تاریخچه ی:
ابو امیه حذیفه بن مغیره مخزومی
تفاوت با نگارش: 1
- | ابو امیه حذیفه بن مغیره مخزومی پر ا سمه، ا طایفه بنی مخزوم بوده ات. />ی ا برگا و ی ای با نف نی مزوم بود که ب اکه در ((دامب)) ه یابر اسلا ( ) اا کرد، وی داری چد زند و که مشهوررین نها« ((ا ))» ست که می یار کرم صلی الله علیه و آله وسلم د د هی و د و تن از پران ابو امیه بود که در ((ن در)) در پاه مران ودند و که شدند. ر دیر ی، ا نی د ((گ ا)) ر اه مرکا کته شد. |
+ | ابو امیه حذیفه بن مغیره مخزومی ز زرگا شخصیت ه بانفو طایفه بنی مخزوم بود. همسرش عاکه، دختر ((حضرت عبدامطلب علیه اللام|عبالمطلب))، عمه پیامبر اسام بود و ((م لمه)) همسر پیمبر اسام، یکی از فرزنش. زهیر و معود دو تن از پسران ابو امیه بودند که در ((جنگ بر)) ر سپاه مرکان کشته شدن. پر دیگر وی، هشام، نیز در ((نگ حد)) در سپا مرکا بو و کت شد. روزی که ریش دربار نصب ((حجرالاس)) ا هم ااف پیا کردند، ابوامیه که از همه مردان قری پیرتر بد ینهاد کد که اولین کی را که از در مسجد وارد شد به عنوان حَکَم و داور پذیرند. قریشیان پینهاد وی را ب تا ذیرفتند، و نستین کسی که ز در در آد، ((حضرت حم مطفی صی اله لیه و له|حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم)) بود. همه ا ید او خوشنود دند و ه کم وی ت دد. سول خدا به چهار تن از زرگان ((قریش)) یعنی ((عتبه بن ربیعه))، ابوذمعه، ابو امیه بن مغیره و عبداله ن سهمی دستور دد حجر را ر پارچهای ذارند و چهر گوه آن را بیرند و بلند کنن. نگاه خودش آن را بر دیوار نصب نمود. اطعات بیشتری ز زندی ابو امیه ر دست یست، نها ب نظر مسد و ق ا ((عثت ضرت مد صلی الله علیه و آله|بعثت پیامر اس)) ز دیا فته باشد. |
- | در آن روز که قریش درباره نصب ((حجرالاسود))، اختلاف کردند، ابو امیه که از همه مردان قریش پیرتر بود پیشنهاد کرد که تا هر که نخست از در مسجد در آمد به عنوان حَکَم و داور بپذیرند. پیشنهاد وی را قریش به اتفاق پذیرفتند. و نخستین کسی که از در آمد، حضرت محمد امین صلی الله علیه و آله وسلم بود. چون او را دیدند، همگی خرسند شدند و به حکم وی تن دادند.
به روایت مسعودی و ابن سعد، رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به چهار تن از بزرگان ((قریش)): عتبه بن ربیعه، ابوذمعه، ابو امیه بن مغیره و عبدالله بن سهمی دستور داد تا چهار گوشه جامه را بگیرند و بلند نمایند و آنگاه حضرت سنگ را بر دیوار نصب نمود. > آگاهی دیگری از زندگی ابو امیه در دست نیست. به نظر می رسید که وی قبل از بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از دنیا رفته باشد .
منابع :
>جمهزه انساب العرب ،ص 146 - 144 ؛ > >الطبقات ،ج 1، ص 146 ؛ > >مروج الذهب ، ج 2، ص 279 ؛ > >سیره ابن هشام ، ج 1 ، ص 209، |
+ | منابع: جمهزه انساب العرب، ص 146 - 144؛ الطبقات، ج 1، ص 146؛ مروج الذهب، ج 2، ص 279؛ سیره ابن هشام، ج 1، ص 209، |