منو
 کاربر Online
360 کاربر online

مستندات قرآنی پلورالیسم

تازه کردن چاپ
(cached)

کثرت‏ گرایان مى‏کوشند با استناد نظریه خود به شریعت ، ادله و شواهدى از آن ارائه دهند که گام اولین آن‏ها تمسک به ظواهر برخى آیات است. اما با وجود این، به قاعده علم تفسیر و هرمنوتیک ملتزم نماندند و در تفسیر و استناد به آیات، اصول و روش بحث‏هاى تفسیرى را سهوا یا عمدا رعایت نکردند. مانند:

مستند اول: اسلام، تسلیم مطلق به خدا


گوهر و لب نظریه «پلورالیسم‏» بر این نکته استوار است که حقیقت دین و اسلام، که خداوند آن را از انسان مى‏خواهد. تسلیم مطلق و سر تعظیم فرودآوردن بر آستان قدس حضرت حق است. اما این‏که آن در قالب آیین خاصى مانند یهود یا مسیح یا اسلام تحقق پیدا کند، تاثیرى در ماهیت آن نمى‏گذارد. کثرت‏گرایان بر این باورند که از منظر قرآن، «اسلام‏» معناى عام ، یعنی تسلیم مطلق به خدادارد که شامل تمامى ادیان، به خصوص ادیان اهل کتاب ، مى‏شود. رهاورد این باور آن است که گام‏نهادن‏بر صراط مستقیم و اسلام اختصاص به امت اسلام ندارد
شامل ‏پیروان‏ادیان‏دیگرنیزمى‏شود.آن‏هابه‏آیات‏ذیل استناد مى‏کنند: حضرت ابراهیم‏علیه‏السلام از خداوند اسلام حقیقى و امتى مسلمان از نسل خویش درخواست مى‏کند: «ربنا واجعلنا مسلمین لک و من ذریتنا امة مسلمة» بقره:127.
حضرت موسى‏علیه‏السلام ‏نیزقوم‏خودرا «مسلمین‏» مى‏خواهند: «و قال‏موسى ‏یاقوم‏ان کنتم‏آمنتم بالله ‏فعلیه ‏توکلواان‏کنتم‏مسلمین» یونس: 84.

مستند دوم: تکثر ادیان،خواست‏ خدا


پلورالیست‏ها تکثر ادیان و صراطها را به خواست و اراده خدا مى‏دانند، به این معنا که چون انسان‏ها داراى طبایع مختلف‏اند و در مناطق و زمان‏هاى گوناگون زندگى مى‏کنند، راه‏هاى ارتباطشان با خداوند نیز متفاوت خواهد بود. بر همین اساس، خداوند به سوى انسان‏ها پیامبران و ادیان متعددى فرستاده است; چنان که نوشته‏اند: «اولین کسى که بذر پلورالیسم را در جهان کاشت‏ خود خداوند بود که پیامبران مختلف فرستاد و بر هر کدام ظهورى کرد و هر یک را در جامعه‏اى مبعوث و مامور کرد و بر ذهن و زبان هر کدام تفسیرى نهاد و چنین بود که کوره پلورالیسم گرم شد.» آیاتى زیر را براى تایید و اثبات نظریه حود مورد استناد قرار داده‏اند:
«لکل جعلنا منکم شرعة و منهاجا و لو شاءالله لجعلهم امة واحدة و لکن لیبلوکم فی ما آتیکم فاستبقوا الخیرات‏» مائده: 48. «ولوشاء الله لجعلهم امة واحدة و لکن یدخل من یشاء فى رحمته‏» شورى: 8 «ولوشاء ربک لجعل الناس امة و لا یزالون مختلفین الا من رحم ربک و لذالک خلقهم‏» هود: 118 و119. «و لکل وجهة هو مولیها فاستبقوا الخیرات» بقره: 148.

مستند سوم: استعمال صراط مستقیم‏ به صورت نکره


در باور کثرت ‏گرایان ، قرآن از صراط مستقیم‏ به صورت مطلق و نکره سخن مى‏گوید که مقصود از چنین کاربردى ابلاغ این نکته است که هر پیامبرى براى خود و امتش یک «صراط مستقیم‏» دارد و ما با کثرت پیامبران و یا دست‏کم، پیامبران صاحب شریعت، با صراطهاى مستقیم مواجه خواهیم بود. برخى از آیات مستند کثرت ‏گرایان عبارت است از: «انک على صراط مستقیم‏» زخرف:43 آن‏ها معتقدند که آیه شریفه پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله را تنها به گام برداشتن او بر یک منهج و صراط مستقیم توصیف مى‏کند واز آن چنین برمى‏آید که ما نه با یک «صراط مستقیم‏» خاص و معروف مانند آیین اسلام، بلکه با صراطهاى مستقیم و حق مواجه‏ایم.

منابع

  • مهدى بازرگان، دین و تمدن، ص 52
  • صراطهاى مستقیم، ص‏27
  • فصلنامه معرفت شماره 34 ، محمدحسن قدردان قراملکى

وهمچنین بخوانید




تعداد بازدید ها: 13706


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..