منو
 کاربر Online
266 کاربر online
Lines: 1-7Lines: 1-6
 {FANCYTABLE(border=0)}  {FANCYTABLE(border=0)}
 ~cbgc:#3399FF


~|~ ~cbgc:#3399FF ~|~ ~cbgc:#3399FF~|~ ~cbgc:#3399FF
 ~cbgc:#3399FF


~|~ ~cbgc:#3399FF ~|~ ~cbgc:#3399FF~|~ ~cbgc:#3399FF
-~w:50%


تجربه امروزین همه ما نشان می دهد که با اعمال زور صرف ، نمی توان افراد را به تغییر نظر درونی شان مجبور ساخت . خصوصا که حتی رفتار ظاهری مردم ، نظیر حجاب را نمی توان بدون خواست واقعی اکثریت خود مردم تغییر داد . به همین جهت به نظر می رسد که آنچه موجب تغییر مذهب مردم ایران از اهل تسنن به تشیع گردیده است ، حاصل تحولاتی است که قرن ها به طول انجامیده است و ایرانیان به محبت خاندان اهل بیت گرایش یافته اند و این بستر و زمینه ای شده است تا با اعمال فشار بیرونی ، همان عامل بصورت تغییر مذهب نمایان گردد .

بعلاوه می توان گفت که بعد از حمله مغول و نابود شدن مظهر قدرت معنوی اهل تسنن ، یعنی خلافت بغداد ، به نوعی زمینه ای ایجاد شده بود تا مذهب تشیع و طرفداران و علما و دانشمندان آن ،‌ بر بستری از محبت ائمه اطهار بتوانند در میان مردم این سرزمین جای پای خود را تثبیت نمایند .

هم چنین عواملی مشابه سبب شد تا طریقت های تصوف با محوریت دوستی خاندان پیامبر ص و توجه به قطب بودن ائمه شیعه ،‌ خود را به عنوان یک نیروی مذهبی قدرتمند در جامعه تثبیت نمایند .
بعلاوه هجوم ها و حمله های ترکان عثمانی و ازبکان – هر دو از اهل تسنن - و احیانا غارت های بوجود آمده ، بستری را فراهم می ساخت تا بتوان با تکیه بر عنصر تشیع بعنوان یک عامل وحدت بخش ، ترکیب همه این عوامل را بوجود آورد و هر چه بیشتر و درونی تر ، جامعه را به تغییر مذهب سوق داد .
چراکه می توان انتظار داشت با صرف اعمال قدرت نظامی ، نمی توان مانع برانگیخته شدن احساسات عامه مردمی شد که به مقدسات شان توهین گردد . همین می تواند نشانه ای باشد از وجود یک پایگاه اجتماعی برتر و عالی تر ، که امکان برخورد با باقی مانده نیروهای اهل تسنن و یا به تعبیر نقل شده از شاه اسماعیل ،‌ احیانا قلع و قمع کردن ، بدهد .
~|~


::منبع:CDایرانیا

تاریخ این دوره بر حسب مناطق جغرافیایی ایران بزرگ:
1.((ایران فعلی درعهد صفوی|ایران فعلی))
2. ((افغانستان درعهد صفوی|افغانستان))
3. ((عراق درعهد صفوی|عراق))
4. ((آسیای میانه درعهد صفوی|آسیای میانه))
5.((قفقاز درعهد صفوی|قفقاز))
6. ((حجاز درعهد صفوی|حجاز))
::~|~


~|~ ~rs:2 ~cbgc:#66FF66



::(( صفویه ))

((فرهنگ. هنر و معماری عهد صفویه |فرهنگ ))

((: اقتصاد و تجارت در عهد صفویه|اقتصاد))

((ویژگی های مذهبی ایران عصر صفویه |مذهب))

((نیروهای نظامی در عهد صفوی |نیروی نظامی ))

(( تصوف ))

پادشاهان عهد صفوی:
((شاه اسماعیل اول))((شاه طهماسب اول))((شاه اسماعیل دوم))((سلطان محمد خدابنده))((شاه عباس اول)) ((شاه صفی اول))((شاه عباس دوم)) ((شاه سلیمان))((شاه سلطان حسین)) ((شاه طهماسب دوم)) ((شاه عباس سوم)) ::~w:10%
+~w:50%


تجربه امروزین همه ما نشان می دهد که با اعمال زور صرف ، نمی توان افراد را به تغییر نظر درونی شان مجبور ساخت . خصوصا که حتی رفتار ظاهری مردم ، نظیر حجاب را نمی توان بدون خواست واقعی اکثریت خود مردم تغییر داد . به همین جهت به نظر می رسد که آنچه موجب تغییر مذهب مردم ایران از اهل تسنن به تشیع گردیده است ، حاصل تحولاتی است که قرن ها به طول انجامیده است و ایرانیان به محبت خاندان اهل بیت گرایش یافته اند و این بستر و زمینه ای شده است تا با اعمال فشار بیرونی ، همان عامل بصورت تغییر مذهب نمایان گردد .

بعلاوه می توان گفت که بعد از حمله مغول و نابود شدن مظهر قدرت معنوی اهل تسنن ، یعنی خلافت بغداد ، به نوعی زمینه ای ایجاد شده بود تا مذهب تشیع و طرفداران و علما و دانشمندان آن ،‌ بر بستری از محبت ائمه اطهار بتوانند در میان مردم این سرزمین جای پای خود را تثبیت نمایند .

هم چنین عواملی مشابه سبب شد تا طریقت های تصوف با محوریت دوستی خاندان پیامبر ص و توجه به قطب بودن ائمه شیعه ،‌ خود را به عنوان یک نیروی مذهبی قدرتمند در جامعه تثبیت نمایند .
بعلاوه هجوم ها و حمله های ترکان عثمانی و ازبکان – هر دو از اهل تسنن - و احیانا غارت های بوجود آمده ، بستری را فراهم می ساخت تا بتوان با تکیه بر عنصر تشیع بعنوان یک عامل وحدت بخش ، ترکیب همه این عوامل را بوجود آورد و هر چه بیشتر و درونی تر ، جامعه را به تغییر مذهب سوق داد .
چراکه می توان انتظار داشت با صرف اعمال قدرت نظامی ، نمی توان مانع برانگیخته شدن احساسات عامه مردمی شد که به مقدسات شان توهین گردد . همین می تواند نشانه ای باشد از وجود یک پایگاه اجتماعی برتر و عالی تر ، که امکان برخورد با باقی مانده نیروهای اهل تسنن و یا به تعبیر نقل شده از شاه اسماعیل ،‌ احیانا قلع و قمع کردن ، بدهد .
~|~

/0/09/01IMAM24.JPG">
::منبع:CDایرانیا

تاریخ این دوره بر حسب مناطق جغرافیایی ایران بزرگ:
1.((ایران فعلی درعهد صفوی|ایران فعلی))
2. ((افغانستان درعهد صفوی|افغانستان))
3. ((عراق درعهد صفوی|عراق))
4. ((آسیای میانه درعهد صفوی|آسیای میانه))
5.((قفقاز درعهد صفوی|قفقاز))
6. ((حجاز درعهد صفوی|حجاز))
::~|~


~|~ ~rs:2 ~cbgc:#66FF66



::(( صفویه ))

((فرهنگ. هنر و معماری عهد صفویه |فرهنگ ))

((: اقتصاد و تجارت در عهد صفویه|اقتصاد))

((ویژگی های مذهبی ایران عصر صفویه |مذهب))

((نیروهای نظامی در عهد صفوی |نیروی نظامی ))

(( تصوف ))

پادشاهان عهد صفوی:
((شاه اسماعیل اول))((شاه طهماسب اول))((شاه اسماعیل دوم))((سلطان محمد خدابنده))((شاه عباس اول)) ((شاه صفی اول))((شاه عباس دوم)) ((شاه سلیمان))((شاه سلطان حسین)) ((شاه طهماسب دوم)) ((شاه عباس سوم)) ::~w:10%
 


1.((معماری درعهد صفوی|معماری))
2.((علوم درعهد صفوی|علوم))
3.((دین درعهد صفوی|دین))
4.((فنون درعهد صفوی|فنون))
5.((هنردرعهد صفوی|هنر))
6.((شهرسازی درعهد صفوی|شهرسازی))
7.((نژادها درعهد صفوی|نژادها))
8.((مهاجرت هادرعهد صفوی|مهاجرت ها)) ~|~


1.((روش های پژوهش در آداب و رسوم گذشتگان ))
2.((فلسفه تاریخ ))
~|~
 


1.((معماری درعهد صفوی|معماری))
2.((علوم درعهد صفوی|علوم))
3.((دین درعهد صفوی|دین))
4.((فنون درعهد صفوی|فنون))
5.((هنردرعهد صفوی|هنر))
6.((شهرسازی درعهد صفوی|شهرسازی))
7.((نژادها درعهد صفوی|نژادها))
8.((مهاجرت هادرعهد صفوی|مهاجرت ها)) ~|~


1.((روش های پژوهش در آداب و رسوم گذشتگان ))
2.((فلسفه تاریخ ))
~|~
  ~|~ ~|~   ~|~ ~|~
 {FANCYTABLE}  {FANCYTABLE}

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 30 خرداد 1384 [16:54 ]   3   محمد رضا قدوسی      جاری 
 دوشنبه 30 خرداد 1384 [16:50 ]   2   محمد رضا قدوسی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 خرداد 1384 [16:45 ]   1   محمد رضا قدوسی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..