تاریخچه ی:
رشته جریه راه آهن
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| + | {picture=siejarie.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| باپیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در صنعت ((راه آهن)) و نقش سازنده آن در توسعه اقتصادی کشورها ، بالطبع همسو با علوم، سیستمهای حمل و نقل و خدمات ریلی نیز گسترش یافته است. | | باپیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در صنعت ((راه آهن)) و نقش سازنده آن در توسعه اقتصادی کشورها ، بالطبع همسو با علوم، سیستمهای حمل و نقل و خدمات ریلی نیز گسترش یافته است. |
| درنتیجه اداره صحیح و مناسب اینگونه سازمانها بصورت ((سیستماتیک)) مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته می باشد. | | درنتیجه اداره صحیح و مناسب اینگونه سازمانها بصورت ((سیستماتیک)) مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته می باشد. |
| مقیاس حمل و نقل ریلی و خدمات آن چنان گسترشی یافته که رشته های مهندسی ((عمران))، ((صنایع))، ((مکانیک))، ((برق)) و… پاسخگویی کلیه مسائل این سازمانها نمی باشد . برای جبران چنین کمبودی در قرن حاضر از پیوند رشته های گوناگون علوم و مدیریت و روشهای مهندسی ، رشته جدیدی بنام مهندسی جریه راه آهن بوحود آمده است. | | مقیاس حمل و نقل ریلی و خدمات آن چنان گسترشی یافته که رشته های مهندسی ((عمران))، ((صنایع))، ((مکانیک))، ((برق)) و… پاسخگویی کلیه مسائل این سازمانها نمی باشد . برای جبران چنین کمبودی در قرن حاضر از پیوند رشته های گوناگون علوم و مدیریت و روشهای مهندسی ، رشته جدیدی بنام مهندسی جریه راه آهن بوحود آمده است. |
| رشته مهندسی جریه راه آهن با مسائلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیتهای ریلی ، طراحی ((لکوموتیو)) و ((واگن))، استفاده موثر از وسائط نقلیه ریلی و ماشین آلات و افزایش کارآیی سازمانهای در طرح و ایجاد یا بهبود سیستمهای متشکل ا زانسان ، وسائل نقلیه ریلی ، ماشین آلات ، لکوموتیو ، واگن کمک موثری نماید. | | رشته مهندسی جریه راه آهن با مسائلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیتهای ریلی ، طراحی ((لکوموتیو)) و ((واگن))، استفاده موثر از وسائط نقلیه ریلی و ماشین آلات و افزایش کارآیی سازمانهای در طرح و ایجاد یا بهبود سیستمهای متشکل ا زانسان ، وسائل نقلیه ریلی ، ماشین آلات ، لکوموتیو ، واگن کمک موثری نماید. |
| این دوره بیانگر تکنولوژی و علوم و روشهای بهره برداری ، شناسایی مسیرهای گوناگون راه آهن و مهارت د ر بهره گیری از اجزا متشکل یک مجموعه راه آهن (انسان - لکوموتیو - واگن - ماشین آلات خطی - ساختمان و تاسیسات ، علائم و ارتباطات ) به منظور حصول حداکثر کیفیت و کمیت خدمات راه آهن می باشد. | | این دوره بیانگر تکنولوژی و علوم و روشهای بهره برداری ، شناسایی مسیرهای گوناگون راه آهن و مهارت د ر بهره گیری از اجزا متشکل یک مجموعه راه آهن (انسان - لکوموتیو - واگن - ماشین آلات خطی - ساختمان و تاسیسات ، علائم و ارتباطات ) به منظور حصول حداکثر کیفیت و کمیت خدمات راه آهن می باشد. |
| هدف از آموزش مجموعه ، تربیت کارشناسان آگاه به مسائل ((تکنولوژی)) و علوم مکانیکی خاص و جدید راه آهن از جمله اهداف این مجموعه در مرحله اول و نهایتا خودکفایی در صنعت عظیم راه آهن می باشد. | | هدف از آموزش مجموعه ، تربیت کارشناسان آگاه به مسائل ((تکنولوژی)) و علوم مکانیکی خاص و جدید راه آهن از جمله اهداف این مجموعه در مرحله اول و نهایتا خودکفایی در صنعت عظیم راه آهن می باشد. |
| طول متوسط این دوره 4 سال است و برنامه های درسی آن در 8 ترم برنامه ریزی می شود و دانشجویان موظفند140 واحد تعیین شده این مجموعه بانضمام 272 ساعت کاراموزی در واحدهای صنعتی راه آهن اخذ نمایند. | | طول متوسط این دوره 4 سال است و برنامه های درسی آن در 8 ترم برنامه ریزی می شود و دانشجویان موظفند140 واحد تعیین شده این مجموعه بانضمام 272 ساعت کاراموزی در واحدهای صنعتی راه آهن اخذ نمایند. |
| طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است . مدت هر واحد درس نظری 17 ساعت و عملی و آزمایشگاهی 34 ساعت و کارگاهی 51 ساعت است . | | طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است . مدت هر واحد درس نظری 17 ساعت و عملی و آزمایشگاهی 34 ساعت و کارگاهی 51 ساعت است . |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا | | ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1| علم و صنعت | | *| | | | 1| علم و صنعت | | *| | |
| || | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام درس| ردیف | نام درس | | ردیف| نام درس| ردیف | نام درس |
| 1| آزمایشگاه ترمودینامیک |2| آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات | | 1| آزمایشگاه ترمودینامیک |2| آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات |
| 3| آزمایشگاه فیزیک 1 |4| آزمایشگاه فیزیک 2 | | 3| آزمایشگاه فیزیک 1 |4| آزمایشگاه فیزیک 2 |
| 5| آزمایشگاه مبانی مهندسی برق |6| آزمایشگاه مقاومت مصالح | | 5| آزمایشگاه مبانی مهندسی برق |6| آزمایشگاه مقاومت مصالح |
| 7| آزمایشگاه مکانیک سیالات |8| ارتعاشات مکانیکی | | 7| آزمایشگاه مکانیک سیالات |8| ارتعاشات مکانیکی |
| 9| استاتیک |10| انتقال حرارت | | 9| استاتیک |10| انتقال حرارت |
| 11| برنامه سازی کامپیوتر |12| پلاستیسیته عملی و تغییر شکل فلزات | | 11| برنامه سازی کامپیوتر |12| پلاستیسیته عملی و تغییر شکل فلزات |
| 13| تاسیسات واگن و لکوموتیو |14| ترمودینامیک 1 | | 13| تاسیسات واگن و لکوموتیو |14| ترمودینامیک 1 |
| 15| ترمودینامیک 2 |16| تکنولوژی ساخت و تعمیر وسائط نقلیه ریلی | | 15| ترمودینامیک 2 |16| تکنولوژی ساخت و تعمیر وسائط نقلیه ریلی |
| 17| دینامیک |18| دینامیک حرکت قطارها | | 17| دینامیک |18| دینامیک حرکت قطارها |
| 19| راه آهن برقی |20| ریاضی 1 | | 19| راه آهن برقی |20| ریاضی 1 |
| 21| ریاضی 2 |22| ریاضی مهندسی | | 21| ریاضی 2 |22| ریاضی مهندسی |
| 23| زبان تخصصی |24| سیستمهای اندازهگیری | | 23| زبان تخصصی |24| سیستمهای اندازهگیری |
| 25| سیستمهای اتوماتیک قطارهای برقی |26| شبیه سازی لکوموتیو با کامپیوتر | | 25| سیستمهای اتوماتیک قطارهای برقی |26| شبیه سازی لکوموتیو با کامپیوتر |
| 27| شیمی عمومی |28| طراحی اجزاء 1 | | 27| شیمی عمومی |28| طراحی اجزاء 1 |
| 29| طراحی اجزاء 2 |30| طراحی بوژی | | 29| طراحی اجزاء 2 |30| طراحی بوژی |
| 31| طراحی ترمزهای قطار |32| طراحی سازه واگن و لکوموتیو | | 31| طراحی ترمزهای قطار |32| طراحی سازه واگن و لکوموتیو |
| 33| طراحی لکوموتیو |34| طراحی ماشینهای ریلی | | 33| طراحی لکوموتیو |34| طراحی ماشینهای ریلی |
| 35| طراحی موتورهای دیزل |36| طرح هندسی خط | | 35| طراحی موتورهای دیزل |36| طرح هندسی خط |
| 37| علم مواد و شناخت فلزات در راه آهن |38| فیزیک 1 | | 37| علم مواد و شناخت فلزات در راه آهن |38| فیزیک 1 |
| 39| فیزیک 2 |40| مباحث ویژه الکتریکی | | 39| فیزیک 2 |40| مباحث ویژه الکتریکی |
| 41| مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن |42| مبانی ماشینهای الکتریکی | | 41| مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن |42| مبانی ماشینهای الکتریکی |
| 43| مبانی مهندسی برق و الکترونیک |44| مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی | | 43| مبانی مهندسی برق و الکترونیک |44| مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی |
| 45| مبانی سیر و حرکت قطار |46| محاسبات عددی | | 45| مبانی سیر و حرکت قطار |46| محاسبات عددی |
| 47| مدیریت و اقتصاد حمل و نقل ریلی |48| معادلات دیفرانسیل | | 47| مدیریت و اقتصاد حمل و نقل ریلی |48| معادلات دیفرانسیل |
| 49| مقاومت مصالح 1 |50| مقاومت مصالح 2 | | 49| مقاومت مصالح 1 |50| مقاومت مصالح 2 |
| 51| مقررات عمومی حرکت |52| موتورهای احتراق داخلی | | 51| مقررات عمومی حرکت |52| موتورهای احتراق داخلی |
| 53| مکانیک سیالات |54| نقشه کشی صنعتی 1 | | 53| مکانیک سیالات |54| نقشه کشی صنعتی 1 |
| 55| کارآموزی 1 |56| کارآموزی 2 | | 55| کارآموزی 1 |56| کارآموزی 2 |
| 57| کارگاه تخصصی واگن |58| کارگاه تخصصی لکوموتیو | | 57| کارگاه تخصصی واگن |58| کارگاه تخصصی لکوموتیو |
| 59| کارگاه جوشکاری و ورقکاری |60| کارگاه ریختهگری | | 59| کارگاه جوشکاری و ورقکاری |60| کارگاه ریختهگری |
| 61| کارگاه ماشین ابزار و ابزار سازی |62| کنترل اتوماتیک | | 61| کارگاه ماشین ابزار و ابزار سازی |62| کنترل اتوماتیک |
| || | | || |
- | ! صنعت و بازار کار | |
| + | ! صنعت و بازار کار |
| فارغ التحصیلان این دوره میتوانند با آموخته های خویش عهده دار انجام طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها و تعمیر و نگهداری و راهبری در بخش عمده ای از صنایع آلات ((ناقله)) ریلی گردند از قبیل : | | فارغ التحصیلان این دوره میتوانند با آموخته های خویش عهده دار انجام طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها و تعمیر و نگهداری و راهبری در بخش عمده ای از صنایع آلات ((ناقله)) ریلی گردند از قبیل : |
| *کارخانجات لکوموتیو سازی | | *کارخانجات لکوموتیو سازی |
| *کارخانجات واگنهای مسافری | | *کارخانجات واگنهای مسافری |
| *کارخانجات واگنهای باری | | *کارخانجات واگنهای باری |
| *کارخانجات واگن پارس | | *کارخانجات واگن پارس |
| *کارخانجات وابسته به صنایع ((مترو)) | | *کارخانجات وابسته به صنایع ((مترو)) |
| *کارخانجات ماشین آلات روسازی راه آهن | | *کارخانجات ماشین آلات روسازی راه آهن |
| *مدیریت و راهبری امور مربوطه در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، راه آهن های شهری . راه آهن های خصوصی (راه آهن شرقی بنیاد و … ) راه آهن مجتمع ((فولاد)) مبارکه ، راه آهن ذوب آهن و.. | | *مدیریت و راهبری امور مربوطه در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، راه آهن های شهری . راه آهن های خصوصی (راه آهن شرقی بنیاد و … ) راه آهن مجتمع ((فولاد)) مبارکه ، راه آهن ذوب آهن و.. |