ((روشهای تربیت کودک)) ، آموزش رانندگی ، روش‌های درمانی و انتقال تجربیات از نسلی به نسلی دیگر به یادگیری و روشهای آن وابسته هستند.
!چشم انداز این علم
این تفکر که "در آینده از اهمیت و جایگاه یادگیری کاسته خواهد شد"، محال است. توجه ، ((مطالعه)) ، اظهار نظر و نظریه پردازی در حوزه یادگیری و روش‌های آن از قدمتی چند هزار ساله برخوردار است و به نظر می‌رسد این وضع در آینده هم ، همین باقی خواهد ماند. انسان همیشه دنبال روش‌های جدید و بهتری برای یادگیری است. در حال حاضر پژوهش‌های مرتبط با "یادگیری شناختی" از پرکارترین و مقدم‌ترین حوزه‌ها است و در آینده هم این حوزه فعالیت بیشتری خواهد داشت.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 23 اسفند 1384 [09:54 ]   3   حسین خادم      جاری 
 چهارشنبه 14 دی 1384 [16:52 ]   2   حسین خادم      v  c  d  s 
 چهارشنبه 30 دی 1383 [06:48 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..