صدابرداری موضعی : میکروفن شخصی: برای دریافت صدای سخنران ،نوعی میکروفن الکترت کوچک گردنی و آویزان ، بسیار کاربرد دارد . این میکروفنها همیشه یا بهوسیله یک کابل بلند حامل با وسایل و تجهیزات صدا ارتباط دارند ،یا به یک فرستنده رادیویی کوچک که به کمربند بازیگر بسته شده است ،متصل است . فرستنده رادیویی یاد شده نیز ، با واحد گیرنده کوچکی که در محلی نزدیک بازیگر قرار دارد مرتبط است .( تصویر 1الف و ب و ج ) میکروفن رومیزی برای زمانی مفید است که شخصی پشت میزی بنشیند و دیده شدن میکروفن در قاب تصویر نیز پذیرفته شده باشد .(تصویر 2) میکروفن مشهور به ایستاده(stand mike) ، اغلب برای کارهای صحنهای مورد استفاده قرار میگیرد و معمولا میتوان در صورت لزوم میکروفن را از پایه جدا کرد ، به دست گرفت و برنامه را اجرا کرد .( بیشتر برای خوانندگان و گردانندگان صحنه مورد نیاز است ) میکروفن روی پایه ،هنگام ضبط برنامههای موسیقی استفاده میشود .(تصویر3) میکروفن دستی که به علت شباهت به باتون پلیس ، بیشتر به همین نام مشهور است ( میکروفن باتونی) ، وسیلهای راحت و قابل انعطاف برای صدابرداری است . اما هنگام استفاده از این میکروفنها ، همیشه باید نگران درست نگهداشتن آن و بهرهبرداری صحیح از میکروفن بود میتوان آن را با یک کابل به وسایل صدابرداری متصل ساخت ،یا بدون سیم و کابل ، با یک فرستنده و گیرنده مخصوص آن را به کار گرفت . میکروفن آویخته ،به طور معمول روی ناحیهای از صحنه تصویربرداری که گروهی از بازیگران به ایفای نقش مشغولند آویران میشود . مناسب برای صدابرداری از فعالیتهای جمعی ، ارکستر و گروه همسرایان ( کر ) است . میکروفن مشهور به PZM که به طور ثابت در نزدیکترین سطح خضوربازیگران ، مجریان ،نوازندگان ، تماشاگران و ... نصب میشود .برای صحبتهای جمعی و واکنش تماشاگران ،یا به عنوان میکروفن رومیزی کاملا مناسب است .
تعقیب کردن حرکت بازیگران و مجریان : هنگامی که اشخاص در صحنه حرکت میکنند ، میتوانید از یک میکروفن گردنی ( شخصی) ،میکروفن دستی ، یا چند میکروفن نصب شده درنقاط حساس صحنه ، برای دریافت صدای آنان استفاده نمایید . اما بیتردید ،کیفیت خوب صدا، فقط از طریق میکروفنهایی تامین میشود که روی بومهای مناسب و متحرکی نصب شده باشند و هدایت آنها را دستیار متخصص صدا به عهده گرفته باشد . میکروفن تفنگی چه دردست گرفته شود چه روی یک دسته کوتاه بوم(fishpole) نصب گردد ،به طور معمول برای صدابرداری از فواصل دور،جایی که مجریان و بازیگران در بین مردم و نسبتا دور از دسترس هستند ،مورد استفاده است ( تصویر5) بوم چرخدار کوچک (giraffe/tripod boom) این امکان را میدهد که میکروفن را روی بازوی از پیش تنظیم شده بوم ،در نزدیک محل اجرای بازیگران ، نصب کرده ،در فضای بسیار محدود حرکتی بوم ،آن را به بالا و پایین و چپ وراست حرکت دهید ؛ یا سر میکروفن را به سوی مورد نظر بچرخانید و صدا را باکیفیت خوب ضبط یا پخش کنید .البته بازوی بوم در حدود 2.1 یا 2.75متر کوتاه و بلند میشود ، واین امکان محدودی است . در ضمن وزن بوم بسیار سنگین است ، به همین دلیل حرکتش در محل تولید میتواند خطرساز باشد .(تصویر 6) بوم صدای بزرگ یا سکوی متحرک ضبط صدا که بازوی بلند آن انعطافپذیر است . میکروفن را آزادانه به اطراف حرکت میدهد و این امکان را فراهم میآورد که حرکات بالا و پایین ،چپ و راست میکروفن براحتی انجام گیرد .سر میکروفن به هرسو میچرخد. این بوم بلند توانایی تعقیب بازیگر را در محدوده 2.5تا 6 متر داراست و این امکان خیلی خوبی است .برای حرکت دادن و استفاده از این ابزار بسیار موثر صدابرداری ،دستیار صدابردار بسیار توانایی مورد نیاز است که از ایجاد سایه بوم بر روی دکور ، صحنه و بازیگران و پیدا بودن میکروفن در نما پیشگیری کند .
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد