دیدکلی
معمولا در اینگونه از خبر دهندهها که نقش مهمی در ایمنی جان انسان و
بهبود ترافیک به عهده دارند، از سیستم الکترونیکی استفاده میکنند و مهمترین آن ارزانی دستگاه و حجم نسبتا کم آن میباشد. اما در عین حال که ساده و ارزان است پیچیدگی سیستمهای الکترونیکی را نداشته و قطعات آن به راحتی قابل تهیه است و بسیار مطمئن میباشد.
اجزای بکار رفته در چراغ
فیوز
برای حفاظت دستگاه از اضافه
بار بکار میرود و بهتر است در این مدار از نوعی که در آمپرهای مختلف ساخته شده است، استفاده شود و مقدار جریان آن بستگی به قدرت لامپهای مورد استفاده در مدار دارد.
کلید خاموشی و روشنی (START-STOP )
STOP در حالت بدون فشار اتصال است. وقتی کلید را فشار میدهیم قطع گردیده و اگر به آن دست بزنیم به حالت اول برمیگردد.START در حالت بدون فشار قطع است. وقتی کلید را فشار میدهیم وصل میگردد و اگر دستمان را برداریم به حالت اول بر میگردد.
کنت کتور
کنت کتور با C نمایش داده میشود و توسط
انرژی الکتریکی اعمال شده بین دو سر
بوبین آن تحریک خواهد شد.
تایید
تایید از نوع
رله الکترو مکانیکی میباشد. این رله از یک
موتور الکتریکی تشکیل میشود که بوسیله یک سری چرخ دنده ، سرعت آن کاهش داده میشود و با خود عقربهای را به حرکت در میآورد. وقتی این عقربه به یک زائده برخورد کرد، میکروسوئیچی را فرمان میدهد. بطوریکه موتور از کار افتاده و عقربه مجددا به حالت اولیه خود بر میگردد. البته در همین لحظه یک سوی کنت کتها را نیز قطع و وصل میکند. زمان عملکرد این رله را میتوان بوسیله جابجا کردن زائده فوق کم و زیاد کرد. از آنجا که این رله یک زمان معین عمل میکند، به آن
تایمر (Timer) یا
زمان سنج میگویند.
لامپ
لامپ بکار رفته در مدار از نوع
فیلامان دار است که در
نقشههای الکترونیکی به صورت دایره که در داخل آن ضربدر است نشان داده میشود. قدرت این لامپها باید در حدی باشد که حداقل از فاصله 200 متری بوسیله راننده تشخیص داده شود.
طرز کار چراغ راهنمایی
مدار چراغ راهنمایی از سه
کنت کتور (C
3 ، C
2 ، C
1) ، سه عدد تایمر (d
1 ، d
2 ، d
3) تشکیل شده است. اگر START یا کلید b
2 را فشار دهیم، جریان از یک ستون وارد کنت کتور C
1 میگردد و باعث بسته شدن C
1 که در ستون دو است، میشود. وقتی این کنت کتور بسته باشد جریان از ستون دو نیز میتواند وارد کنت کتور Csub>1 شود. بنابراین اگر دست خود را روی b
2 برداریم، C
1 همچنان در حالت تحریک باقی میماند و احتیاجی به نگه داشتن دست روی b
2 وجود ندارد. بلکه صرفا اگر آن را یک لحظه فشار داده و دست را رها نماییم، برای شروع کار مدار کافی است.
در ضمن ناگفته نماند که همزمان با فشار دادن b
2 کنت کتور C
1 بکار میافتد که در ستون هشت قرار دارد و چراغ سبز روشن میگردد. از طرف دیگر از طریق ستون دو تایمر d
1 نیز برق دار میگردد و در نتیجه موتور این تایمر بکار افتاده و بعد از گذشت زمان مشخص سر پایین کنتاکت d
1 که روی ستون دو است برای یک لحظه به ستون سه متصل میشوند و دوباره به جای اول بر میگردد و این عمل باعث رسیدن
برق به کنت کتور C
2 میگردد. اتصال باز کنت کتور C
2 در ستون چهار بسته میشود. بنابراین باعث برقرار شدن جریان از ستون چهار به رله C
2 و تایمر d
2 وارد می گردد در نتیجه این کنت کتور هم چنان در حالت تحریک یا برق دار باقی می ماند. با تحریک شدن کنت کتور C
2 کنتاکت بسته آن که در ستون یک قرار دارد، باز میشود. از آنجا که در این لحظه d
1 نیز از ستون دو باز شده به ستون سه وصل گردیده است. بنابراین این کنت کتور C
1 نه از ستون یک و نه از ستون دو نمیتواند جریان اخذ کند، لذا باز میشود.
بنابراین C
1 در ستون 8 باز شده ، لامپ سبز خاموش میگردد و به جای آن C
2 در ستون نه بسته میشود و لامپ زرد روشن میگردد. طرز کار مدار برای لحظات بعدی نیز مانند قبل میباشد، یعنی پس از مدتی تایمر d
2 عمل کرده و سر پایین کنتاکت آن برای یک لحظه از ستون چهار به ستون پنج متصل میشود که این عمل باعث قطع جریان از کنت کتور C
2 و خود تایمر d
2 میگردد و در عوض برق وارد کنت کتور C
3 و تایمر d
3 میگردد و در این لحظه لامپ زرد خاموش شده و به جای آن لامپ قرمز در ستون ده روشن میگردد و بالاخره بعد از گذشت مدت زمانی که با تنظیم تایمر d
3 تعیین کردهایم سر پایین کنت کت d
3 آن از ستون شش جدا شده و برای یک لحظه به ستون هفت متصل میشود که این عمل باعث میشود مجددا جریان وارد تایمر d
1 کنت کتور C
1 شود و حرکت از نو شروع گردد، یعنی لامپ سبز روشن شود.
مباحث مرتبط با عنوان