قرآن کریم در بسیاری از آیات کافران، فاسقان و منافقان را از دانش سودمند و تعقل کارآمد بی بهره دانسته و دسترسی بی تقوایان را به حقایق قرآنی، ناممکن میداند.«و ما یتذکر الا من ینیب ، غافر،13 » و «و من یتقالله یجعل له مخرجا،طلاق، 2 » البته قرآن کریم مخالفان خود را به تعقل و تدبر فراخوانده و در برابر کافران و حق گریزان،احتجاجات عقلی فراوانی را به کار گرفته است. همچنین پیامبر اسلام و ائمهاطهارعلیهما السلام، در برابر منحرفانو دین ستیزان، از براهین عقلی مدد جسته و به آنها استناد کردهاند. اینها همه به روشنی، گواهی میدهند که نشاندن پارسایی در کنار خردورزی و دانشاندوزی، به معنای آن نیست که بیتقوایان از درک براهین عقلی ناتوانند والا همه آن احتجاجات، بیهوده بود. زیرا در آن صورت، کافران و مشرکان، راهی برایادراک حقایق نداشتند و راه عقل بر آنان بسته بود. و اگر گفته شود که این احتجاجات برای زمانی است کهآنان ایمان آورده و تقوا را همنشین تعقل کنند، باز هم از بیهودگی و بیفایدگیشان نمیکاست.
بنابراین منظور از همنشینی تقوا و تعقل آن است که روح و سرشت آدمی به آن حالت پاکی و صداقت نخستین و فطریاش برگردد تا به آسانی حقایق را پذیرا شود.انسان واقعی کسی است که در ارضای معقولخواستههای تمامی قوای درونیش کوتاهی نکند. از سوی دیگر انسان در ابتدای پیدایش خود، از بسیاری از علوم و معارف آگاهی ندارد، کسب دانش وتوسعه دانستنیها معلول کارکرد قوای درونی است. طبیعتا تلاش انسان در جهت ارضای خواستههای یکی از این قوا موجب میل فکری به سوی آن و غفلت از مقتضیات سایر قوا و در نتیجه انحراف فکری وعقیدتی خواهد شد. چرا که حب و بغضها، جهتگیریهای تعصبآمیز و در یک کلام، تمایلات نفسانی، مسیر تفکر صحیح را منحرف میکنند. به تعبیر زیبا و دلنشین امیرالمؤمنین علی علیه السلام:«اکثر مصارعالعقول تحت بروق المطامع» آنجا که برق شمشیر طمع در فضای اندیشه بلند میشود، بیشترین جایی است کهعقل به زمین میخورد.
قرآن کریم نیز، در جای جای آیات خود، بر این حقیقت صحه میگذارد و پیروی از شهوات و امیالحیوانی را موجب گمراهی میداند و اسیران نیروهای غضبی و شهوی را، از شناختحقیقت محجوبمیداند و رهایی از چنگال نفسانیات و خواستههای شیطانی را، راه رستگاری و سعادت معرفی میکند:«فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلاة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا الا منتاب و آمن و عمل صالحا،اعراف ، 146» سپس قومی که نماز را ضایع کرده و از شهوات و تمایلات نفسانی پیروی میکردند،جانشین آن قوم خداپرست شدند. و اینان به زودی سزای گمراهی خود را خواهند دید;مگر آنان که توبه کرده، ایمان آورده و کردار نیکو انجام دهند. در نتیجه تحصیل تقوا که همان تعدیل نیروهای انسانی است، موجب پاکی و زلالی فطرت انسان وفزونی بینش و بصیرت او میشود و پذیرش حقایق و بهرهمندی از دانشهای سودمند و دستیابی بهاندیشههای درست را در پی خواهد داشت. «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا،انفال ، 29 » .
منابع
المیزان فی تفسیر القرآن، ج5، صص 268-267
نهجالبلاغة، ترجمه جعفر شهیدی، قصارالحکم، حکمت 219
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد