تاریخچه ی:
رشته جریه راه آهن
V{maketoc}
!مقدمه
باپیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در صنعت ((راه آهن)) و نقش سازنده آن در توسعه اقتصادی کشورها ، بالطبع همسو با علوم، سیستمهای حمل و نقل و خدمات ریلی نیز گسترش یافته است.
درنتیجه اداره صحیح و مناسب اینگونه سازمانها بصورت ((سیستماتیک)) مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته می باشد.
مقیاس حمل و نقل ریلی و خدمات آن چنان گسترشی یافته که رشته های مهندسی ((عمران))، ((صنایع))، ((مکانیک))، ((برق)) و… پاسخگویی کلیه مسائل این سازمانها نمی باشد . برای جبران چنین کمبودی در قرن حاضر از پیوند رشته های گوناگون علوم و مدیریت و روشهای مهندسی ، رشته جدیدی بنام مهندسی جریه راه آهن بوحود آمده است.
رشته مهندسی جریه راه آهن با مسائلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیتهای ریلی ، طراحی ((لکوموتیو)) و ((واگن))، استفاده موثر از وسائط نقلیه ریلی و ماشین آلات و افزایش کارآیی سازمانهای در طرح و ایجاد یا بهبود سیستمهای متشکل ا زانسان ، وسائل نقلیه ریلی ، ماشین آلات ، لکوموتیو ، واگن کمک موثری نماید.
این دوره بیانگر تکنولوژی و علوم و روشهای بهره برداری ، شناسایی مسیرهای گوناگون راه آهن و مهارت د ر بهره گیری از اجزا متشکل یک مجموعه راه آهن (انسان - لکوموتیو - واگن - ماشین آلات خطی - ساختمان و تاسیسات ، علائم و ارتباطات ) به منظور حصول حداکثر کیفیت و کمیت خدمات راه آهن می باشد.
هدف از آموزش مجموعه ، تربیت کارشناسان آگاه به مسائل ((تکنولوژی)) و علوم مکانیکی خاص و جدید راه آهن از جمله اهداف این مجموعه در مرحله اول و نهایتا خودکفایی در صنعت عظیم راه آهن می باشد.
طول متوسط این دوره 4 سال است و برنامه های درسی آن در 8 ترم برنامه ریزی می شود و دانشجویان موظفند140 واحد تعیین شده این مجموعه بانضمام 272 ساعت کاراموزی در واحدهای صنعتی راه آهن اخذ نمایند.
طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است . مدت هر واحد درس نظری 17 ساعت و عملی و آزمایشگاهی 34 ساعت و کارگاهی 51 ساعت است .
!سطوح رشته
||
ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا
1| علم و صنعت | | *| |
||
!درسهای رشته
||
ردیف| نام درس| ردیف | نام درس
1| آزمایشگاه ترمودینامیک |2| آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات
3| آزمایشگاه فیزیک 1 |4| آزمایشگاه فیزیک 2
5| آزمایشگاه مبانی مهندسی برق |6| آزمایشگاه مقاومت مصالح
7| آزمایشگاه مکانیک سیالات |8| ارتعاشات مکانیکی
9| استاتیک |10| انتقال حرارت
11| برنامه سازی کامپیوتر |12| پلاستیسیته عملی و تغییر شکل فلزات
13| تاسیسات واگن و لکوموتیو |14| ترمودینامیک 1
15| ترمودینامیک 2 |16| تکنولوژی ساخت و تعمیر وسائط نقلیه ریلی
17| دینامیک |18| دینامیک حرکت قطارها
19| راه آهن برقی |20| ریاضی 1
21| ریاضی 2 |22| ریاضی مهندسی
23| زبان تخصصی |24| سیستمهای اندازهگیری
25| سیستمهای اتوماتیک قطارهای برقی |26| شبیه سازی لکوموتیو با کامپیوتر
27| شیمی عمومی |28| طراحی اجزاء 1
29| طراحی اجزاء 2 |30| طراحی بوژی
31| طراحی ترمزهای قطار |32| طراحی سازه واگن و لکوموتیو
33| طراحی لکوموتیو |34| طراحی ماشینهای ریلی
35| طراحی موتورهای دیزل |36| طرح هندسی خط
37| علم مواد و شناخت فلزات در راه آهن |38| فیزیک 1
39| فیزیک 2 |40| مباحث ویژه الکتریکی
41| مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن |42| مبانی ماشینهای الکتریکی
43| مبانی مهندسی برق و الکترونیک |44| مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی
45| مبانی سیر و حرکت قطار |46| محاسبات عددی
47| مدیریت و اقتصاد حمل و نقل ریلی |48| معادلات دیفرانسیل
49| مقاومت مصالح 1 |50| مقاومت مصالح 2
51| مقررات عمومی حرکت |52| موتورهای احتراق داخلی
53| مکانیک سیالات |54| نقشه کشی صنعتی 1
55| کارآموزی 1 |56| کارآموزی 2
57| کارگاه تخصصی واگن |58| کارگاه تخصصی لکوموتیو
59| کارگاه جوشکاری و ورقکاری |60| کارگاه ریختهگری
61| کارگاه ماشین ابزار و ابزار سازی |62| کنترل اتوماتیک
||
! صنعت و بازار کار
فارغ التحصیلان این دوره میتوانند با آموخته های خویش عهده دار انجام طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها و تعمیر و نگهداری و راهبری در بخش عمده ای از صنایع آلات ((ناقله)) ریلی گردند از قبیل :
*کارخانجات لکوموتیو سازی
*کارخانجات واگنهای مسافری
*کارخانجات واگنهای باری
*کارخانجات واگن پارس
*کارخانجات وابسته به صنایع ((مترو))
*کارخانجات ماشین آلات روسازی راه آهن
*مدیریت و راهبری امور مربوطه در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، راه آهن های شهری . راه آهن های خصوصی (راه آهن شرقی بنیاد و … ) راه آهن مجتمع ((فولاد)) مبارکه ، راه آهن ذوب آهن و..