تاریخچه ی:
رشته الکترونیک شاخه فنی و حرفه ای
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| + | {picture=electro.jpg} |
| ! مقدمه | | ! مقدمه |
| دوره کارشناسی مخابرات و الکترونیک و الکترونیک دریایی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن تربیت کارشناس در زمینه شناخت نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره برداری و تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها و مدارهای مخابراتی و الکترونیکی دریایی است. دروس این دوره ترکیبی از درس عمومی، علوم پایه و دروس اصلی مهندسی برق و دروس تخصصی مخابرات و الکترونیک دریایی است که با توجه به نیازهای نیروهای دریایی جمهوری اسلامی و سایر ارگانهای دریایی برنامه ریزی شده است. | | دوره کارشناسی مخابرات و الکترونیک و الکترونیک دریایی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن تربیت کارشناس در زمینه شناخت نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره برداری و تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها و مدارهای مخابراتی و الکترونیکی دریایی است. دروس این دوره ترکیبی از درس عمومی، علوم پایه و دروس اصلی مهندسی برق و دروس تخصصی مخابرات و الکترونیک دریایی است که با توجه به نیازهای نیروهای دریایی جمهوری اسلامی و سایر ارگانهای دریایی برنامه ریزی شده است. |
| طول دوره و شکل نظام: | | طول دوره و شکل نظام: |
| طول متوسط این دوره 4 سال است و طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است مدت هر واحد درس نظری حداقل 17 ساعت و عملی و آزمایشگاهی 24 ساعت و کارگاهی حداقل 51 ساعت است. | | طول متوسط این دوره 4 سال است و طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است مدت هر واحد درس نظری حداقل 17 ساعت و عملی و آزمایشگاهی 24 ساعت و کارگاهی حداقل 51 ساعت است. |
| __ضرورت و اهمیت: __ | | __ضرورت و اهمیت: __ |
| ضرورت و اهمیت آموزش کارشناس در این رشته با توجه به موارد زیر روشن می شود. | | ضرورت و اهمیت آموزش کارشناس در این رشته با توجه به موارد زیر روشن می شود. |
| * تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در مشاغل تعمیرات و نگهداری تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی. | | * تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در مشاغل تعمیرات و نگهداری تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی. |
- | * تنوع سیستمهای مخابراتی و الکترونیکی در نیروهای دریایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کاربرد وسیع فن آوری جدید مخابرات و الکترونیک در دستگاههای مدرن موجود در واحدهای شناور رزمی و تدارکاتی مانند سیستمهای سلاح (توپخانه، موشک، سلاح های زیر سطحی)، رادارهای ردیاب، هدایت آتش، جستجوگر و ناوبری تجهیزات جنگ های الکترونیکی، سایت های دفاع ساحلی، ناوبری الکترونیکی و ... * توسعه روزافزون تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی در نیروی دریایی و سایر ارگانهای دریایی |
+ | * تنوع سیستمهای مخابراتی و الکترونیکی در نیروهای دریایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کاربرد وسیع فن آوری جدید مخابرات و الکترونیک در دستگاههای مدرن موجود در واحدهای شناور رزمی و تدارکاتی مانند سیستمهای سلاح (توپخانه، موشک، سلاح های زیر سطحی)، رادارهای ردیاب، هدایت آتش، جستجوگر و ((ناوبری ))تجهیزات جنگ های الکترونیکی، سایت های دفاع ساحلی، ناوبری الکترونیکی و ... * توسعه روزافزون تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی در ((نیروی دریایی)) و سایر ارگانهای دریایی |
| * فراهم آوردن زمینه های خود کفایی در تربیت کارشناس مخابرات و الکترونیک دریایی | | * فراهم آوردن زمینه های خود کفایی در تربیت کارشناس مخابرات و الکترونیک دریایی |
| * کمک به تحقیقات و پژوهش در زمینه های مختلف به منظور بازسازی و نوسازی تجهیزات و دستیابی به فن آوری مدرن و ساخت تجهیزات مورد نیاز. | | * کمک به تحقیقات و پژوهش در زمینه های مختلف به منظور بازسازی و نوسازی تجهیزات و دستیابی به فن آوری مدرن و ساخت تجهیزات مورد نیاز. |
| ! درسهای رشته | | ! درسهای رشته |
| |
| | | |
| | | | | |
| ||__سال دوم __ | | ||__سال دوم __ |
| ردیف |نام |درس نظری| عملی | | ردیف |نام |درس نظری| عملی |
| 1 |آزمایشگاه اندازه گیری الکتریکی| 0 |1 | | 1 |آزمایشگاه اندازه گیری الکتریکی| 0 |1 |
| 2 |آمادگی دفاعی| 2| 0 | | 2 |آمادگی دفاعی| 2| 0 |
| 3 |ادبیات فارسی (2) | 2| 0 | | 3 |ادبیات فارسی (2) | 2| 0 |
| 4 |اصول و اندازه گیری الکتریکی |2| 0 | | 4 |اصول و اندازه گیری الکتریکی |2| 0 |
| 5 |الکترونیک عمومی (1)| 2| 0 | | 5 |الکترونیک عمومی (1)| 2| 0 |
| 6 |تاریخ معاصر ایران| 2| 0 | | 6 |تاریخ معاصر ایران| 2| 0 |
| 7 |تربیت بدنی (2)| 0| 1 | | 7 |تربیت بدنی (2)| 0| 1 |
| 8 |تعلیمات دینی و قرآن (2)| 3| 0 | | 8 |تعلیمات دینی و قرآن (2)| 3| 0 |
| 9 |رسم فنی| 1 |1 | | 9 |رسم فنی| 1 |1 |
| 10 |ریاضی (2)| 4| 0 | | 10 |ریاضی (2)| 4| 0 |
| 11 |زبان خارجه (2)| 2 |0 | | 11 |زبان خارجه (2)| 2 |0 |
| 12 |زبان فارسی (2)| 2| 0 | | 12 |زبان فارسی (2)| 2| 0 |
| 13 |عربی (1/2)| 1| 0 | | 13 |عربی (1/2)| 1| 0 |
| 14 |مبانی برق |4 |0 | | 14 |مبانی برق |4 |0 |
| 15 |کارگاه الکترونیک مقدماتی| 0 |1 | | 15 |کارگاه الکترونیک مقدماتی| 0 |1 |
| 16 |کارگاه سیم کشی (1)| 0| 1 | | 16 |کارگاه سیم کشی (1)| 0| 1 |
| 17 |کارگاه مقدماتی مکانیک| 0 |1 || | | 17 |کارگاه مقدماتی مکانیک| 0 |1 || |
|
| |
|
| | | |
| | | | | |
| | | |
| | | | | |
| ||__سال سوم __ | | ||__سال سوم __ |
| ردیف |نام درس |نظری |عملی | | ردیف |نام درس |نظری |عملی |
| 1 |آزمایشگاه مبانی مخابرات و رادیو| 1 |2 | | 1 |آزمایشگاه مبانی مخابرات و رادیو| 1 |2 |
| 2 |الکترونیک عمومی (2) |4| 0 | | 2 |الکترونیک عمومی (2) |4| 0 |
| 3 |تربیت بدنی (3)| 0| 1 | | 3 |تربیت بدنی (3)| 0| 1 |
| 4 |تعلیمات دینی و قرآن (3)| 3| 0 | | 4 |تعلیمات دینی و قرآن (3)| 3| 0 |
| 5 |جغرافیای عمومی و استان| 3 |0 | | 5 |جغرافیای عمومی و استان| 3 |0 |
| 6 |ریاضی (3)| 1| 1 | | 6 |ریاضی (3)| 1| 1 |
| 7 |عربی (2/2)| 1| 0 | | 7 |عربی (2/2)| 1| 0 |
| 8 |مبانی دیجیتال | 2| 0 | | 8 |مبانی دیجیتال | 2| 0 |
| 9 |مبانی مخابرات و رادیو| 3| 0 | | 9 |مبانی مخابرات و رادیو| 3| 0 |
| 10 |مبانی و کاربرد رایانه | 1| 1 | | 10 |مبانی و کاربرد رایانه | 1| 1 |
| 11 |مدارهای الکتریکی (1)| 4| 0 | | 11 |مدارهای الکتریکی (1)| 4| 0 |
| 12 |کارآموزی| 2| 0 | | 12 |کارآموزی| 2| 0 |
| 13 |کارگاه الکترونیک عمومی |1 |2 || | | 13 |کارگاه الکترونیک عمومی |1 |2 || |
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| ! صنعت و بازار | | ! صنعت و بازار |
| زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : | | زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : |
| مونتاژکار سیستم های ((پیجینگ )) | | مونتاژکار سیستم های ((پیجینگ )) |
| تعمیر و راه اندازی سیستم پیجینگ | | تعمیر و راه اندازی سیستم پیجینگ |
| اپراتور رادیو و تلویزیون (اتاق فرمان) | | اپراتور رادیو و تلویزیون (اتاق فرمان) |
| نصب ماشین آلات صنعتی الکترونیکی | | نصب ماشین آلات صنعتی الکترونیکی |
| متصدی حفاظت سیستم های الکترونیکی | | متصدی حفاظت سیستم های الکترونیکی |
| متصدی نگهداری خطوط برق و ((تلگراف ))و تلفن | | متصدی نگهداری خطوط برق و ((تلگراف ))و تلفن |
| نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی ((الکترونیکی )) | | نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی ((الکترونیکی )) |
| متصدی کنترل کیفیت محصولات صنعتی ((Q.C)) | | متصدی کنترل کیفیت محصولات صنعتی ((Q.C)) |
| تعمیر و دستگاه های ((مخابرات))ی « صوتی و تصویری » | | تعمیر و دستگاه های ((مخابرات))ی « صوتی و تصویری » |
| و ..... | | و ..... |