انگیزههای بیرونی کاربردهای گستردهای دارد، به عبارتی هر کجا که ایجاد یادگیری ، تغییر رفتار ، افزایش سطح عملکرد مدنظر باشد استفاده از اصول مربوط به انگیزههای بیرونی لازم به نظر میرسد. هر چند هر سه مورد فوق همپوشی گستردهای با یکدیگر دارند، بطور مجزا مورد بحث قرار میگیرند. |
کاربرد انگیزهها بیرونی در امر یادگیری
در تمام مواردی و مباحثی که با اهداف یادگیری پیوند میخورند استفاده از مبحث انگیزش بیرونی معنی پیدا میکند. همچنانکه در آزمایشها و پژوهشهای مربوط به فرآیند یادگیری که به صورت تحقیقات اولیه در
نظریه رفتارگرایی انجام میگرفت از مشوقها و پاداشهایی که سیستم انگیزشی فرد را فعال میسازد استفاده شده است. امرزه در بهبود فرآیند یادگیری به صورت عملی و کاربردی نیز از فعالسازی این سیستم بهره برده میشود.
آموزش و پرورش
اساسیترین نهادی است که با امر
یادگیری ارتباط دارد. امروزه در این سیستم نیز به طور فزایندهای از فعالسازی انگیزش بیرونی استفاده میشود. فرآیند نمره دهی ، استفاده از جوائز و امتیازات ویژه در سطح کلاس ، مدرسه ، ناحیه ، استان ، کشوری ، نمونه بارز استفاده از انگیزههای بیرونی برای بالا بردن سطح یادگیری دانش آموزان و عملکرد آنهاست.
شیوههای تربیتی
برای ایجاد رفتارها و اعمال مناسب در کودکان شیوههای تربیتی که توسط متخصصان و روان شناسان توصیه میشود بویژه در سالهای اولیه در کودکی مبتنی بر فعالسازی انگیزش بیرونی است. انوع وعده و وعیدها و پاداشها و جوائزی که برای کودک در نظر گرفته میشود معمولا به صورت موفقیت آمیزی مورد نظر را موجب میشود.
کاربرد انگیزههای بیرونی در افزایش سطح عملکرد
اهداف مربوط به بالا بردن سطح عملکرد در حوزههای مختلفی دیده میشود. بطوری که سیستم آموزش و پرورش به عنوان مثال در افزایش سطح عملکرد به همان اندازه تلاش برای یادگیری دیگر است. با توجه به این مطلبی که سطح عملکرد جنبههای عملی یادگیری را و یا به عبارتی نتیجه فرآیند یادگیری را در بر میگیرد، در این مقوله نیز آموزش و پرورش چه از بابت افزایش سطح عملکرد دانش آموزان و چه از جنبه افزایش سطح عملکرد معلمان مورد توجه قرار میگیرد.
سازمانها ، مراکز ، کارخانجات و ... از عمده مراکزی هستند که برای افزایش سطح عملکرد از اصول مربوط به انگیزش بیرونی سود میجویند. مدیران کار آمد معمولا میدانند که با استفاده از چه منابع انگیزشی میتوان کارآیی کارکنان خود را بالا ببرند. انواع ارتقاهای شغلی ، افزایش سطح درآمد ، جوائز و پاداشها مشوقهایی هستند که با فعالسازی سیستم انگیزشی کارایی افراد را بالا میبرند. استفاده از این مشوقها معمولا با رعایت سایر اصول مربوط به آن با سرعت بیشتری کارایی فرد را افزایش میدهد.
کاربرد انگیزش بیرونی در تغییر رفتار
اصول مبتنی بر تغییر رفتار عمدتا بر پایه رفتار گرایی و استفاده از پاداشها و مشوقها صورت میگیرد. در سطوح خفیفتر این تغییر توسط والدین میتواند بگیرد و در سطوح تخصصی تر وارد حوزه
روانشناسی بالینی و مشاوره میشود. روان شناسان بالینی مشاوران از شیوههایی استفاده میکنند که با ارائه پاداشها و تقویت کنندهها در جهت تغییر رفتارهای نابهنجار تلاش میکنند. استفاده از شیوه اقتصاد پتهای نمونهای از استفاده متخصصان بالینی و مشاوران از فعالسازی سیستم انگیزشی است.
معایب و مزایای کاربرد انگیزههای بیرونی
اثر بخشی سیستم انگیزشی بیرونی وابسته به اصولی است از جمله توجه به
تفاوتهای فردی ، انتخاب نوع مشوق ، طول زمانی ارائه مشوق و میزان تلاش برای رسیدن به هدف و ... بدین لحاظ کاربرد انگیزش بیرونی زمانی معنی پیدا خواهد کرد که مطابق با اصول دقیق و صحیح طراحی و اجرا شود. در این صورت و با رعایت این جوانب نتایج سریع و کارآمد این سیستم بسیار قابل توجه خواهد بود.
از آنجا که در اکثر سیستمها و نهادهای آموزشی و سایر مراکز زمان از اهمیت خاصی برخوردار است، طرحان و برنامه ریزان چه در سطوح خود و چه در سطح کلان از برنامههایی که نتایج سریعتری را به بار آورد استقبال بیشتری به عمل میآوردند. استفاده از انگیزههای بیرونی این نیاز را در حد بالایی میسر میسازد.
قابل توجه است که برنامههای یک مرکز آموزشی که هدف افزایش عملکرد دانش آموزان در نوبت دوم سال تحصیلی مدنظر است، آنچه به عنوان یک برنامه مفید در ماههای پایانی سال تحصیلی مثمر ثمر خواهد شد برنامهای خواهد بود که بر اساس سیستم انگیزشی بیرونی طراحی و بکار برده میشود.
از سوی دیگر استفاده از این برنامهها از آنجا که با مسائل و هزینههای اقتصادی پیوند میخورد چندان مقرون به صرفه نخواهد بود و قابل توجه تر اینکه احتمال کاهش عملکرد بعد از قطع مشوقهای بیرونی بسیار بالا خواهد بود. بر این اساس رفتار مورد نظر تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که مشوق بیرونی همچنان وجود دارد و جالب تر اینکه در برخی اوقات حفظ همان سطح اولیه مشوق بیرونی کاهش عملکرد را نیز موجب خواهد شد.
به عبارتی تداوم و تکراری بودن پاداش بیرونی ارزش آن را به عنوان محرکی که سیستم انگیزشی فرد را راه اندازی میکند، کاهش خواهد داد. بنابراین استفاده از روال افزایشی در استفاده از این مشوقها اهمیت بسزایی پیدا میکند. از سوی دیگر استفاده کلان از این سیستم بویژه در سنین پایین سبب شکل گیری و عادت به سیستم انگیزشی بیرونی خواهد شد. به این صورت که افراد یاد خواهند گرفت همواره با مشوقهای بریونی فعالیت کنند و کمتر از
انگیزش درونی که سیستمی پایا و مقاوم است استفاده خواهند کرد.
مباحث مرتبط با عنوان