در خارج از حرفه مراقبت پرواز هنوز این مفهوم در افواه به درستی درک نشده است که کنترلرها شخصاَ تضمین بکنند که پرواز یک هواپیما در شلوغترین و یا آرامترین حجم ترافیک بدون تاخیر و همچنین بدون هیچگونه خطری برای امنیت پرواز صورت بپذیرد. در زندگی روزمره نیز کلیه کنترلرها در طول شیفت کاری خود همواره در معرض فشار عصبی فعالیت کاری و خستگی بیش از حد قرار دارند.
در صورت نیاز اغلب
کنترلرها قادر به تحمل فشار عصبی ایجاد شده در اثر ساعتها کار مداوم هستند،کنترلرهای خوب و با تجربه قادرهستند این فشار کاری را تا روزهای متمادی تحمل کنند. فقدان حضور ذهن تقریبآ هرگز دلیلی برای توقف کار نمی باشد: تحمل شرایط ساده جسمی مانند
مثانه پر و یا تحمل گرسنگی در اثر خالی بودن
معده، معیار تشخیص کنترلرهای خوب از بد می باشد.
برای اصلاح برخی تصورات و باورهای غلط عامه مردم و همچنین رسانه های عمومی، درک اینکه هم کنترلر خوب و هم کنترلر بد وجود دارد ضروری است. هم کنترلر عالی و هم کنترلر خیلی بد وجود دارد. ولی هیچ کنترلری خطرناک نیست.
در مراقبت پرواز نوعی حس همکاری باورنکردنی در بین پرسنل وجود دارد که همواره بر حس خود خواهی و صیانت نفس برتری و تفوق دارد. در مراقبت پرواز نوعی احساس مسئولیت گروهی در بین کنترلرها وجود دارد که موجب می شود به همکاران ضعیف خود تا حد امکان کمک نمایند. هر کنترلری، خود به تنهائی و یا توسط اطرافیان و همکاران نزدیک خود، به توانائی های خود واقف هست. در هیچ شرایطی اجازه داده نخواهد شد که حجم ترافیک هوائی به حدی برسد که غیر قابل کنترل و یا خطرناک گردد.
نظارت فراگیر و هوشمندانه دستور کار روزانه برای کنترلرها می باشد، اگرچه این امر نتیجه یک سیستم و نظام جامع و فراگیر می باشد. همواره این حس محافظت از دیگران، ورای احساسات انفرادی و خصومت های شخصی عمل می نماید. در تمام دنیا، هر کنترلری،تحت تاثیر غرایز ابتدائی هر انسان، تمایل دارد که از جان کسانی که به او اعتمادکرده اند، حفاظت کند.
هر کنترلر با استناد به اسلوبی که در دهه چهلم میلادی تدوین شده است و تا کنون نیز تغییری نکرده است، داده های خام مربوط به هر پرواز را بر روی نوارهای کاغذی، که مختص این کار طراحی شده است، ثبت مینماید. افراد عامی و غیر متخصص وقتی با تجهیزات پیچیده مراقبت پرواز که پشتوانه یک سری اصول بنیادی نیز میباشد، مواجه می شوند، بهره گیری از روشهای قدیمی وسنتی، از قبیل استفاده از نوارهای کاغذی، بنظرشان غیر معقول و غیر قابل اعتماد میرسد. فی الواقع در بالاترین سطوح برنامه ریزی و اجرای روشهای پیشرفته کنترل ترافیک هوائی، همواره به این مهم که کلید اصلی کامیابی در کنترل ترافیک، نقش بسیار والای
هوش و ذکاوت انسانی است که به طرز فوق العاده ای در تمام شرایط ایجاد شده، به خوبی عمل میکند.