مقدمه
انگیزههای درونی در جنبههای مختلفی از زندگی فردی و اجتماعی میتوانند اثربخش و مفید واقع شوند. از آنجایی که تمامی اعمال و فعالیتهای انسان مبتنی بر موتورهای فعالساز انگیزشی میباشند. توجه به شیوههای کاربرد آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. کمتر تلاش و فعالیتی به نتایجی مفید و کارآیی میانجامد و کمتر فردی را میتوان سراغ داشت که بدون رضایت لازم فعالیتی را به صورتی مطلوب عملی سازد. بر این اساس برنامههای اجتماعی و انواع فعالیتها دائما به دنبال شیوههایی هستند که کارایی و عملکرد را بهتر و مفیدتر میسازند.
در این میان توجه به سیستم انگیزشی به عنوان یک عامل موثر و قوی از اهمیت خاصی برخوردار است. فعالسازی
سیستم انگیزش بیرونی و چه در قالب انگیزش درونی اهداف افراد ، سازمانها و جوامع را عملی خواهند ساخت. هر چند تفاوتهایی از لحاظ شرایط کالربردی این دو دسته انگیزش وجود دارد و هر یک در موقعیتهای خاصی عملی تر و مفیدتر واقع میشوند.
بطور کلی زمانی که به دنبال ایجاد تغییرات پایا و مستمر هستیم و زمان کافی برای اعمال برنامهها داریم کار با سیستم انگیزش درونی نتایج مفیدتر خواهد داشت. بر این اساس برنامههای طولانی مدت فردی ، اجتماعی ، اقتصادی و ... از اصول مربوط بکارگیری انگیزش درونی استفاده میکنند. اما بطور کلی میتوان این برنامهها را در قالب افزایش عملکرد بهینه در حوزههای مختلف مورد بررسی قرار داد.
آموزش و پرورش و کاربرد انگیزههای درونی
فرآیند آموزش و تدریش از عمده جریاناتی است که با سیستم انگیزشی درگیر است. برنامهریزیهای آموزشی و پرورشی با تاکید بر تقویت انگیزش درونی هر چند در طولانی مدت نتایج مفیدی را به بار خواهد آورد. فعالسازی و تقویت انگیزش درونی در دانش آموزان اهداف مبتنی بر یادگیری آنها را برآورده خواهد ساخت و دوام و پایایی آنها را تضمین خواهد کرد. به عنوان مثال دانش آموزی را در نظر بگیرید که با برنامههایی که به تقویت انگیزش درونی او برای یادگیری آموزش دیده است. چنین دانش آموزی نه صرفا بر مبنای کسب نمرات برتر ، جوائز و امتیازات ویژه ، بلکه بر اساس انگیزههای درونی خویش وارد عمل خواهد شد.
هر چند عوامل ذکر شده نیز اهمیت خاص خود را برای وی دارا باشند. به فرض انگیزش پیشرفت این دانش آموز به عنوان یک انگیزش درونی مورد تقویت قرار گرفته باشد وی هم در دوران تحصیل و هم در آینده و یا شغلی خود چنین فعالیتها و عملکردهایی را همچنان در خود نشان خواهد داد. هر چند عوامل بیرونی انگیزشی برای وی حضور نداشته باشند. افرادی که با تحمل انواع سختیها و مشقتها به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند در واقع از انگیزش درونی خود به عنوان نیرو دهنده و تقویت کننده استفاده میکنند.
مراکز ، سازمانهای و ارگانهای جامعه و کاربرد انگیزش درونی
این مراکز نیز عمدتا با مساله افزایش سطح عملکرد در گیر هستند. این مراکز چه در فرآیندهای اقتصادی و تولیدی فعالیت نمایند یا چه در شاخههای دیگر به یک اندازه میتوانند از برنامههای مبتنی بر فعالسازی
انگیزش درونی استفاده نماید و سطح عملکرد کارکنان خود و در نتیجه عملکرد مرکز یا سازمان خود را بالا ببرند. مدیران کارآمد با اتخاذ تدابیری این برنامهها را در جریان مدیریت و راهبری خویش استفاده میکنند.
مهمترین مرحلهای که این برنامهها فواید ثمر بخشی را سبب میشوند در مرحله انتخاب و استخدام کارکنان است. توجه به انگیزشهای درونی افراد عاملی بسیار مهم در پیش بینی میزان کارآیی آنها در طول خدمت خواهد بود. بر این اساس بویژه در محیط و موقعیتهای شغلی انتخاب کراکنانی که از انگیزش درونی بالاتری برخوردار هستند، بسیار مفید خواهد بود. در میان انگیزش درونی ، انگیزش پیشرفت بسیار قابل توجه مینماید.
افرادی که دارای انگیزش پیشرفت بالایی هستند به صورت خود جوش عملکرد کرده و برنامههای خود را سازمان میبخشند. این افراد معمولا رقیق و منظم تر از افراد دارای انگیزش پیشرفت پایینتر عمل مینمایند. برنامههای بهتر و پیشنهادات خلاقانهتری ارائه میکنند و روند کار را تحت تاثیر قرار میدهند.
افراد خود انگیخته یا افرادی که دارای انگیزش درونی هستند، نیاز به استفاده مداوم از انگیزشهای بیرونی ندارند. هر چند استفاده از این مشوقها آنها را فعالتر و انگیختهتر میسازد اما کاهش یا فقدان آنها چندان تاثیری در کاهش انگیزش آنها برای فعالیت و در نتیجه کاهش عملکردشان نخواهد داشت.
در کشورهای پیشرفته معمولا توجه به سطح انگیزش درونی افراد اهمیت و جایگاه ویژهای در مصاحبههای استخدامی دارد و حتی برای سهولت امر از ابزارها و آزمونهایی برای سنجش سطح انگیزش فرد استفاده میشود. بر این اصل مبحث انگیزش درونی از مباحث هم در یکی از حوزههای تخصصی روان شناسی با عنوان
روانشناسی صنعتی و
سازمانی است.
معایب و مزایای کاربرد سیستم انگزش درونی
در مقایسه با سیستم انگیزش بیرونی نتایج پایدار و مستمری از کاربرد این سیستم حاصل میشود. اما مدت زمان لازم برای ایجاد و راه اندازی آن اغلب طولانی است و معمولا به شیوههای تربیتی و مشاوران کودکی و نوجوانی مرتبط است.
مباحث مرتبط با عنوان