هیچ مکتبی به
آزادی مطلق دعوت نمی کند اما سخن اینست که قیود آزادی چیست؟
مرحوم
استاد مطهری می فرمایند ازدیدگاه غرب تنها قید آزادی رعایت آزادی دیگران است ولی ازدیدگاه
اسلام رعایت مصالح واقعی فرد قید دیگرآزادی است البته
اراده انسان را دارای یک سلسله قیود طبیعی مقید می کند که انسان بابرخی از این عوامل باید مبارزه کند.ایشان دراین باره می فرماید:
اخلاق نوین جنسی نافی معنویت و ارزشهای معنوی ازجمله آزادی معنوی است .
- طرفداران سیستم اخلاقی نوین جنسی از آن جهت آزادی که تکیه گاه و اساس اصلی حقوق فردی بشمار رفته , تکیه کرده اند که به گمان آنها این سلسله مسائل فاقد جنبه اجتماعی می باشد زیرا به عقیده آنها آزادی جنسی یک فرد به حقوق دیگران ضربه نمی زند , فقط آنجا که پای فرزند و اطمینان پدری و فرزندی به میان میآید , حق شوهر پیدا می شود و لازم می گردد که زن از باردار شدن از غیر شوهر قانونی خود , خودداری کند , و تا زمانی که وسائل ضد آبستنی در کار نبود لازم بود برای صیانت این حق مرد , زن عفاف و تقوا را رعایت کند تا نسبت به شوهر خود وفادار بماند فعلا با وسائل موجود چنین ضرورتی در کار نیست.
بر خلاف تصور بسیاری از
فلاسفه غرب آن چیزی که مبنا و اساس حق و آزادی و لزوم رعایت و احترام آن می گردد میل و هوی و اراده فرد نیست , بلکه استعدادی است که آفرینش برای سیر مدارج ترقی و تکامل به وی داده است , اراده بشر تا آنجا محترم است که با استعدادهای عالی و مقدسی که در نهاد بشر است هماهنگ باشد و او را در مسیرترقی و تعالی بکشاند , اما آنجا که بشر را به سوی فنا و نیستی سوق می دهد و استعدادهای نهانی را به هدر می دهد احترامی نمی تواند داشته باشد .
منابع
- استاد مطهری، انسان و سرنوشت
- همو ، اخلاق جنسی در غرب ، 38-48