قرنها غفلت، رکورد، عقب ماندگی و در لاک خود فرو رفتن، هالهای از ابهام بر چهره دین نشاند و امکان جولان اندیشه و فکر و رشد مباحث علمی و مبارزه عملی را از بیشتر اندیشمندان مسلمان سلب نمود. اما در این میان، همچون همیشه تاریخ، که استثناهایی یافت میشوند و کسانی فراتر از زمان و مکان میاندیشند، برخی از بزرگان قد علم کردند و بدون کمترین ملاحظهای، اندیشه خود را طرح نمودند. از جمله مصلحان و نواندیشان مسلمان در جوامع اسلامی، که کمر همت به تجدید سازمان اندیشه اسلامی پرداختند، سیدجمالالدین اسدآبادی ، شیخ محمد عبده ، اقبال لاهوری ، حضرت امام خمینی و استاد مطهری(رح) میباشند. نقطه اوج این تلاشها احیای اندیشه دینی توسط امام خمینی بود.
پیدایش انقلاب اسلامی در ایران و ظهور ارزشها و الگوهای رفتاری جدید در روابط انسان، عرصه را برای نگاهی دوباره و ارزیابی مجدد آراء و افکار و عقاید دینی باز نمود، زیرا فرهنگ جدید، که به برکت انقلاب اسلامی ظهور کرد، به انسانها هویتی تازه بخشید تا بر اساس ارزشها، اصول و اندیشههایی نو و برداشتی دوباره از اسلام، به کاوش در فرهنگ دین بپردازند و این تفسیر نو از دین، نه به دلیل برداشتی متناقض با برداشت پیش از انقلاب از اسلام و یا تغییر در مبانی دینی، بلکه به دلیل حضور دین در صحنه اجتماع و سیاست و تفسیر دین بر اساس نیازها و مقتضیات جدید است. احیای مجدد دین در صحنه اجتماع و سیاست چیزی نیست که به بهایی اندک به دست ما رسیده باشد، بلکه بهایی سنگین در این راه پرداخت گردیده است، چه خونهای بسیاری که در این راه ریخته شده و چه قلمهای پر قدر اندیشمندان بزرگی که در این راه شکسته شده است! از جمله کسانی که در زمینه مسائل دینی و اندیشه اجتماعی اسلام به تجزیه و تحلیل پرداخته و در زمره نو اندیشان جامعه اسلامی به شمار میرود و در وسع خود کوشید تا اندیشههای دینی را در قالبی نو ارائه نماید، دکتر علی شریعتی است. در خصوص برخورد با آثار دکتر شریعتی، باید اندیشه های دکتر شریعتی به صورت علمی طرح شوندو نقاط قوت و ضعف تفکرات وی به عنوان مباحثی صرفا علمی و به دور از حب و بغضهای سیاسی و شخصی پیدا شوند و تجزیه و تحلیل گردند.
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد