برخی واژه ها گاهی به غلط ترجمه و تفسیر میشوند؛ مثلاً صبر را گاهی به «تحمّل» و «قبول ظلم» معنا میکنند و میگویند یک مسلمان صبور، باید بر هر ظلمی که بر او وارد شد، صبر کند.
این تفسیر که در واقع ظالمپروری و حقارتطلبی است، ابداً در مورد صبر صحیح نیست؛ بلکه صبر به معنای مقاومت، پایمردی، برخورد صحیح با مشکلات و تحکیم و تثبیت حق است، هر چند مستلزم از دست دادن مال و جان و آبرو باشد.
قیام
امام حسین علیه السلام یک نمونه بارز صبر است؛ همچنان که صلح
امام حسن علیه السلام نیز الگوی تمام عیار صبر بود. زیرا امام مجتبی علیه السلام می دید اگر شمشیر بکِشد،
معاویه تمام
شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام را می کشد و بر تخت سلطنت مینشیند و همانطور که خودش گفته بود، نام مبارک
رسول الله را برای همیشه از صفحه تاریخ میزداید.
اینجاست که امام و حجت خدا کاسه صبر را هر چند که تلخ است، مینوشد و با صلح خود، جان شیعیان را حفظ می فرماید.
امام حسین علیه السلام هم بر اساس همین منطق می دید که اگر در خانه بنشیند و با
یزید مقابله نکند، دیگر هیچکس را یارای آن نیست که این مردم خفته و جاهل را از خواب غفلت بیدار کند و هشدار دهد. لذا خونش را در این راه ریخت و جوانانش را قربانی کرد و به اسارت زنان و فرزندانش رضایت داد.
بنابراین صبر، پایمردی و استقامت مناسب است که گاهی در لباس سکوت و صلح جلوه می کند و گاهی در لباس فریاد و خون.
خدای تعالی در سوره بقره آیه 177درباره متقین می فرماید:«
والصابرین فی الباساء و الضراء» (آنها در سختیها و بلایا صبر را پیشه میکنند و با پایمردی و استقامت قدم برمیدارند.»
محقّق طوسی میفرماید:«صبر به معنای خودنگهداری و حفظ نفس است؛ به طوری که شخص در مقابل سختی ها جزع و بیتابی نکند و در باطنش، اضطراب حاصل نگردد و زبان به شکایت باز نکند.»
صبر به انواعی تقسیم میگردد:«صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت، صبر بر ترک معصیت، صبر بر حسن خلق.»
راغب میگوید:«صبر لفظ عامی است که برحسب موارد، اسم های گوناگون دارد؛ مثلا صبر در مقابل مصیبت به همان کلمه «صبر» تعبیر می شود، استقامت در میدان نبرد را «شجاعت» گویند، به پایمردی در مقابل ناملایمات «سعه صدر»، به صبر در نگفتن سخن « کتمان » و به صبر بر خوردن غذا «صوم» (روزه) میگویند.»
صبر نوعی تحمل مشقت است که اگر با بینش الهی توأم گردد، ارزش فوق العادی دارد؛ به طوری که
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام میفرماید:«الصبر رأس الایمان» (صبر نسبت به ایمان، مانند سر است نسبت به بدن.)
امام باقر علیه السلام می فرماید:«بهشت در سختی و صبر پیچیده شده است. هر کس در دنیا بر سختی ها و ناملایمات صبر و بردباری ورزد داخل بهشت میشود؛ جهنم نیز به لذات و شهوات پیچیده شده است؛ و هر کس به دنبال لذتها و خواستههای نفسانی برود، به جهنم داخل میگردد.»
امام صادق علیه السلام میفرماید:«ما صابر و شکیباییم و شیعیان ما صابرتر و شکیباترند... زیرا ما از همه چیز آگاهیم و صبر میکنیم ولی شیعیان ما از بسیاری چیزها آگاه نیستند و با این حال همچنان صبر پیشه میکنند.»
جابر از امام باقر علیه السلام پرسید:« صبر جمیل چیست؟»
فرمود:«صبری است که شخص زبان شکوه و شکایت به سوی مردم باز نکند.»
رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم فرمود:«در
روز قیامت که همه خلایق جمع هستند، منادی از طرف خداوند ندا میکند که اهل صبر کجایند.
گروهی از مردم برمیخیزند. دستهای از
ملائکه به استقبال آنها میآیند و میپرسند «صبر شما چه بوده است؟»
میگویند «ما بر طاعت خداوند و ترک معصیت او صبر کردهایم.»
منادی ندا می کند که:«بندگان من راست میگویند. راه آنها را باز کنید تا بدون حساب به بهشت بروند.»
منابع:
بحار الانوار، ج 71، باب 62.