تاریخچه ی:
تاثیر بازی در رشد انسان
تفاوت با نگارش: 1
| + | {DYNAMICMENU()} |
| + | __واژهنامه__ |
| + | *((واژگان روانشناسی رشد)) |
| + | *((واژگان روانشناسی کودک)) |
| + | *((واژگان روانشناسی سالمندی)) |
| + | __مقالات مرتبط__ |
| + | *((اختلال در زبان آموزی)) |
| + | *((ازدواج)) |
| + | *((اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام)) |
| + | *((با کودک بدرفتار چه کنیم؟)) |
| + | *((بهداشت روانی)) |
| + | *((تفاوتهای فردی)) |
| + | *((تقویت خداباوری در کودکان)) |
| + | *((رشد بزرگسالی)) |
| + | *((روش آموزش خلاقیت)) |
| + | *((عشق و علاقه)) |
| + | *((عوامل بازدارنده خلاقیت)) |
| + | *((عوامل موثر در بازی)) |
| + | *((فرآیند کنترل و تشویق)) |
| + | *((پرورش اخلاق در فرزندان)) |
| + | *((پرورش خلاقیت)) |
| + | *((ویژگی افراد خود شکوفا)) |
| + | *((چگونه با فرزندان مشورت کنیم؟)) |
| + | __کتابهای مرتبط__ |
| + | *((کتابهای روانشناسی رشد)) |
| + | __[http://217.218.177.31/mavara/mavara-view_forum.php?forumId=45|انجمن روانشناسی]__ |
| + | __سایتهای مرتبط__ |
| + | *سایتهای داخلی |
| + | **[http://www.iranpa.org/|اانجمن روانشناسی ایران] |
| + | **[http://angosht.com/ravan.htm|تستهای روانشناسی] |
| + | **[http://iranpa.org/Page.asp?T_Pages=63|تازههای کتابهای روانشناسی ایران] |
| + | **[http://www.iranpa.org/|انجمن مشاوره ایران] |
| + | **[http://www.tehranpi.org/|انستیتو روانپزشکی تهران] |
| + | **[http://www.pcoiran.com/|سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران] |
| + | **[http://www.ircounseling.org/mainPage.aspx|انجمن مشاوره ایران] |
| + | **[http://www.iranianasp.org/|انجمن روانشناسی اجتماعی ایران] |
| + | **[http://www.riec.ac.ir/main.htm|پژوهشکده کودکان استثنایی] |
| + | *سایتهای خارجی |
| + | **[http://www.incops.de/|آشنایی با روانشناسی شناختی] |
| + | **[http://www.bbpp.de/inhaltrecht.htm|مرکزی برای اطلاعات گسترده در رابطه با روانشناسی] |
| + | **[http://userpage.fu-berlin.de/~health/world14.htm|اطلاعات پیرامون خودمدیریت] |
| + | **[http://www.psychotherapie.com/|سایتی بسیار جالب و پراطلاعات در زمینههای مختلف روانشناسی] |
| + | **[www.academyofct.org|آکادمی شناخت درمانی] |
| + | **[http://www.psychologyinfo.com/|اطلاعات روانشناسی] |
| + | **[http://psychcentral.com/|مرکز روانشناسی] |
| + | **[http://www.psychology.net/|شبکه روانشناسی] |
| + | **[http://www.spsp.org/|روانشناسی اجتماعی و شخصیت] |
| + | **[http://www.socialpsychology.org/|شبکه روانشناسی اجتماعی] |
| + | **[http://www.tregistry.com/|مشاوره آموزشی مدیریت] |
| + | **[http://www.unitar.org/|موسسه سازمان ملل برای تحقیقات و آموزش] |
| + | **[http://www.ed.uiuc.edu/eps/educetionaltheory/|نظریه های آموزشی] |
| + | **[http://en.wikipedia.org/wiki/Psychology|روانشناسی (ویکی پدیا)] |
| + | __گالری تصویر__ |
| + | *[http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_gallery.php?galleryId=39|گالری علوم] |
| + | **[http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_gallery.php?galleryId=28|گالری علوم اجتماعی] |
| + | body= |
| + | |~| |
| + | {DYNAMICMENU} |
| !((بازی و رشد جسمی)) | | !((بازی و رشد جسمی)) |
| بازی به عنوان وسیلهای مطمئن برای رشد کودکان ، عضلات را نیرومند میکند، ((استخوان|استخوانها)) را محکم و استوار مینماید، و بالاخره باعث تقویت ((حواس پنجگانه)) بویژه ((حس بساوای)) و ((حس بینایی)) میشود. | | بازی به عنوان وسیلهای مطمئن برای رشد کودکان ، عضلات را نیرومند میکند، ((استخوان|استخوانها)) را محکم و استوار مینماید، و بالاخره باعث تقویت ((حواس پنجگانه)) بویژه ((حس بساوای)) و ((حس بینایی)) میشود. |
| !بازی و رشد ذهنی | | !بازی و رشد ذهنی |
| بازی امکان تجربه و تعاملهای مستقیم با عوامل محیطی را برای کودک فراهم میکند. بازی نه تنها بر رفتارهای هوشمندانه و قابل مشاهده کودک اثر دارد، بلکه بر ((ساخت فیزیولوژیکی مغز)) او تاثیر غیر قابل انکار دارد. | | بازی امکان تجربه و تعاملهای مستقیم با عوامل محیطی را برای کودک فراهم میکند. بازی نه تنها بر رفتارهای هوشمندانه و قابل مشاهده کودک اثر دارد، بلکه بر ((ساخت فیزیولوژیکی مغز)) او تاثیر غیر قابل انکار دارد. |
| !((بازی و رشد عاطفی)) | | !((بازی و رشد عاطفی)) |
| میان 3 تا 7 سالگی ، کودک عواطف خود را آشکارا ابراز کرده ، به تدریج عواطف خود را شناسایی میکند. مسلما بروز ناگهانی ((خشم)) و ((ترس)) در کودکان میان 3 تا 7 ساله امری است عادی و ترس در کودکان این گروه سنی به علت ((نیروی تخیل)) بسیار فعال آنان است. دیگر اینکه مرتبا با اوضاع و موقعیتهای تازهای روبرو میشوند که برای آنان ناآشنا است. باید توجه داشت که بطور کلی محیطی که کودک در آن زندگی میکند و نوع تجربههایی که بدست میآورد و چیزهایی که یاد میگیرد، در کیفیت بروز عواطف کودک بسیار موثر است. | | میان 3 تا 7 سالگی ، کودک عواطف خود را آشکارا ابراز کرده ، به تدریج عواطف خود را شناسایی میکند. مسلما بروز ناگهانی ((خشم)) و ((ترس)) در کودکان میان 3 تا 7 ساله امری است عادی و ترس در کودکان این گروه سنی به علت ((نیروی تخیل)) بسیار فعال آنان است. دیگر اینکه مرتبا با اوضاع و موقعیتهای تازهای روبرو میشوند که برای آنان ناآشنا است. باید توجه داشت که بطور کلی محیطی که کودک در آن زندگی میکند و نوع تجربههایی که بدست میآورد و چیزهایی که یاد میگیرد، در کیفیت بروز عواطف کودک بسیار موثر است. |
| !((بازی و رشد اجتماعی)) | | !((بازی و رشد اجتماعی)) |
| بازی برای کودک معادل مطالعه بزرگسالان ، وسیلهای برای بیان احساسات کودکان و کشف روابط و ارضای آنان ، انواع بازی و ((اسباب بازی)) ، واژهها و کلمات و جملههای کودکان است. کودکان معمولا میان دو تا سه سالگی بازی با دیگران را آغاز میکنند. اما اگر ((استعداد ذاتی)) و علاقه اجتماعی آنان رشد نیافته باشد، با دیگران سازگار نخواهند شد و علاقهای به حفظ ((روابط اجتماعی)) و شرکت در بازی کودکان نخواهند داشت. کودک از طریق بازی و همانند سازی و تقلید از رفتارهای بزرگسالان نه تنها رفتارهای اجتماعی را تمرین میکند، بلکه باز فرصتی است برای اصلاح و گسترش شیوههای رفتاری کودکان ، بخصوص رفتار اجتماعی آنان است. از این طریق کودک ((شهامت)) داخل شدن در اجتماع را کسب میکند و فرا میگیرد که چگونه میتوان در اجتماع زیست و مسئولیت پذیرفت. همچنین روشهای مختلف مبارزه با مشکلات و پیدا کردن راه حل همان مشکلات را میآموزد. | | بازی برای کودک معادل مطالعه بزرگسالان ، وسیلهای برای بیان احساسات کودکان و کشف روابط و ارضای آنان ، انواع بازی و ((اسباب بازی)) ، واژهها و کلمات و جملههای کودکان است. کودکان معمولا میان دو تا سه سالگی بازی با دیگران را آغاز میکنند. اما اگر ((استعداد ذاتی)) و علاقه اجتماعی آنان رشد نیافته باشد، با دیگران سازگار نخواهند شد و علاقهای به حفظ ((روابط اجتماعی)) و شرکت در بازی کودکان نخواهند داشت. کودک از طریق بازی و همانند سازی و تقلید از رفتارهای بزرگسالان نه تنها رفتارهای اجتماعی را تمرین میکند، بلکه باز فرصتی است برای اصلاح و گسترش شیوههای رفتاری کودکان ، بخصوص رفتار اجتماعی آنان است. از این طریق کودک ((شهامت)) داخل شدن در اجتماع را کسب میکند و فرا میگیرد که چگونه میتوان در اجتماع زیست و مسئولیت پذیرفت. همچنین روشهای مختلف مبارزه با مشکلات و پیدا کردن راه حل همان مشکلات را میآموزد. |
| !((بازی و رشد شخصیت)) | | !((بازی و رشد شخصیت)) |
| بازی در شخصیت سازی و رشد کودک تاثیر فراوان دارد. بازی وسیله کسب تجربههای پرارزشی است که کودکان در خلال آن از جهت احساسی ، اجتماعی و روانی رشد میکنند. الگوهای رفتاری آنان در بازی شکل میگیرد. این الگوها در سراسر عمر کودک سرمشقی مفید برای او خواهد شد. کودک به مدد بازی الگوهای بیشمار و درهم پیچیده و ظریف زندگی آدمی را در مییابد. آن را تجربه و تمرین میکند و رابطه میان این الگوها را میسنجد، تا آنها را فراگیرد. از آن جهت که ناگزیر است در سنین بزرگسالی با آنها روبرو شود و در جامعه آدمیان زیست کند. | | بازی در شخصیت سازی و رشد کودک تاثیر فراوان دارد. بازی وسیله کسب تجربههای پرارزشی است که کودکان در خلال آن از جهت احساسی ، اجتماعی و روانی رشد میکنند. الگوهای رفتاری آنان در بازی شکل میگیرد. این الگوها در سراسر عمر کودک سرمشقی مفید برای او خواهد شد. کودک به مدد بازی الگوهای بیشمار و درهم پیچیده و ظریف زندگی آدمی را در مییابد. آن را تجربه و تمرین میکند و رابطه میان این الگوها را میسنجد، تا آنها را فراگیرد. از آن جهت که ناگزیر است در سنین بزرگسالی با آنها روبرو شود و در جامعه آدمیان زیست کند. |
| !طبقه بندی بازی از دیدگاه پیاژه | | !طبقه بندی بازی از دیدگاه پیاژه |
| ((ژان پیاژه)) روان شناس سویسی ، بازیهای کودکان را به سه گروه طبقه بندی کرده است. این طبقه بندی از سایر طبقه بندیهایی که دیگران کردهاند، کاملتر و اساسی تر است. | | ((ژان پیاژه)) روان شناس سویسی ، بازیهای کودکان را به سه گروه طبقه بندی کرده است. این طبقه بندی از سایر طبقه بندیهایی که دیگران کردهاند، کاملتر و اساسی تر است. |
| #بازیهایی که جنبه تمرینی دارند و از هر ساختاری بیبهرهاند.
| | #بازیهایی که جنبه تمرینی دارند و از هر ساختاری بیبهرهاند.
|
| #بازیهای سمبلیک از یک سال و نیمگی آغاز میگردد و چند ماهی به اوج خود میرسد. سپس رو به کاستی مینهد تا بالاخره نزدیک به 9 سالگی به آخرین مرحله کاهش مییابد.
| | #بازیهای سمبلیک از یک سال و نیمگی آغاز میگردد و چند ماهی به اوج خود میرسد. سپس رو به کاستی مینهد تا بالاخره نزدیک به 9 سالگی به آخرین مرحله کاهش مییابد.
|
| #بازیهای با قاعده که از سه و نیم سالگی آغاز میشود و چند ماه پس از ده سالگی به اوج میرسد. این بازیها همچنان تا دوره نوجوانی و پس از آن در اوج باقی میمانند.
| | #بازیهای با قاعده که از سه و نیم سالگی آغاز میشود و چند ماه پس از ده سالگی به اوج میرسد. این بازیها همچنان تا دوره نوجوانی و پس از آن در اوج باقی میمانند.
|
| !((بازی درمانی)) | | !((بازی درمانی)) |
| بازیها برای درمان کودک ، وسیله خوبی در دست درمانگران خواهد بود. درمانگر میتواند با بررسی انواع بازیها و مشاهده کودک هنگام بازی به دنیای او وارد شود و او را بهتر بشناسد و به ((مشکلات رفتاری)) وی پی برد. | | بازیها برای درمان کودک ، وسیله خوبی در دست درمانگران خواهد بود. درمانگر میتواند با بررسی انواع بازیها و مشاهده کودک هنگام بازی به دنیای او وارد شود و او را بهتر بشناسد و به ((مشکلات رفتاری)) وی پی برد. |
| !انواع بازی درمانی | | !انواع بازی درمانی |
| #__((بازی درمانی با روش مستقیم)) :__ در این نوع بازی درمانگر باید رفتاری صبورانه و در محدوده واقعیتها داشته باشد و به هدف بازی و نحوه استفاده کودک از آن توجه نماید. بدین منظور درمانگر ممکن است بر حسب مورد و تشخیص خود ، شریک در بازی باشد و یا جزئی از نمایش سمبولیک و یا اصلا یکی از شخصیتهای بازی کودک باشد.
| | #__((بازی درمانی با روش مستقیم)) :__ در این نوع بازی درمانگر باید رفتاری صبورانه و در محدوده واقعیتها داشته باشد و به هدف بازی و نحوه استفاده کودک از آن توجه نماید. بدین منظور درمانگر ممکن است بر حسب مورد و تشخیص خود ، شریک در بازی باشد و یا جزئی از نمایش سمبولیک و یا اصلا یکی از شخصیتهای بازی کودک باشد.
|
| #__((بازی درمانی با روش غیر مستقیم )) :__ در این روش درمانگر در تعیین نوع بازی و کیفیت آن دخالتی نداشته و همه چیز بر عهده کودک گذاشته میشود. با این شیوه احساسات کودک پدیدار میشود و کودک شخصا با آن روبرو میگردد. با این شیوه او میآموزد که احساسات و عواطف و رفتار خود را مهار کند و آنچه را که موجب رنج وی میگردد، به کنار افکند و در واقع به سبک سازی یا ((تضعیف عاطفی)) برسد. | | #__((بازی درمانی با روش غیر مستقیم )) :__ در این روش درمانگر در تعیین نوع بازی و کیفیت آن دخالتی نداشته و همه چیز بر عهده کودک گذاشته میشود. با این شیوه احساسات کودک پدیدار میشود و کودک شخصا با آن روبرو میگردد. با این شیوه او میآموزد که احساسات و عواطف و رفتار خود را مهار کند و آنچه را که موجب رنج وی میگردد، به کنار افکند و در واقع به سبک سازی یا ((تضعیف عاطفی)) برسد. |
| !مباحث مرتبط با عنوان | | !مباحث مرتبط با عنوان |
| *((بازی درمانی)) | | *((بازی درمانی)) |
| *((بازی درمانی با روش غیر مستقیم )) | | *((بازی درمانی با روش غیر مستقیم )) |
| *((بازی درمانی با روش مستقیم)) | | *((بازی درمانی با روش مستقیم)) |
| *((بازی و رشد اجتماعی)) | | *((بازی و رشد اجتماعی)) |
| *((بازی و رشد جسمی)) | | *((بازی و رشد جسمی)) |
| *((بازی و رشد شخصیت)) | | *((بازی و رشد شخصیت)) |
| *((بازی و رشد عاطفی)) | | *((بازی و رشد عاطفی)) |
| *((تضعیف عاطفی)) | | *((تضعیف عاطفی)) |
| *((حواس پنجگانه)) | | *((حواس پنجگانه)) |
| *((روان شناسی بازی)) | | *((روان شناسی بازی)) |
| *((عوامل موثر در بازی)) | | *((عوامل موثر در بازی)) |
| *((نیروی تخیل)) | | *((نیروی تخیل)) |
| *((مشکلات رفتاری)) | | *((مشکلات رفتاری)) |