منو
 کاربر Online
716 کاربر online
تاریخچه ی: صله رحم

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-52Lines: 1-53
-یکی از دستورات موکد ((دین مبین اسلام ))، «ص�ه رحِم» است که یکی از مهم ترین آداب اجتماعی است که با ��کل گیری صحیح آن، ریشه بسیاری از کمبودها و نیازها ��کید می ود.
صله به معنای وصل است، �نایه ا� احسان و ا�هار ع�وفت و رفق و ر�ایت �ال.
+یکی از دستورات موکد ((دین مبین اسلام)) � یکی از مهم ترین آداب اجتماعی «صله رحِم» است که با ��مل صحیح به آن، ریشه بسیاری از کمبودها و نیازها �� بی� میود.
صله به معنای وصل است، و در اصطلاح به احسان و اظهار عطوفت و رعایت حال دی�ران گفته می‌شود.
رحِم به معنی ج
ایگاه اول�د است و در اصطلاح به مادر گفته می‌شود. و صله رحم یعنی رسیدگی و احسان به افرادی که با انسان، مادرِ مشترک داشته باشند؛ مانند عمو، عمّه، دایی� خاله و فرزندان آنها.
صله
رحم از دستورات ع��م و پرمنفعت اسلام است و کنیه های خانوادگی را از بین می‌برد:
((حضرت امام جع
فر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) فرمود:«صله ر��م کن، حتی اگر با دادن یک لیوان آب به نزدیکانت �اشد. بهترین صله رحم بازداشتن خویش است از آزار آنها.»
-ر��ِم�ه معنی �ایگاه اولاد � کن�یه از مادر است، بنابراین �له رحم یع�ی رسیدگی و احسان به ا��ادی ک� با انسان، یک مادرِ�شترک داشته باشند؛ مانند عمو،عمّه، د��یی، خاله و فر��دان آنه�.
�لبته ما�ر مشترک به مای مادر� است که �ود به ذهن ب�د و� عُرف �نها را �زن ��ادر بدا��نا��ّا مادر مشترکسیار�ر� چه بسا �یله ای را شام�� گردد.
صل
ه رحم از دستورات عام و پ�نف�ت ا�ل��م�ست و کینه ه�ی خانوادگی را از بی�� می�رد و در رو�یا� ا��م�� �ه � تأکید فراوان شده است.
+((حضر�می�ال�منین �لی ع�یه ا�ام))رمودله ر� کنیتی ا�ر به �ام�ک�دن ب�د />((ر� ا��ین ��ی ا�ا��|امام �سین���ه ا�لام)) فرم�دهر کس می‌خو� ا�ل�ه ��أخیر بی�د و رو����ا� زیا�� ش�د، ��له ��ح کند.»
-1- ((حضرت ام�م �فر صاد علیه �لسل��م|�مام صاد علیه �لسلام ))فرمود: « صله رحم کن ولو به �ر�ی از �ه�رین �له رحم �ا�دا�تن خوی� ا�ت از ا�ی�ت ��نها.» +((حضرت م�مد مفی صلی ا��له علیه وله|رسول ا صلی ا��له علیه وله سلم)) فرمود:«مردی فقط از عمرش سه سال مانده ولی صله رحم می‌کند و خداوند سی سال به ��مر��ضافه می‌کند؛ و مردی از ��م�ش سی سا م�نده �ما قطع رحم می‌کند و�داوند سه سال او را زنده نگه می دارد. __بحمدالله م�یشا�� و یثبت وعنده ام �لکتاب __ (سوره رعد آیه 39) (خداوند هر چه را که بخواهد محو می کن و هر چه را �خواهد، ثابت می‌گرداند؛ و در نزد او�ت حقی�ت کاب.)»
-2- ((حضزت ا�یرا�منین علی ��لیه ا�ام|امیرا�مؤمنینلیه �سلام ))فرمو��: « ارحام �ود را ��ه کی ولو �ه �لا� +و نیز �ر��:«نیکی �ه ��ر مادر له ��ح� حساب رو� قیام� را ��سای‌���ا��د
-3- ((�ضر�ام��سین عی��لا��|ا�ام �سین ی� اس��م)) ف�مود: « هر ک� می�و�د �ت��خیر ب��د و ر��زیش ����ا� گردد�س �ل� ر� کد.» +و نی� فرمو�:«ای می�ر! گمن �ی‌ک�م�یاد با��وامتسی��گی ی‌ک�ی.»
�یس� گف��:«بله. من وقتی در بازار ک��ر می‌ک�دم و درهم م�ی‌گ�فتمیک درهم آن را به عمّه�ا� می‌�ادم و یک در��مش ��ا به خاله��ام.»
�مام فرمود:«به خد�سم�جل ت دو بار ف�ا رسید �لی�ر بار تأخیر افتاد.»
-4- ((رت محمد�فی�ی�لله ع�یه و آله|رسول خدا صلی ا�له �یه وآله سلم ))�ود: «�ی�له ��م میکن� و فقط از عمرش�ه سالانده�� ��دا�ند�را �ی سال میکنو م��� �طع رحم میک�د و ا� ع�رش سی ��ال مانده �اون� آن را س�ل میکند، __�حمدالله مایا� و ی�بت وعنده ام�لکتاب __(�هعد�یه 39) (خداوند ه� چ� را که بخو��د محو میکند و ه� چه را بخاهد، ثا� میگر��ا�د و� ن�و�ت حقی��ت کتا�. ) +قرحم:
�حه مع��ای رسیدگی ��ک�د و محبت�دا�ت�ته نیکان �ست و امر �سیاراپسند� �ا� میو�، بطوری ک�در روایا� چینمده ��ت:«ا�ر �یکان �ما ا��تبا�ود را �ا � قع کدند،ا و� کنید؛�یرا گاه قا� ر��یی� ا��ت.»
-5- رسول خدا صی ال� علیه وله و سلم فرمود: « نیکی به پدر و مادر و صله رحم حساب را آسان میگرداند.»�پ این آیه را خواندن�: « و آنان�ه �له می�����د آ����ه را که�داوندم� ب�له �نها کرده و�ز پروردگارشان میترسند و از بدی حساب بیمناکند.» (رعد-21). +ا�یرال��ؤم�ین علیه �لسلام فرمود:«صله کنید � ارحام خود�چ� آنها �ا �م� کرده �اشند.»
-6-�ت فرمودند: « �ی می�ّر! من گم�ن میک�م �و زیاد به اقوامت ر�ی��گی یک�ی.»
�یس�� گ�ت: « بله فدایت شوم! من وق�ی نوجوان بو�م در با��ار کار �یکردم وو ��رهم م� میگتم، یک�هم آ�را ه عمّه �م میدادم و یک درهمشا باله ��. »
حضرت فرمو
د: « به خدا قسم �جل تو دو بار فرا رسید ولی ه� بار تأخیر افتاد.»

قطع رح�:
قطع رح� معنای رسی���ی نک و م�بت داشتن ��سبت به اقربای ن�یک است و بسیار مموم می �اشد،�یک� فرموده �ند: « ا�رحم�اا �ا �طع کرد، ش� و�ل کنی��؛یرا گناه قا��ع�ح�یر عظی�ست
+رسول فرمود:«((ر�ی��|بر�یل)) ی� اس� به من �ب� دا� ک�وی ((ه��|�شت))، �ا��له ه�ار �ا�اه ��یده می‌ود ولی ((ق�ق �دین| و�دین)) قا� ر�م و م�د �رده �نا�ر �ا نا��ند ش��ی�- نی �هین اندازه ا��ور��)
-7- امیرا�م�منین علیه ال�لام فرم�د: « ��له کنید با ار�ام خود، گرچه �نها با شما قطع کر� باشند.» +9- کنیز امام صادق علیه السلام می گوید:«امام در بستر بیماری � شهادت افتاده بود و گاهی از هوش می‌�فت. یک بار که به هوش آمد، فرمود به حسین بن علی بن علی - که پسر عموی پدر امام بود- هفتار دینار بدهید و به فل��نی، فلان مقدار و به فلانی، فلان مقدار بدهید.
به ا
ما� عرض کردمآیاه مردی بخشش می‌کنید که می‌خواست شما را به قتل برساند؟»
امام فرمو�:«آیا می‌خواهی من از آنها نباشم که خداوند �وص�ف�ر�ه است:« و کسانی که بنا به امر خدا صله می ��د و از پروردگارشان میترسند و از بدی حساب بیمناکند.» بله ��داوند بهشت را آفرید و آن را خوشبو ساخت و بوی بهشت تا هزار سال راه می‌رود ولی عاق والدین و قاطع ر�� آن بو را نمی‌شنوند.»
-8- رسول خدا صلی الله و �لیه وآله و �لم فرمود: « ((جبر�ی��|جبرئیل ))�لیه ا�ل�م ب من ر �اد کبوی ((بهش��|هشت ))� فاصله هزا� سال راهیده میشود ولی ((�قوق والدین|اق والدین ))و قاطع�م و مر��الخورده زناکار � را نخواه��د�نی�- یعنی�ه ای�ندازه از�هشت دورند. +در روایت ا��ت که «�گر بر�ی �یکی �ه � م�ر��جبور باشی هی�هازای �و سال را �یمای���� ��رو و این نیکی ا انجام�ه و بر��یله ر� ه� یکا�اه را ��ی کن
-9- کنی�مام صادق�لیه ��لسلام میگوید: « زمانی که�ضر� در �ستر بیماری � شهادت ا��تاده بودند و گا�ی مدهوش میشدند، یکبار که به هوش آمدند، �مودند: «�ه حسین ن عی بن علی - که پ�ر عموی پدر �ضرت�و�- �فتار دین��ر بدی�و ه فل�نی� فلان مقدار و به فلنی، �لان مقدا� ب��ید
�ضرت عرض کردم: « �یا� مر��یا و بخشش میکنید که اراده داشت شما را �ه ��تل برساند؟»
�ضر� فرمود: « �یا میخواهی من از آ�ه نباشم که خدا��ند فرمود: « ک�انی که �له میک��د�چه را ک�اوند امر�ه صله آنها که و� پ�وردگارشان میترسند و از بدی حساب�یمناکن�.» بله �وند ب ر��رید و آنرا خ�شب� ساخت و ��یه��ت� ه�ر سا راهیر�د�لی �اق و ��حو را �می�نوند.»
+صیه �سول خدا �ر� کر��:«م� ا�وا�ی دارم که به آن�حس�ن �ی‌کنم ولی آنه� مر��یت می‌کنن��.ی و�همیگ کاری به �ن�ا ندا��ته ب��ش
�م فرمود:«درینر�اوند همه شما را �ها�ی کند.»
ر� کرد:«پ چه کن��»
اما� فرمود:«بن ک� ک� را �وم �ا�ه �ش کن و با �ن ک� که �و � کر��هیوند و آن را کب� تو ��م ک�ده��. اگر چی� کی ��داوند�یوا�� بود.»
-10- د� رو�ی��« ب�ی نیکید� و مر ت� ��ل راه را �ی ک��! نی برای آن نیکی م�ور ب�ش� راهی ب�ر�ای دو سار� ب��یم��ییبری��یکی ر� ا�ا��) و ب�ای �له رحم تا یک سا��اه ر�� طی کن!» +رسول خد� فرمو��:«آی� می‌�و�هی ب�یم بهین ��خ�ادنی و �رت چیست��»
���ن�:«بله یا رسول الله
ف
رمود:«اخلاق کی است ک��ا آن ک�ه �ز او بریده آشتی کند، و به آن کس که او را م�وم کرده ب��خشد� و آن را که بر ا�تم کر��ه �بخشاید. و �ر ک بخ�اهد م��گب� ع�بی��تد رو�ی اش ا� شود، ب��ید تقوای �لهی را پیشه سازد �له ر��م کند.»
-11- �خصی خد�ت رسول خدا صلی الله و اله و سلم رسید و عرض کرد: « من اقوامی دارم که به �نه� احسان و ص�ه میکنم ولی�ه�را �ی�ت میکنند، میخواهم دیگر کا��ی به آنها نداشته �اشم.»
حضرت فرمود: « �یو��ت خداوند هم هم� شمارا رها میکند و د��ر میاندا��.
� کرد پس چه کنم
حضرت فرمود: به ��ک� که ترا �روم ساخته عطا ک و با آنکس که �ز تو ق کده �پیوند و آنرا که تو ظلم کر��ه، عفو کن و چون چنین ک�دی�دا��د�شتی��ان تو خواهد بود.»
+ رسول خدا عرض کردند به��ین ((صده و � با|�ه)) کدام ا�ت�»
فرمود:«��قهویاوندی که دشم��ی شما را در د� دا��هد. پس صله �حم به ��یا� عا� اس� و ��ید�واه� ر� نی�ا�����ود.»
-12 - رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: « آیا دلالت نکنم شما را به بهترین اخلاق دنیا و آخرت ؟»  
-گفتند: « چرا یا رسول الله!»  
-حضرت فرمود: « او کسی است که صله کند با آن کس که قطع کرده و عطا کند به آن کس که محروم کرده و ببخشاید آنرا که بر او ستم کرده و هر کس شادمان باشد از اینکه مرگش به عقب بیفتد و روزی اش واسع گردد، پس باید تقوای الهی را پیشه سازد و صله رحم نماید.»  
-13- به ر�دار� کرد�د: « بری ((�قه و دفع بلادقه ))کدا است؟»
رت ف�م��: «�دویشا�ن��ی ک�ل، �ش�نی �ا را ا�ه باشد� ��ه رحم �ه �ویا�، � ا��ت و تی شامل �ی��ود د��منان ان�ان �. »
+البته موار��ی و�ود ��ار� ک��ع رح�ازه داده شد� است:
مو�دی که ارتباط ف�می�ی �ا�سا کو مشرک یا ن��ق مو�ث����ذیری ��سان و افا��ن ه وادخطر�ک کف شرک و انحراف می گ�دد.
مواردی ک
ه ��فت و �مد با �م�ل�لو و گنهکا� مو��ب تایید اعمال �ی �ر دید ��ی���ان و جذب سایرین �ه وادی گناه می‌�و.
-14- امیرالمؤمنین ��لیه ال��م فرمو�: «. . . �کسست خود را ا��له به اق�ا� ب��ندد، ��س هم�ا�وا�ر��ز نیکی ه ��و�سته ا�.» +با این �ال��ع رحم ست و در این موا� به حداق�� رابط ب��ید کفایت کرد، ��ه ق� کلی مثا�� یک احوا��پر��ی�لفنی سالی��نه ��ی نا�.
 منابع:  منابع:
 معراج السعاده حاج محمد احمد نراقی. معراج السعاده حاج محمد احمد نراقی.
 بحارالانوار، ج 74، باب 3، از صفحه 87 تا 139. بحارالانوار، ج 74، باب 3، از صفحه 87 تا 139.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 02 شهریور 1384 [08:45 ]   7   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 02 شهریور 1384 [08:36 ]   6   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [12:25 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [05:41 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [05:38 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [05:36 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 06 خرداد 1383 [09:59 ]   1   ندا سعادتی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..