منو
 صفحه های تصادفی
سلطان مراد آق قویونلو
مراتب امر به معروف و نهی از منکر
اثرات متقابل الکترونها و اصل پاولی
Silver
آلانیت
تولید انبوه و فعالیتهای زنان
کاربر:مرادی فر
سیستم اداری و حکومتی در عهد فتحعلیشاه
مفسر فرمان
درختانی در بهشت به نام حسن و حسین
 کاربر Online
485 کاربر online
تاریخچه ی: انسان و دنیا

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-11Lines: 1-122
-ا�ام با�ر(�)رای �رک��ی و ر��یدگی � م�ار� خود بیرون �ده بود �واس�ة �ربهی و �ستگی ب� کمک �ن� ن�ر ک ا�را�ش ودند �اه میت. �ر اینال �ردی بنا� م�د �ن منک� که ا�هاد �باد �د � ت�ا�ا� به نوا�ی �یرون �دین� آ�ده �ود اما� را در �ن �ال دی� در هن� آ�د که �ر این مرد �ی� (ا�ام) د�یا را پی�جویی می�کند. و بر �ن ش� که ا�ام را ن�ی�تی ک�د.س ن�یک � به اما� سلا�اد.�:یا �زاوار ا�ت م�د �یفی چو� شما در �ب د��یا بیرونید �ن �م در �نینقتی و در چنین گ�مایی� ا�ر �دای ن�وا�ت� در �مچ� ح��ی مر� شما فرا ر�د چه وض�ی برای شما �دید �واهد �م� شایسته شما نی�ت ک� دن�ال دنیا بروید و متحمل �نج و �مت شوید؟
ا�ا�ا�ر د�ها را ا� دو�ان خود برداش� و به دیوار تکیه زد و گ�: «ا�ر من در همین �ال �می� در ح�با�ت و ان�ا� و�یفه از �ن�ا ر�ته ام.یرا ای� کار ین �اع� بند�ی است.و �یال ک�دی �ه �بادت من�ر به ��کر �نماز �دعا � ر�ه ا��. من �دگی و خر�ارم. ا�� کار نکنم و �حمت نک�م. باید د�ت �اجت به �ی تو و ام�ال تو دراز ک�. من در � رز� می روم که احتیا� خود را از کس و ناکس �ب �نم. و��تی �اید ا�رار�ید� مرگ �رسان با��م که در �ال م�یت و خلا�کاری و ت�ل� فر�ان الهی �اش�. نه �ر چنی�الی که در �ال ا�ا�ت امر خدا هستم. که مرا مو�رده بار دو� دیگران نباشم و رز�ودم را خود� تح�ی�نماهد با شنیدن این �ب�ا�وجه اشتباه �ود � و ف�می� که �اه �ی را می‌�یمو�ه.
+در ای�جا مقدمتا باید �طلبی ر��اطر نشان کنیم�ا منظور ک��ملا روشن گر�د :
V{maketoc}

!غرا
یز�سان

^__~~brown:بشر
م��کوم است از غر��یز خود پیروی کند .�ر �جود بشر غرایزی نهاده شده‏ تا او را به سوی هدفی ک�ر متن خلقت منظور اس�� ب�شاند . ا�بته مقصود این نیست که بشر چشم بسته باید تابع غرایز خود�اشد ، مقصود این است �ه‏ وجو� غرایز ، عبث �یست ، نمی توا� آنه� را نادید� گرفت ،�می توان �نها را �همل گذاش�و نباید ��ه معارضه و مبارزه کلی �ها پرداخت . ~~__^

رایز را باید�صلاح و تعدیل �� رهبری کرد ، که این مطلب دیگری است .

مثلا در ا
نسا� تم��ی� به فرزند ه�ت . این تمای� امر کو��کی نی ، از شاهکارهای �لقت�لهی ا��ت . ا�ر ای�مایل نبود ، خلقت ادامه نمی ی�ت‏ . منتها در کارخا�ه خلقت این ای به صورت یک ام� لذیذ ویرین در کام هر حیوانی ریخت� شده است تا هر نسلی‏ در خدمت نس آیده �ویش باشد و از این خدمت نیز لذت ببرد .

ای� علاقه‏ را تنها در ن�ل قبلی قرار نداده�ست . در انسان ، نسل بعد را نی� ب نسل‏ قبلی علاقمن� ��ر��انیده است ، اما نه �ه آ�� شدت که ��شترا به آینده‏ علاقمند کرده�ت . ای� علا��ه‏ها رمز پیوند��است .

یکی دیگر از غرایز بشری حس حقیقت جویی و دانش طلبی و کاوش است . ممکن است مردم را در زمانی موقت از تحق�ق و دانش و کاوش منصرف کرد ، اما برای همیشه نمی توان بر ��د روح حقیقت جویی و دانش طلبی بش�� قیام‏ کرد .

ا�� دوستی

از جمله غرایز ان��ان مال دوستی �ست . البته مال دوستی یک غریز�‏ مستقیم در اسان نی� ، یعنی اینچنین نیست که�ان�ال را به خاطر ما��‏ دوست بدارد و مورد علا��ه�و باشد �� ا�ن �ه�سب طبع و غریزه ، حوایج‏ م�دی زندگی خود را می‏خواهد رفع کند و در پا��ه‏ای اجتماعات م��نند ��تماع‏ ما وسیله رفع حوایج ، پول و ثروت است ا�ر ا�سان پو� داشته باشد کلید همه قفلها را در ��ست دارد � اگر نداشته باشد همه درا به رویش�سته‏ می‏ماند ��ز این ��ظر ، آدمی پول را به ع�وان کلید�مه قفلها از نظر مادیات‏ زندگی دوست می‏دارد .

هم
چنانکه گف�یم با یک امر طبی��ی و غریزی نمی توان مبارزه رد� بدین‏ معنی که برای همیشه نمی وان �ن را تعطی کرد هرچندم��� است در یک‏ �دت مح��د جامعه را ب�ان سو کشاند و هم ممکن است افرادی محدود ر�� برای‏ همیشه بدان سو�شا�د ، اما بشر و جامعه بشری را نمی توان از مقتضی�ت یکی‏ از غرایز برای همیشه منصرف کرد ، مثلا: />
__ ~~brown:ا
�کان ندارد که�توانیم همه افراد ��ا برای همی�ه ق�نع‏ کنیم که راضی شوند همه درها به رویشان بسته باشد و از آن کلید مرموز وجادویی به نام " پول " ی�� " ثروت " به عنوان یک شی‏ء �لید و منفور دوری گزینن�� . ~~__

ح
الا��ر با نام خدا و با نام دین ، با این غرایز مبارزه شود ، اگر تحت‏ نام و عنوان دین ، تجرد و رهبانیت مقدس شمرده شود و ازدواج پلیدی ، اگر تحت آن نام و عنوان ، جهل مو�ب نجات معرفی گردد و ��لم �بب گمراهی ، اگر با آن نام و عنوان ، ثروت و قدرت و تمکن مایه بدبختی شناخته شود و فقر و ضعف و دستنارسی مایه سعادت و خوشبختی ، چه عوارضی دست می‏دهد ؟

ا��سا��یا در �ظر ���ی�ی� که از طرفی تحت تأثیر جاذبه دینی و تلقینا��‏ دینی است و �ز طرف دی� تحت تأثیر جاذبه شدید این امور ، بالاخره یا این طرف را می‏گیرد یا آن طرف را و یا مانند بسیاری از مردم در کشاکش
�ین دو جاذبه گرفتار می‏شود ، از کسانی می‏شود که درباره‏شان گفته‏اند :

ی
ک دست به مصحفیم و یک دست به جام ::گه نزد حلالیم و گ��ی ن�د حرام::

روحیه مذبذب پیدا می‏کند : "
« لا الی هؤلاء و لا الی هؤلاء »" . ��ر واقع ، یک بیمار روانی درست و حسابی می‏شود با همه عوارض و آثارش .

^
~~darkorange:کار د
ین و�سالت�ین محو غرای��یست ، تعدیل و اصلاح و رهبری و حکوم�‏ �سلط بر آنها�ت . چون غرایز را نمی �وا� و ن�اید از ��ین برد � قهرا در اجت�اعاتی که با نام ��دا و دین و مذهب برای نابودی غرایز �یام می‏کنند و خداپر��تی را با زندگی� متضاد مع��فی �ی کنند ، خو� این معانی و مفاهیم عالی شکست می‏ورند و م�تریالیسم و سایر مک��بهای ضد خدایی و ضد دینی رواج می‏�یرد . ~~


^

ل
هذا�دون تردید باید گفت که زاهد مابان �هل هر محیطی که بدبختانه �ر ��یان خود ما هم زیاد�ستند از عوامل�هم گرایش �دم به ما��یگ�ی می‏باشند .

�اس� می‏گوید تعلیمات �لیسایی ، بشر را �ر میان دو بدبختی و حرم�ن قار می‏دهد :
ی
ا ب����ختی دنیا و حرمان از نعمتهای آن ، و ی� بدبختی و حرمان از آخرت و حور و قصور آن .

می‏گوید از نظر
کلی�ا انسان الزاما باید یکی از دو �دبختیا تحمل کند : یا به ��دبختی دیا تن دهد و خود را م��روم و منزوی نگه دارد و در مقابل در آخرت و جهان�ی��ر از ��ذت�ا بهره‏مند گ�دد ، یا ا��ر ��ست در دنیا از �عمتها و لذتها بهره‏مند باشد باید بپذیرد که در آخرت محروم خواهد ماند .

اولین سؤال و ایرادی
که بر این منطق وارد است از ناحیه منطق و توحید و خدا��ناسی است .

آخر چرا
خدا الزاما بشر را به تحمل یکی از دو بدبختی‏ محکوم کرده است ؟

چرا جمع میان د
و خوشبختی نا ممکن است

�گر خداوند بخیل است ؟ ! م�ر از خزانه رحمت او ک� می‏شود� !

!چه م
انعی دارد خدا �م خوشبختی دنیا را بر�ی ما بخواهد هم خوشبختی آخرت را ؟

ا
گر�دایی در کار است که از وجود و قدرت غیر متناهی لبریز ا��ت ، بایستی سعادت کامل‏ ما را بخواهد� و ا��ر ��عادت کامل م��ا می‏خواهد ، هم خوشبختی دنیای ما را می‏خواهد و هم خوشبختی آخرت ما را .

برتراند راس
ل از کسا��ی است که این تعلیم کلیسایی سخت او را آزار می‏داده است و شاید این ت�لی�ثیر فراانی در گرایشهای �د خدایی و ضد دینی او داشت� است .

کسا
نی که ��ین فکر را تبلیغ�رده و می‏ک��ند ، خیا ک�ده‏اند که علت اینکه در ��ین یک سلسله چیزها از قبیل شرا�� و قما�� و زنا و ظلم و غیره نهی شده‏ این است که این امور سعادت و خوشبختی و بهجت می‏آورد و دین با خوشی و بهجت مخالف است و خدا خواسته او در دنیا خوشی و سعادت و مسرت نداشته‏ باشد تا بتواند در آخرت خوشبخت باشد ! و حال اینکه امر ، درست برعکس‏ این است .

!علت حرا
مها و �الها />
این جلو
�یریها و محدودیتها به خاطر این است که این امور موجب بدبختی‏ و �یرگی زن���ی می‏گردد . اگر خدا گفت شراب مخور ، معنایش این نیست که‏ اگر شراب بخوری در دنیا خوشبخت می‏شوی و خوشبختی دنیا با خوشبختی آخرت‏ ناسازگار است ، ب�که چون�راب موجب بدبختی است ، هم در دنیا و هم در آخرت از آن جلوگیری شد� است .

__~~orange:تمام م
ح��مات ای�نین اند ، یعنی: اگر موجب�دبختی نبودند حرام نمی شدند ~~. __

و
همچنین در مورد واجبات ، یعنی:

__ ~~orange:واجبات چون موجب خو
شبختی هستند و در همین زندگی دنیا نیز اثر نیک دارند� واجب �ه‏ان� ،�ه �ینکه واجب‏ شده‏اند تا قدری از خوشبختی دنیا بکاهند . ~~__

ق
�آن با کمال صراحت فواید و م�لح واجبات و مضار و مفاسد �حرمات را توضی� می‏دهد . م�لا در دو آیه نی�خشی نماز و روزه را بیان می��کند � ی‏فرماید :

__~~green:« استعین
و�� بالصبر و الصلاه و انها لکبیره الا علی الخاشعین » ~~__ ( بقره / . 45)
   
 +__~~green: از شکیبایی و نماز کمک جویید و آن نماز بسی سنگین است مگر برای‏ خشوع پیشگان . ~~__
 +و درباره روزه می‏فرماید :
 +__~~green:« یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم‏ لعلکم تتقون »~~ __( بقره / . 183 )
 +__~~green:ای کسانی که ایمان آورده‏اید ! روزه بر شما نوشته شده است ، همچنانکه‏ بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد ، شاید که با تقوی شوید . ~~__
 +یعنی نماز بخوانید و روزه بگیرید تا روحتان نیرومند گردد و اخلاق زشت‏ از شما زدوده شود . نماز و روزه نوعی کار و عمل و نوعی تمرین و تربیت‏ اند که جلوی فحشاء و کارهای زشتتان را می‏گیرند .
 +در این تعلیمات ، نه تنها مسائل زندگی و مسائل معنوی را با یکدیگر متناقض نمی داند ، بلکه مسائل معنوی را وسیله سازش بیشتر با یک محیط زندگی سعادتمندانه معرفی می‏کند .
 +تعلیمات خلاف حقیقت برخی مبلغین ، موجب گشت که مردم از دین فراری‏ شوند و خداشناسی را مستلزم قبول محرومیت و تحمل بدبختی و ذلت این جهانی‏ بپندارند .
 +منبع : علل گرایش به مادیگری
 +نویسنده : استاد مرتضی مطهری
 +صفحه 164
 +مراجعه شود به:
 +*(( متصوفه))
 +*(( طلب دنیا))
 +*((اخلاق و دنیاپرستی ))
 +*((تفسیر غلط از زهد و ترک دنیا ))
 +*((حقیقت رابطه دنیا و آخرت))
 +*((کاربردهای مختلف دنیا در قرآن))
 +*((بردگان و آزادگان))
 +*((حقیقت زهد))
 +*((دنیا مزرعه آخرت))
 +*((خداپرستی یا زندگی))
 +*((امام علی علیه السلام و نامرغوب ترین خرما )) و ((پرهیز از تکلف))
- ماخذ: بحار‌الانوار ج 11صفحه: 82 داستان راستان صفحه: 78-76 
-(( متصوفه)) 
-(( طلب دنیا)) 
-((اخلاق و دنیاپرستی )) 
-((تفسیر غلط از زهد و ترک دنیا )) 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [15:56 ]   14   یاسر ناظم نیا      جاری 
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [13:49 ]   13   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [13:48 ]   12   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [13:46 ]   11   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 28 تیر 1384 [16:54 ]   10   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 دوشنبه 27 تیر 1384 [13:17 ]   9   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 19 تیر 1384 [17:01 ]   8   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 19 تیر 1384 [16:54 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 29 خرداد 1384 [15:23 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 29 خرداد 1384 [15:20 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 12 خرداد 1384 [13:35 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 خرداد 1384 [04:41 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 بهمن 1383 [05:06 ]   2   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 بهمن 1383 [04:35 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..