| ~cbgc:#3399FF
~|~ ~cbgc:#3399FF ~|~ ~cbgc:#3399FF~|~ ~cbgc:#3399FF | | ~cbgc:#3399FF
~|~ ~cbgc:#3399FF ~|~ ~cbgc:#3399FF~|~ ~cbgc:#3399FF |
- | ~w:50%
تجربه امروزین همه ما نشان می دهد که با اعمال زور صرف ، نمی توان افراد را به تغییر نظر درونی شان مجبور ساخت . خصوصا که حتی رفتار ظاهری مردم ، نظیر حجاب را نمی توان بدون خواست واقعی اکثریت خود مردم تغییر داد . به همین جهت به نظر می رسد که آنچه موجب تغییر مذهب مردم ایران از اهل تسنن به تشیع گردیده است ، حاصل تحولاتی است که قرن ها به طول انجامیده است و ایرانیان به محبت خاندان اهل بیت گرایش یافته اند و این بستر و زمینه ای شده است تا با اعمال فشار بیرونی ، همان عامل بصورت تغییر مذهب نمایان گردد .
بعلاوه می توان گفت که بعد از حمله مغول و نابود شدن مظهر قدرت معنوی اهل تسنن ، یعنی خلافت بغداد ، به نوعی زمینه ای ایجاد شده بود تا مذهب تشیع و طرفداران و علما و دانشمندان آن ، بر بستری از محبت ائمه اطهار بتوانند در میان مردم این سرزمین جای پای خود را تثبیت نمایند .
هم چنین عواملی مشابه سبب شد تا طریقت های تصوف با محوریت دوستی خاندان پیامبر ص و توجه به قطب بودن ائمه شیعه ، خود را به عنوان یک نیروی مذهبی قدرتمند در جامعه تثبیت نمایند . بعلاوه هجوم ها و حمله های ترکان عثمانی و ازبکان – هر دو از اهل تسنن - و احیانا غارت های بوجود آمده ، بستری را فراهم می ساخت تا بتوان با تکیه بر عنصر تشیع بعنوان یک عامل وحدت بخش ، ترکیب همه این عوامل را بوجود آورد و هر چه بیشتر و درونی تر ، جامعه را به تغییر مذهب سوق داد . چراکه می توان انتظار داشت با صرف اعمال قدرت نظامی ، نمی توان مانع برانگیخته شدن احساسات عامه مردمی شد که به مقدسات شان توهین گردد . همین می تواند نشانه ای باشد از وجود یک پایگاه اجتماعی برتر و عالی تر ، که امکان برخورد با باقی مانده نیروهای اهل تسنن و یا به تعبیر نقل شده از شاه اسماعیل ، احیانا قلع و قمع کردن ، بدهد . ~|~
::منبع:CDایرانیا
تاریخ این دوره بر حسب مناطق جغرافیایی ایران بزرگ: 1.((ایران فعلی درعهد صفوی|ایران فعلی)) 2. ((افغانستان درعهد صفوی|افغانستان)) 3. ((عراق درعهد صفوی|عراق)) 4. ((آسیای میانه درعهد صفوی|آسیای میانه)) 5.((قفقاز درعهد صفوی|قفقاز)) 6. ((حجاز درعهد صفوی|حجاز)) ::~|~
~|~ ~rs:2 ~cbgc:#66FF66
::(( صفویه ))
((فرهنگ. هنر و معماری عهد صفویه |فرهنگ ))
((: اقتصاد و تجارت در عهد صفویه|اقتصاد))
((ویژگی های مذهبی ایران عصر صفویه |مذهب))
((نیروهای نظامی در عهد صفوی |نیروی نظامی ))
(( تصوف ))
پادشاهان عهد صفوی: ((شاه اسماعیل اول))((شاه طهماسب اول))((شاه اسماعیل دوم))((سلطان محمد خدابنده))((شاه عباس اول)) ((شاه صفی اول))((شاه عباس دوم)) ((شاه سلیمان))((شاه سلطان حسین)) ((شاه طهماسب دوم)) ((شاه عباس سوم)) ::~w:10% |
+ | ~w:50%
تجربه امروزین همه ما نشان می دهد که با اعمال زور صرف ، نمی توان افراد را به تغییر نظر درونی شان مجبور ساخت . خصوصا که حتی رفتار ظاهری مردم ، نظیر حجاب را نمی توان بدون خواست واقعی اکثریت خود مردم تغییر داد . به همین جهت به نظر می رسد که آنچه موجب تغییر مذهب مردم ایران از اهل تسنن به تشیع گردیده است ، حاصل تحولاتی است که قرن ها به طول انجامیده است و ایرانیان به محبت خاندان اهل بیت گرایش یافته اند و این بستر و زمینه ای شده است تا با اعمال فشار بیرونی ، همان عامل بصورت تغییر مذهب نمایان گردد .
بعلاوه می توان گفت که بعد از حمله مغول و نابود شدن مظهر قدرت معنوی اهل تسنن ، یعنی خلافت بغداد ، به نوعی زمینه ای ایجاد شده بود تا مذهب تشیع و طرفداران و علما و دانشمندان آن ، بر بستری از محبت ائمه اطهار بتوانند در میان مردم این سرزمین جای پای خود را تثبیت نمایند .
هم چنین عواملی مشابه سبب شد تا طریقت های تصوف با محوریت دوستی خاندان پیامبر ص و توجه به قطب بودن ائمه شیعه ، خود را به عنوان یک نیروی مذهبی قدرتمند در جامعه تثبیت نمایند . بعلاوه هجوم ها و حمله های ترکان عثمانی و ازبکان – هر دو از اهل تسنن - و احیانا غارت های بوجود آمده ، بستری را فراهم می ساخت تا بتوان با تکیه بر عنصر تشیع بعنوان یک عامل وحدت بخش ، ترکیب همه این عوامل را بوجود آورد و هر چه بیشتر و درونی تر ، جامعه را به تغییر مذهب سوق داد . چراکه می توان انتظار داشت با صرف اعمال قدرت نظامی ، نمی توان مانع برانگیخته شدن احساسات عامه مردمی شد که به مقدسات شان توهین گردد . همین می تواند نشانه ای باشد از وجود یک پایگاه اجتماعی برتر و عالی تر ، که امکان برخورد با باقی مانده نیروهای اهل تسنن و یا به تعبیر نقل شده از شاه اسماعیل ، احیانا قلع و قمع کردن ، بدهد . ~|~
/0/09/01IMAM24.JPG"> ::منبع:CDایرانیا
تاریخ این دوره بر حسب مناطق جغرافیایی ایران بزرگ: 1.((ایران فعلی درعهد صفوی|ایران فعلی)) 2. ((افغانستان درعهد صفوی|افغانستان)) 3. ((عراق درعهد صفوی|عراق)) 4. ((آسیای میانه درعهد صفوی|آسیای میانه)) 5.((قفقاز درعهد صفوی|قفقاز)) 6. ((حجاز درعهد صفوی|حجاز)) ::~|~
~|~ ~rs:2 ~cbgc:#66FF66
::(( صفویه ))
((فرهنگ. هنر و معماری عهد صفویه |فرهنگ ))
((: اقتصاد و تجارت در عهد صفویه|اقتصاد))
((ویژگی های مذهبی ایران عصر صفویه |مذهب))
((نیروهای نظامی در عهد صفوی |نیروی نظامی ))
(( تصوف ))
پادشاهان عهد صفوی: ((شاه اسماعیل اول))((شاه طهماسب اول))((شاه اسماعیل دوم))((سلطان محمد خدابنده))((شاه عباس اول)) ((شاه صفی اول))((شاه عباس دوم)) ((شاه سلیمان))((شاه سلطان حسین)) ((شاه طهماسب دوم)) ((شاه عباس سوم)) ::~w:10% |
|
1.((معماری درعهد صفوی|معماری)) 2.((علوم درعهد صفوی|علوم)) 3.((دین درعهد صفوی|دین)) 4.((فنون درعهد صفوی|فنون)) 5.((هنردرعهد صفوی|هنر)) 6.((شهرسازی درعهد صفوی|شهرسازی)) 7.((نژادها درعهد صفوی|نژادها)) 8.((مهاجرت هادرعهد صفوی|مهاجرت ها)) ~|~
1.((روش های پژوهش در آداب و رسوم گذشتگان )) 2.((فلسفه تاریخ )) ~|~ | |
1.((معماری درعهد صفوی|معماری)) 2.((علوم درعهد صفوی|علوم)) 3.((دین درعهد صفوی|دین)) 4.((فنون درعهد صفوی|فنون)) 5.((هنردرعهد صفوی|هنر)) 6.((شهرسازی درعهد صفوی|شهرسازی)) 7.((نژادها درعهد صفوی|نژادها)) 8.((مهاجرت هادرعهد صفوی|مهاجرت ها)) ~|~
1.((روش های پژوهش در آداب و رسوم گذشتگان )) 2.((فلسفه تاریخ )) ~|~ |